Bytte ut gammel stålpipe

Startet av Stavgusto, juni 20, 2014, 08:54:54

Stavgusto

Vi har en liten koje fra 50 tallet som bl.a. pipa bør skiftes ut. Dagens pipe er et stålrør/uisolert pipe (125/150mm?) som går helt opp og som vi tetter når vi drar.

Jeg synes "dagens løsninger" med isolerte piper ikke vil passe inn på den lille koja. Jeg ser for meg tilsvarende løsning som i dag, men med en hatt, slik at vi slipper å tette da vi ikke er der. Dette er sikkert en løsning ingen forhandler vil anbefale.

Vi skal også skifte ovn til en nyere med mere effektiv forbrenning.

Dagens løsning har jo fungert i 60 år, men vi er jo selvfølgelig opptatt av at dette skal være trygt i forhold til brannsikkerhet. Så jeg er litt usikker på om jeg skal beholde dagens løsning, eller gå for dagens standard.

Er det noen som har synspunkter, evt. forslag til gode løsninger/produkter ved et slikt tilfelle?

glamsland

Hei!
Jeg drivr med stålpipemontering (ikke salg)og det finnes løsninger for din hytte! Jeg ville ha brukt en toppmontert (pipa oppå en ny ovn) stålpipe dim 150cm uten isolasjon. Når du kommer til taket settes d på en overgang til isolert , og pipa går ut gjennom taket og opp i en pipehatt. Tett og fint.. Har selv slikt et opsett på hytta mi, det fungerer utmerket.
Anbefaler schiedel stålpipe. De har alle mulige løsninger slik at du får det slik du vil ha. Dette går greit å montere selv på ei lita hytte.

Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod