Whisperpower

Startet av torn, juli 14, 2014, 08:07:30

torn

Har noen erfaringer med, eller har hørt noe om whisper power? Fant denne annonsen på finn:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49324867&searchclickthrough=true&searchQuery=Whisperpower

En voldsom pris, men er det verdt det? Aggregatet skal gi 3,5 kw og være utrolig lydsvakt.
Tenkte i så fall å installere aggregat under gulv i innvendig bod( tregulv med bjelker, krypkjeller med jordgulv under. Alle andre gulv får støpt plate), men eksosstuss ut gjennom ringmur. Er dette tilrådelig? Tenker spes.på kulloss. Må sørge for tilstrekkelig ventilasjon i så fall. En kan visst også legge radisson ut.

Vil det være mindre risiko forbundet med en slik installasjon ved installasjon av aggregat som går på gass. (dometic tec 29 lpg)

Har også fundert på brenselcelle. Truma Vega. Den går på gass og lader 12v batteribank med 20 amp kontinuerlig. Den er imidlertid dyr, og det har visst vært en del problemer med den.

Takknemlig om noen har innspill av noe slag.

Røilern

Fint med komplette løsninger, men veldig kostbart.

Det blir et spørsmål om hvor man vil putte pengene.

Selv har jeg gått i retning av større batteribank, mer Solpaneler og mindre og mindre kjøring av aggregat.

Nå kjører jeg bare aggregatet som nødlanding i de mørkeste vintermånedene. Selv det stilleste aggregat er ikke helt stille, eksosen er ikke luktfri og kW prisen er kanskje ikke lavere enn solpanelstrøm

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Har også tenkt på å unngå aggregat, men er redd dro at mye solcellepaneler på taket kan bli vel dominerende i et område der det ellers er vanlig å maksimalt ha et stk panel på 40-125 watt på veggen.
Hvor mye paneler må jeg minimum ha for å vedlikeholde en 24v batteribank på 1250 ah? Har tenkt på de nye 2v agm batteriene fra sparelys:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1529&category_id=87&option=com_virtuemart&Itemid=39

Røilern

Jeg har en ganske lik batteribank. 2 x 6 x 2v (altså 12V)

Den vedlikeholdes ganske bra med mine 550w paneler. Men jeg ønsker meg litt mer.

Jeg har de stående vertikalt på en sydvegg og aksepterer litt dårligere ladning om sommeren.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Palli

De er startet opp engrosfirma i Norge med varer fra WhisperPower. De er stort sortiment av aggregater fra dem.
https://www.facebook.com/pages/Whisper-Norway/691109470976671?ref_type=bookmark

jimmern

Hei Har du koblet sammen de 4 polene på batteriet,  eller holder det å koble til den ene?

Røilern

Det kommer an på hvor mye energi du skal hente ut.

Jeg har koblet alt sammen inklusive en 5*30mm kobberskinne som kobler sammen alle fire siste før ledninger monteres
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jimmern

Leverandøren av batteriene ringte idag og sa at ved ein feil hadde ikkje kabling for å koble sammen polene på + side samt - minus siden blitt sendt med.
Så mine mistanker var rett.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod