12 v og 230 v

Startet av Holsjøen, juni 22, 2014, 20:34:07

Holsjøen

Har i dag 12 v på hytta. 2 solcellepaneler og 2 vedlikeholdsfrie batterier på hver 290 ah.
Har lagt opp noen kontakter med 230 v i hytta der jeg benytter ett vanlig 2,2 kw aggregat med snorstart.

Ønsker å oppgradere med flere 230 v og inverter og moderne aggregat.

Er det noen som har anbefalinger eller erfaringer med Victron Inverter i kombinasjon med Honda Eu 30 is?
Ønsker et anlegg der aggregater starter automatisk ved lav batterispenning.
Hvor stor bør inverteren være? Vurderer 1600 eller 2000 w.
Er det fordel å kjøre tv på 230 v fremfor 12 v?

Er det noen som anbefaler andre løsninger?
Er det mulig å bygge ut anlegget i 2 etapper? Først inverter og bruke dagens manuelle aggregat? Noe som taler mot en slik løsning?
Har batteriene inne i hytta. Ønsker at aggregat skal være i en egen bod i annekset. Er plassering av inverter viktig? Ønsker at denne plasseres i bod i hytta. Avstanden blir da ca 10 m mellom hver av disse, med inverteren i midten.





Røilern

Komplisert tema dette. ikke så lett å gi enkle svar. Hvis du søker opp noen av mine innlegg her inne finner du kanskje noe som kan hjelpe.

Her er allikevel noen korte kommentarer:

Når du er blitt skikkelig lei alle ulempene med 12V så er 220V som en drøm. Det være seg lading av mobiltelefon, nettbrett men særlig PC. I tillegg er det fantastisk å ha tilgang til 220V når du bare skal bruke sirkelsagen i 30 sekunder eller støvesugeren i 2 minutter

Størrelse på inverter begynner med at du bestemmer deg for hva den skal brukes til. Jeg har som du ser en 3000W og er ganske fornøyd med den størrelsen, men jeg hadde allikevel valgt 5000W hvis jeg skulle handle nå for å få tak i den ekstra ladekapasiteten. 1600W/2000W høres litt puslete ut hvis du skal kjøre litt skikkelig elektroverktøy, men jeg har ikke erfaring med noe annet enn min 3000.

Honda aggregatene har tre-lednings start stopp, dvs det trenger egen puls for start og ditto for stop. Det har ikke Victron og følgelig trenegr du et start stop rele som gjør dette for deg.

Hva angår EU30is, les mine inlegg om inverteraggregat kontra std aggregat. Jeg forstår ikke hvorfor man skal ta kostnaden ved to stk invertere, en på veggen og en i aggregatet. Aggregatet ønsker du egentlig bare å kjøre når du belaster det maks. Dvs ved bulk ladning og bruk av store forbrukskilder. Men du er avhengig av balanse. En 2000W inverter lader vel bare 70A, ca 1000W belastning på aggregatet.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Jeg har 2000w Victron, og ville ikke valgt noe mindre. 2000watt er såvidt nok til vannpumpe (har boret etter vann), støvsuger og mange verktøy. Inverteren liker seg ikke på max effekt over tid, så man bør ha litt å gå på. Når det er sagt, har jeg ikke følt noe særlig behov for kraftigere inverter heller.

Hvis du kjøper Victron, er lader innebygget. På 200watteren jeg har er det 80A lading. Det er ganske heftig, og krever tjukke kabler og kort avstand mellom Victron og batterier. Du ender altså opp med at 12 regulator, batterier og Victron må stå samlet, og med kort avstand til solcellepanelene. Strøm fra aggregatet på 230v kan være langt unna, f.eks. i uthuset.

Mht aggregat, så må du ha en med automatchoke hvis du vil at aggregatet skal starte automatisk ved lav spenning. Da jeg la opp mitt anlegg, tenkte jeg at det var fascinerende å få aggregatet til å starte automatisk ved behov. I ettertid ser jeg at det er like greit å følge med på batterispenningen selv, og starte aggregatet ved behov. Da slipper jeg f.eks. at aggregatet starter midt på natta. En annen sak er at aggregatet har et visst strømforbruk i "standby". Dermed kan du oppleve at startbatteriet på aggregatet er flatt.

Jeg har ingen avansert batteriovervåking, bare spenningsmåler samt amperemeter for lader og forbruk. Jeg har også Wallas kamin med "ring hytta varm". Tekstmeldingene fra den inneholder også batterispenning, noe som gjør at jeg kan overvåke situasjonen f.eks. når andre (som kanskje ikke er like bevisst på å følge med på batteritilstanden) er på hytta.

Røilern

Bra innspill fra Erstokke.

Noen kommenter fra meg.

Hvorvidt 80A er mye, er avhengig av batteristørrelsen. Det er 0.2C i forhold til en batteribank på 400A, og det er greit, faktisk så takler gode Agm batterier det dobbelte. Men det er mye strøm så tykke kabler må man ha. Jeg har selv 3m til batteriene fordi de er montert ute bga vekt. Det er løst med flere tykke kabler.

Min Victron er programmert til å starte aggregatet hvis belastningen er over 2500W eller batterispenningen er lav over en lengre  tid. Fordi vi nå har sluttet å kjøre aggregatet når vi bruker komfyren, så har jeg en overstyringsbryter som kobler fra signalet fra Victron hvis jeg ønsker det. I tillegg har jeg en manuell start bryter i hytta og muligheten til å fjernstarte fra en app på telefonen. Dette er for å dekke akkurat det behovet som Erstokke beskriver.

Jeg har aggregatet stående på hele tiden. Jeg var litt engstelig innledningsvis for at startbatteriet skulle gå tomt, men det har jeg ikke opplevd, det kan gå 3-4 måneder mellom hver start.

De to 290A batteriene dine Holsjøen er egentlig 200A når de tømmes over 20 timer.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Holsjøen

Takk for gode innspill Røilern og Erstokke:-)

Fortsatt usikker på  hvilken løsning jeg vil gå for.
Ut fra vårt behov er jeg enig at Victron 2000 w vil være tilstrekkelig.

Men samtidig ser jeg poenget til Røilern med dobbel inverter.
Er nå i ferd med å bygge nytt anneks med egen bod til aggregat. Ønsker å få til en permanent plassering av ett "stillegående" aggregat. Dermed er Honda eu 30 is med fjernstart meget fristende.
Vurderer å avvente inverteren.

Røilern og Erstokke: Er dette å begynne i feil ende eller høres det fornuftig ut?

Trailman

Jeg har fjernstart til min Honda Eu30IS, men har faktisk startet den manuelt de få gangene det har vært behov for det, også vinterstid. Man må uansett måke vei til "kraft-boden" for å kunne bedrive vedlikehold.

Selvsagt greit å kunne starte det uten å gå utendørs, men jeg syns ikke det er ubekvemt å ta turen ut for å sikre at alt kjører som det skal.

Har 2000W inverter fra Victron, og bruker denne til komfyrvifte, toaster, espressomaskin, lading av mobil og Mac, og selvsagt lys. Har enda ikke opplevd å kjøre batteriene ned til 60% kapasitet, noe jeg egentlig bør gjøre noen ganger for å få full effekt fra dem. (Kraftpakke med Rolls batterier).

Har 200W paneler og vindgenerator fra Silent Wind. Det siste har vist seg å være veldig bra, siden det ofte blåser når det ikke er sol.

Holsjøen

Ser etterhvert poenget med å ikke ha to invertere, men heller gå for et kraftaggregat i Honda EM5500CXS med fjernstart.

I så fall lurer jeg på om det er mulig/fornuftig med å ha noen panelovner i hytta. Størrelsen på dette agregatet er jo så stort at det bør være mulig med ett par panelovner(2-3 kwa). Fristende tanke å komme til en noe oppvarmet hytte.

Også fristende å slippe å investere i feks Wallas.

Noe i veien for en slik løsning?


Røilern

Når det er skikkelig kaldt og jeg ikke har slått på Cami'en tidsnok så slår jeg på aggregatet og setter på en 2kw vifteovn og en 500W stråleovn på badet. I tillegg har jeg noen varmetepper til ha i sengene.

Men........ Disse kw'ene er ikke billige.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bakk1

Hei, helt fersk forummedlem her, selv om jeg har lest mye i forumet som uregistrert...
Er akkurat i avslutningsfasen av en hyttehandel, på denne hytta er det et 24V solcelleanlegg med aggregatdrevet vanlig batterilader i tillegg. Hytta er delvis kablet både for 24V og 230V. Jeg har lyst på en Victron MultiPlus 24/2000 og så ta toppene med aggregat.
Har i den sammenheng et spørsmål til deg, @Røilern, angående aggregat med / uten inverter, siden jeg ser du har nevnt dette i flere innlegg. Er det slik at Victron MultiPlus også "rensker opp" en modifisert sinuskurve fra et aggregat uten inverter? Altså, fungerer den som inverter for aggregatstrømmen som går til vanlig forbruk også? Hvis den ikke gjør det, hvordan oppfattes sinuskurven av tilkoblet utstyr ved parallell kjøring av inverter og aggregat hvis den ene leverer ren sinus og den andre modifisert sinus på samme kabel?
Jeg har ikke lest meg nok opp på dette foreløpig, men tenkte jeg kunne ta snarveien og spørre noen som har "forsket" på det.  :)

Røilern

Hei Bakk1

Velkommen hit

Godt og komplisert spørsmål.

Hva angår kvaliteten på aggregat strøm så er jeg ingen ekspert, men jeg tror at frekvens kvalitet er en direkte resultat av nøyaktig og jevn motorhastighet. Mitt Honda Em aggregat har elektronisk justering av hastighet som alternativ til mekanisk regulator som er det vanligste (og billigste). Norske aggregater går på 3000 omdr/min det gir 50Hz (3000/60), amerikanske gjør 3600 det gir 60Hz. Så lenge motoren holder denne hastigheten så er frekvensen perfekt. Hva angår sinuskurven så oppfatter jeg at den per definisjon er perfekt fra en dynamo. Det er bare fra dårlige invertere man snakker om modifisert kurve eller firkant sinus.

Hva angår spenningen fra aggregatet så er det en regulator som styrer dette, men problemet til et aggregat er at hvis denne regulatoren ikke er lynrask og hastighetsreguleringen som nevnt over god så er det ikke krefter nok til å levere den effekten man belaster aggregatet med.

Et inverter aggregat har på en mystisk måte en reserve som den bruker til å kunne levere en perfekt spenning.

Jeg oppfatter at den viktigste rollen til en Multiplus i en inverter/aggregat konfigurasjon er å beskytte aggregatet. Greier den det kan du ha et ganske "dårlig aggregat".  De siste versjonene av Multiplus tror jeg sågår kan gi støttehjelp selvom aggregatet ikke belastes maksimalt.

For å svare på ditt spørsmål. Jeg tror Victronen slipper denne strømmen rett igjennom, men Multiplus'ene til Victron har ganske komplisert overvåking av strømforbruket og belastningen av aggregatet og bruker dette til å beskytte det. I tillegg har den powerboost slik at den supplere aggregatet med strøm, når forbruket overstiger hva aggregatet kan levere.

Min egen erfaring er at et enkelt aggregat kanskje er bedre enn et avansert. Mitt gamle kina diesel aggregat leverte strøm som Victronen aksepterte glatt, mens mitt mye mer avanserte Honda Em5500CXS "sloss" litt med Victronen og elektronikken forsøker å kompenserer seg "ihjel".

Nå må ikke dette missforstås slik at jeg anbefaler kjøp av kina aggregat - på ingen måte. Mitt skrot-kina aggregat tok kvelden etter få hundre timer, var umulig å starte i kulde og bråket som bare det. Honda aggregatet går så stille at jeg må åpne hyttadøren for å kontrollere om det går.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bakk1

Takk for svar @Røilern.

Overtar ikke hytta før 1. april, så det meste av ledig tid om kveldene går nå med til å surfe etter løsninger og anbefalinger innen dette og relaterte tema. Leser og funderer så øyet blir stort og vått og huet går i spinn :-) Å bestemme seg for en god nok løsning både med tanke på kapasitet, kompleksitet, kvalitet og pris er ingen enkel sak... Tror kanskje jeg starter en ny tråd på det, har søkt på forumet men ikke funnet en "samletråd" som diskuterer dette. Vet du om en slik tråd, opplys meg gjerne.

Fant forøvrig en kveld under en surferunde et dokument hos Victron, som kanskje kan forklare / være til hjelp når det gjelder ditt problem med å få inverter til å akseptere spenningen fra ditt aggregat:

http://www.victronenergy.com/upload/documents/FAQ-What-to-do-when-a-MultiPlus-does-not-accept-generator-power-EN.pdf


Tarzan

Noen som har prøvet dette? Multi fjernkontroll, via mobilen..

https://www.youtube.com/watch?v=GJveqrYnzU8

Tenkte på rimelig styring om man har nett..
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

Bakk1

@Tarzan: Ser ut som dette kun erstatter infrarøde evt RF-baserte fjernkontroller, og er avhengig av en lokal WiFi-tilkobling mellom produktet og telefonen.

Jeg tror ikke dette vil kunne gjøre noe særlig i en "fjernstyrt hytte"-løsning.

Ta en titt på http://www.telldus.se, der har du en bra og fleksibel løsning som ikke koster skjorta. :)

Røilern

Sitat fra: Bakk1 på mars 10, 2015, 21:56:31

Fant forøvrig en kveld under en surferunde et dokument hos Victron, som kanskje kan forklare / være til hjelp når det gjelder ditt problem med å få inverter til å akseptere spenningen fra ditt aggregat:

http://www.victronenergy.com/upload/documents/FAQ-What-to-do-when-a-MultiPlus-does-not-accept-generator-power-EN.pdf



Har testet denne allerede - no luck
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bakk1

Sitat fra: Røilern på mars 11, 2015, 19:34:25
Har testet denne allerede - no luck

OK, synd.
Men betyr det at Victron ikke godtar spenningen fra aggregatet slik at du får brukt det til lading av batteriene heller da?

Her er en bloggpost som tar for seg et lignende problem med et Honda-aggregat:

http://petepower-discussion.blogspot.co.uk/p/tweaking-victron-to-work-with-generator.html

stroller

Har hørt at man kan kople på en jevn last. F.eks en varmovn til aggregatet før man kopler inn Victronen. Med en jevn last stabiliserer spenningen fra aggregatet seg og den blir ikke "slått ut" når Victron belaster aggregatet.

Røilern

Sitat fra: Bakk1 på mars 11, 2015, 20:54:24
[
OK, synd.
Men betyr det at Victron ikke godtar spenningen fra aggregatet slik at du får brukt det til lading av batteriene heller da?

Her er en bloggpost som tar for seg et lignende problem med et Honda-aggregat:

http://petepower-discussion.blogspot.co.uk/p/tweaking-victron-to-work-with-generator.html

Neida

Det arter seg ved at det er vanskelig å få Victron til å lade med maks Ampere, og landestrømmen pendler. F.eks mellom 80-100A istedenfor å ligge stabilt på 120A.

Jeg hadde innledningsvis samme utfordring med min gamle 3000w 12v men ble kvitt det etterhvert.
Nå har jeg byttet til en 5000W 24V og må begynne forfra. :-)

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod