Jording av solcelleanlegg

Startet av Wim_Runar, juli 08, 2014, 19:27:00

Wim_Runar

Jeg har operert et enkelt solcelleanlegg på hytta i noen år nå uten problemer, men med økende forbruk med alskens gadgets, skal anleggets batterikapasitet utvides.

Jeg lurer på om det er noen vits i å jorde anlegget med en kraftig kabel fra negativ pol på batteribanken til et jordspyd. Hvilke fordeler har dette ?

Ser på linken nedenfor at de anbefaler flere jordingkoblinger på plusspolen (!). Er ikke dette helt på (feil) jorde ?

http://www.hyttebutikken.no/web-content/Brukerveiledninger%20/Laderegulator.pdf

dybis

Regulatoren har sikkert regulering på -, slik at hvis du kobler jording på minus på batteri og solcelle kortslutter du regulatoren, og batteriet vil koke...

På bil jorder man fordi man bruker karosseri som en leder og det reduserer vekt og kabler og pris. I hus jorder man for at sikringer skal gå hvis strøm går det ikke skal gå. I tillegg kan man ha jording og skerming av kabler osv.

Jeg er ingen ekspert, men jeg ser ikke helt poenget med jord i hytte 12v. Har man 220v er saken litt anderledes. Og har man strøm i duskkabinettet eller vask e.l. bør man kanskje passe på.

Røilern

Dette har av en eller annen grunn ikke vært noe tema for norske hytter.

Jeg har heller ikke jordet mitt anlegg, men Tristar regulatoren min har eget jordingspunkt.

Hvis du går på solarpaneltalk.com så finner du mye mer informasjon om dette. I USA så ser det ut som det er krav om dette. Mitt inntrykk er at dette er drevet litt av frykten for lynnedslag, men jeg har ikke studert de inngående. Jeg tror ikke det er riktig å jorde minuspolen.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg har koblet jordpunktene på inverter og laderegulator (Tristar) sammen og til 2m jordspyd som er slått ned i jorden.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

erstokke

Jeg hadde elektriker hos meg for å legge opp 230v-delen av anlegget (Victron). Han la jordspyd og jordledning til aggregatet og mente at det burde holde. Da får Victron jord via kabelen fra aggregatet. Er ikke helt overbevist om at dette er tilstrekkelig. Han la også opp kombinert sikring og jordfeilbryter til 230v-delen.

Wim_Runar

Takker for innspill.

Ser at det er litt forskjellig fra den enkelte leverandør av regulator. Selv for den regulatoren jeg har: Morningstar PS30, finnes det versjoner som kan jordes enten  på positiv eller på negativ pol.

Har ennå ikke fått for meg noen god grunn for jording av frittsående solcelle anlegg, bortsett fra beskyttelse mot lynnedslag.

Selvsagt setter jeg jordspyd i bakken ved bruk av aggregat, men det er ikke permanent koblet mot batteribanken.

Tror nok jeg fortsetter å kjøre selve solcelleanlegget uten jording.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod