temperatur kompensasjon setting

Startet av glamsland, juli 20, 2014, 17:35:20

glamsland

Hei og hå!

Sitter her å går igjennom settingene å laderegulatoren min. en EP Solar.
Det gjelder da temp comp instillingen.

Hva bør den stå på?

Finnes det en " standard" for syre, agm og sealed?  Eller er dette noe som må leses ut ifra spec fra batteriprodusenten?

Må denne settingen forandres utover året? Det er vel meningen at denne skal justere seg selv etter temperaturen?

Noen av dere mere erfarne Solarfolks som kan gi meg litt av deres uendelige kunskap? ;)

Jeg har Ritar RA-100S batterier, og i spec´en står det "effect of temperature on float voltage : -3mV/C/cell.

På monitoren min står det som "standard" -0.3mv/c . Blir ikke det noe lite? D er vel forskjell på -3mv og -0,3mv?

Så over til Lade instillinger... 

I spec´en til batteriene står det:
     Float charging voltage: 13,6-13,8V/ average at 25Celsius.
     Equaliziation and cycle service: 14,6-14,8v.

i instilingene på regulatoren er det tre innstillinger: Gel,    sealed   og flooded.
                            med disse parameter:  eqaliz:  ---      14,6v             14,8v
                                                             boost:   14,2v   14,4v            14,6v
                                                              float:   13,8v    13,8v           13,8v

Ut ifra disse har jeg valgt "sealed".pga at det er et slikt batteri jeg har.. MEN,- ser etter mer
finlesing av tabellen og spec´en til batteriet at jeg kanskje heller skal valge " flooded"?

Hva mener dere?

Runar.



80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Temp kompensering er viktig, særlig for iskalde norkske hyttebatterier.
-3mv/C/cell er ikke uvanlig. -36mv/C for et 12V batteri.

Det gir 360mv (0,36v) høyere ladespenning ved 15c°, ditto lavere ved 35c°.

Regulatoren bør ideelt sett ha temp måler på batteriet for at dette skal bli riktig.

Er du sikker på at det står 0,3mv på regulatoren?, det høres usannsynlig ut. Det burde stått 30mV

AGM skal ikke ha equalising, kan du du justere innstillingene på regulatoren. Det ville jeg ha satt sealed i samsvar med ditt batteri, og ingen verdi på equalising.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Ja, det står -0.3mv !

Måtte slå opp i manualen for å sjekke: Temp comp can be modified from 0 to 10mv/cell/c .
Så det skal nok heller stå 3mv der! skjønner ikke hvorfor den står på 0,3mv..

Skal forandre det i morra.

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

glamsland

har nå sjekka på regulatoren. det står " -03mv" på regulatoren, men ser etter noe trykking der at det betyr det samme som 3mv. nullen forran 3tallet er bare desimalfeltet som bare må stå fremme hele tiden.. ::)   Jeg kunne trykke dem fremmover fra 00 til 01, 02 ,03 osv frem til 10. da begynte den på 00 igjen.

Så alt er nok slik det skal være :D

Blir litt mye fundering og spekulering når forfriskningene fra danskebåten kommer frem på terrassen  ;)  sitter egentlig bare å venter på pakke fra India ;D . WATTMON solar webmonitor er uderveis, med 3 stk shunt´er og 3 temperaturmålere + en switch boks med releer..

blir julaftne ,bursdag og nyttår på en gang.. dette blir morro.. (tror ikke jeg er alene om det med at det er byggingen som er det artigste ;) .)

legger ut mere info når det er på plass..

ruar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod