Måling av ladespenning fra Victronenergy

Startet av Rolf P, juli 17, 2014, 10:35:20

Rolf P

Jeg lader batteri fra aggregat via en Victron Multiplus Compact 1300. Jeg hadde forventet å lese av en ladespenning på 14-og-noe volt. Både solcelleregulator og voltmeter viser bare 12,6 V. Leser jeg av på feil måte eller er det grunn til å tro at det er feil innstilling på Victron?

stroller

Om batteriene dine er utladet, så kan det vel ta noe tid før ladespeningen kommer opp i maks?

Røilern

Dette står det litt om i bruksanvisningen til inverteren.

I første fase som heter bulk lades batteriet med maks strøm (ca 60 A for din inverter skulle jeg tro), i denne fasen så stiger spenningen langsomt opp til maks ladespenning, i område 14 volt opp til ca 15 alt avhengig av batterityper og temperatur. Da slår inverteren (ladeenheten i inverteren) over til absobsjonslading. Nå holdes spenningen konstant mens strømmen reduseres etter hvert som batteriet nærmer seg full opplading og den indremotstanden øker. I overgangen fra bulk til absorbsjon så sier man gjerne at batteriet har 80%.

Hvis batteriet allerede hadde 12,6v før inverteren begynt å lade og du ikke så noen endring når lading begynt så har du en mulig feil, er dette tilfellet?

Et tangampermeter er et veldig nyttig verktøy til å følgende på strøm mengden til og fra inverteren.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Rolf P

Takk for svar, de var litt avklarende. Det er korrekt at ladespenningen går opp utover i ladeprosessen, oppunder 14 V etter ca tre timer. Ved starten var ladespenningen ca 11,5 V. 

Bakgrunnen for utladingen var at minstemann fikk ene Playstation 4 som trekker opptil 250 W, han spiller mange timer til dagen, og med lite soltimer har det blitt lite lading. Har brukt strøm til andre ting i tillegg, vifter, lys o.l. Så belastningen har vært uvant høy. Batteribanken er på 580 Ah (selv om jeg mistenker at den heller er nærmere 400 Ah).

Jeg har hatt et lignende problem før, der batteriene ble helt utladet, det endte med at jeg måtte anskaffe to nye.  Ønsker ikke å komme i tilsvarende situasjon igjen, blir dyrt (og tungt) å bytte batterier annethvert år. Skal sette batteriene på lengre lading og se om jeg kommer over ladespenning på 14 V.  Og kanskje anskaffe et tangamperemeter.

Røilern

Ok

Var batteriene på 11.5v, når du startet landingen eller lavere?

Hvilke type batteri har du? Hvor mange i parallell?

14v høres ikke høyt nok ut for meg. Lyser den fortsatt på bulk?, da har du ikke ladet lenge nok
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

stroller

Veldig godt innlegg av Røilern.

Men dette er vel en sannhet med modifikasjoner:
Sitat fra: Røilern på juli 17, 2014, 17:40:23
I overgangen fra bulk til absorbsjon så sier man gjerne at batteriet har 80%.
Vil det ikke ha sammenheng med hvor stor lader man har i forhold til batteribanken? Har man en stor batterilader og en liten batteribank, vil man raskt nå maksimal ladespenning, selv om batteribanken kan ha mye igjen før den når 80%.
Putter jeg min 30A lder på mitt 100At batteri, kommer det opp i maksimal ladespenning omtrent med en gang, selv om det er langt fra fullt.

Røilern

Hei stroller

Vanskelig tema dette. Forskjellige ladere kan nok også oppføre seg litt forskjellig.

Når laderen når maks spenning holder den seg i bulk modus og leverer maks strøm inntil batteriets indre motstand øker og som følge av dette avtar. Det er først når dette skjer at laderen er går over i absorbsjonsfasen og vi kan anta at batteriet har nådd ca 80% SOC.





Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Rolf P

Spenning var ca 11,5 V ved start av lading, vet litt lavere. Har to Ritar batterier på 200 Ah hver, lader fra via Victron fra aggregat.
Har ladet 3-4 timer i dag, ladespenning er nå oppe i 13,5 V.

Rolf P

P.S. Har ikke remove til Victron, kan ikke se om lader bulk eller absorpsjon (kun gul diode)

Rolf P

Skulle skrive "remote", stavekontrollen er plagsom og endret til "remove"...

Røilern

11,5V er sikkert ikke hvilespenningen, men indikerer alikevel i underkant av 3-40%ish SOC

3-4 timer og 13,5V betyr at du har ladet 150-200Ah, og at du fortsatt har noen timer gå. Hvis du ikke har vært oppe i 14,xV allerede og er over i absorbsjonsfasen. Tangampermeter er tingen her. Husk at når det skjer så synker også strømmen, og det tar lang tid å lade de siste 20%ene. Husk også at lading ikke er 100% effektivt. Men det er mange elementer som spiller inn, AGM batteriene dine har lite indre motstand og er ganske effektive å lade, men har du tynne kabler og dårlige kontakter skal det lekke litt der. Blir kablene varme?



Hvilken Victron modell har du? Er det ikke flere lamper i fronten?

Hehe sliter med stavekontroll på nettbrett selv her
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Rolf P

Det er en Victron Multiplus Compact 1200.  11,5V ble målt på kvelden en times tid etter at all "aktivitet" var over, så det burde være ganske nær hvilespenning.  Kablene er tjukke og blir ikke særlig varme.

Det er tre lamper i fronten av Victron, men fant ikke noe i bruksanvisningen som antydet om ladingen var i bulk- eller absorpsjonsmodus.  Derimot gikk det klart fram dersom jeg i tillegg hadde koblet på en fjernkontroll med utvidet info (hvilket jeg ikke har).

Når det gjelder tangamperemeter så ser jeg at Clas Ohlsson har et til 599,-.  Er det OK greier?


Røilern

Tang amp fra Clas Ohlson er helt ok.

Victron har en app som kan enkelt hjelpe deg med å tolke lampene
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Er Victron stilt inn for riktig batteritype?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod