Utetrapp - materialvalg

Startet av mikke71, juli 08, 2014, 13:24:06

mikke71

Skal bygge en utetrapp fra hytta ned mot fjæra. Hadde i utgangspunktet tenkt på en tretrapp som jeg legger rett på bakken/delvis nedgravd. Underlaget er finkornet jord/sand/leiere som holder godt på fukta. Dvs treverket vil ligge mot fuktig underlag. Trodde det var relativt kurant å skaffe trykkimp klasse A (tåler kontakt med jord), men det viser seg at det er få byggvarer som skaffer, og det koster ca 1000 kr for første planken (transport og brekk), og gjerne en uke eller to leveringstid. Noen lure alternativ (evt noen som vet lervandør i Tr.heim? Min erfaring med vanlig trykkimp AB er at det råtner opp innen 10 år under de aktuelle forhold.

Bidda

Hva med å bruke kreosotimpr. sviller, pleier å være slike å få tak i på Finn.

Røilern

Jeg har laget noen trapper i 2"x8" vanlig trykkimpregnert som har vært delvis nedsenket i saltvann

Min erfaring er at treverket holder i minst 18år. Det er skruer og beslag som tåler minst, det eneste som holder er syrefast.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Sviller er vel forbudt. Kebony skal kunne levere materialer som tåler å stå nedsenket i vann.

Røilern

Det var meningen å skrive 10 år
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

morten183

Min erfaring med trykkimpregneret er ved kontakt med sjøvann råtner opp og er borte i løpet av 3-4 år. Dette gjelder vanlig trykkimprignert og brukt til ei flytebrygge. 


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod