AMG batterier

Startet av Itzy, juli 31, 2014, 12:39:47

Itzy

Vi kjøpte et 12 v solcelleanlegg høsten 2011 og tok det i bruk påsken 2012 i helt ny hytte. Anlegget bestod av 3 stk AMG 245 batterier, samt regulator og solcellepanel på 120 w. Anlegget har vært brukt til ledpærer, lading av mobiltelefoner samt et lite tv med tuner - sistnevnte trekker til sammen 30 w. Så det er ikke store forbruket over tid. Vi burde kanskje bare hatt to batterier. Men ble anbefalt 3 av leverandøren.

Det har fungert fint helt til nå i sommer. Plutselig forsvant strømmen etter en time og to med tv titting.  Vi har undersøkt med leverandøren Futura og det viser seg at disse batteriene ikke holder mål. De lades ut fort. Og er egentlig ikke laget for solcellepanel, har vi nå fått visst. Alle tre lades ut likt. Vi har fått forklart at disse batteriene har 1,5 liter væske i seg og dette tappes etter hvert tørre.

Det var bare 2 års garanti på disse. Har forstått det slik at også Sunwind har gått ned til 1 års garanti, så noe vet leverandørene etter hvert.

Siden det er erfaringer "der ute", så ønsker vi å kjøpe batterier som faktisk holder det de lover. Har dere andre noen erfaringer?

Ser at de fremdeles er til salgs i markedet.

Røilern

Hei

Er AMG merket, eller henviser du til batterityper AGM?  Er det mulig å etterfylle vann?

Bilde av batterietikett?
Bilde av kabling mellom batteriene?
Kabel tykkelse?
Spesifikasjon?
Link til produktinformasjon?
Hva slags regulator har dere?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

frank2

Hei

Det som er viktig med blybatterier er at de ikke blir stående med lite strøm, de vil sulfatere og ødelegges etter relativ kort tid.
Hvis man investerer i stor batteribank så bør man ha som et minimum et digitalt voltmeter for å sjekke spenningen som er relativt proporsjonal med ladetilstanden, aller helst en slags bms (battery management system) eller et instrument som viser hvor mye som har gått inn og ut av batteriene.
Faresignalet for batteriene bør gå lenge før batteriene viser tegn til å bli tømt.
Blybatterier er etter min mening ikke særlig godt egnet til solcelleanlegg i hytter, et solpanel vil gi svært lite strøm i vintermånedene, og blir de forlatt i flere måneder i en hytte med lav SOC (state of charge) vil de få kort levetid.

Itzy

Røilern: Batteriene heter 245 At AGM solstrømsbatteri og er forhandlet av Futur. Styringstavlen heter Omega. Alt forhandles av Futur.no Men de har sluttet å selge alt dette, da det ikke holder mål.
http://www.futur.no/produktkategori/energi/styringstavler/
http://www.futur.no/produktkategori/energi/batterier/

I omtalen står det: "Disse er spessielt utviklet for solstrømsanlegg. De tåler langt flere dyputladninger enn vanlige batterier, samtidig som de har svært liten selvutlading. Dette sikrer lang levetid under ulike forhold. Ønsker du økt kapasitet, paralellkobler du flere batterier"

"I hytter med relativ lav frekvens på besøkene og moderat strømuttak vil batteriene ha en levtid på opp mot 12 år".

Vi er der mest om sommeren (gjerne to uker i strekk), samtidig med finværet. Så da lader det seg fullt hver dag. De månedene vi ikke bruker hytta er desember, januar og februar. Fikk beskjed av forhandler, at dette tålte batteriene. Men nå viser det seg at det er for lite lading som gjør at det lukkede systemet allikevel mister væske. Akkuat som du nevner.

For oss lekfolk er det viktigste når vi kjøper solcellepakker at disse kan tåle harde vintre. På vår gamle hytte står batteriene like fine etter mange år (syrebatterier), mens våre nåværende batterier ikke holder mål til tross for stor tilgang på lading gjennom sommer og høst. Den siste uken har vi hørt om flere i hyttefeltet som har måttet bytte samme batteribank. Så dette er en svakhet.

Røilern

Kort og foreløpig konklusjon fra min side:

Div leverandør har liten kunnskap:
- 12 år er tullpreik
- 1,5l veske hm, jeg har lest mange spesifikasjoner på AGM batterier, ingen oppgir væskemengden
- Syren som er absorbert i glass materiale (AGM) fordamper ikke hvis batteriet ikke blir overladet
- lite panel til så stor batteripakke

Hva kan ha hent?
- Er regulatoren korrekt justert for disse batteriene, feil spenning (for høy er ikke bra) likeledes skal ikke agm batterier ha utjevningsladning.
- Uoptimal paralellkobling av batteriene
- Batteriene fulladet aldri pga manglende panel kapasitet

Regulatoren dir er en PWM, det betyr at du ikke får 120w ut av panelet ditt. På svært kalde dager, kan du kanskje få 80%, men ikke regn med mer enn 70%. Med litt forbehold om dine solforhold, gir det max 450Wh per dag, det er ikke allverden når du har en batteripakke på over 9kwh

Jeg tror nok batteriene har hatt en veldig lang nedtur og bare blitt dårligere og dårligere. At regulatoren viser 100% betyr ikke at batteriene gir 100% av 245Ah. Bly batterier som blir dårligere mister bare sin evne til å lagre energi.

At Norske hytte "eksperter" selger slike pakker viser dessverre bare at ekspertenes kompetanse er heller moderat. AGM batterier tåler kulde utmerket, men de kan lett ødelegges av forhold som nevnt over. Jeg ville ikke akseptert 2 års garanti å batterier som er en del av en ferdig pakke. Tør jeg spørre hva herligheten kostet?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Hvis det stemmer at du har AGM-batterier tror jeg du kan få liv i de igjen hvis de bare er tre år gamle. AGM-batterier tåler utrolig mye "juling". Som nevnt av andre ovenfor tror jeg batteriene har sulfatert pga. for lite lading. Hvis du har aggregat eller mulighet for å låne et bør du kjøre det en 10-12 timer med en kraftig lader. Gjerne en gammeldags, analog lader.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Itzy

Tusen takk for svar til begge. Til syvende og sist:  Vi forstår at her er det nyansert faglig kompetanse som skal til . Og at selger ikke har møtt oss på våre behov - eller ikke kan sine produkter. Om batteriene kan lades igjen hjelper oss ikke særlig. Vi ønsker oss først og fremst en pakke som fungerer. Der solcellepanelet, via regulator skal lade batteriene vi har kjøpt for vårt forbruk. Uansett så føler vi oss lurte når dem vi kjøper av anbefaler en pakke og vi (Ufaglærte) får en pakke som ikke fungerer.




dybis

Nå vet jeg lite om installasjonen, men solcellepanel på 120w og med en enkel regulator kan kanskje gi litt for lite guffe. I snitt kanskje du får inn 25 Amp timer minus tap, la oss si 12Amp (pessimistisk? vinkel, skygger, kabling, regulator etc) timer per døgn. Hvis batteriene er flate vil det ta 3 *245 / 12 = 2 Mnd å lade opp. Dvs du kan dra én tur på hytta om sommeren, helst litt tidlig på sommeren slik at batteriene kan lade seg opp før vinteren igjen (hvis de blir utladet i løpet av turen da).

Så kanskje har forbruket vært for stort, batteriene har aldri blitt ladet opp igjen, og det liker ikke slike AGM batterier (uansett merke). Hvordan vet du at battereine ble fullladet etter hver dag på sommeren? Kan det være noe som spiser strøm som er koblet på som man ikke har tenkt på?

Oppsettet er ikke *helt* på jordet fra leverandøren. Det er satt opp for å takle litt forbruk på vinter uten mye sollys (store batterier), og for svært lavt forbruk på sommeren. Med mye forbruk er det lett å se at det kan gå galt.

Det er lett å brenne clutchen på en bil også hvis man kjører med henger, men det er vel ikke butikkens skyld? Litt lett å bare skylde på leverandør når man ikke vet helt hva som har skjedd. Men det er klart hvis batteriene er bare drit, så er det ikke bra. Men litt rart at det er batterifeil når 3 av 3 batterier feiler, men det er mulig. Feil instilling på lader vil også gi samme feil. Hvem installerte anlegget?


HBOle

Batterikapasiteten er litt stor i forhold til ladekapasiteten til panelet, men med nok tid så vil jo batteriene bli fylt opp. Kombinert med et aggregat og en god batterilader (slik at man kan fylle på litt ekstra strøm ved behov) vil dette være en bra pakke for mange.

Har du sjekket spenningen på batteriene, hva var i såfall denne?

Det kan tenkes at batteriene har tatt kvelden, men jeg har vært borti mange rare problemer med den styringstavlen. Problemene oppstår dersom styringstavlen står i SOC-modus. Det virker ikke som elektronikken ikke klarer å beregne batterikapasiteten i prosent riktig. Dermed risikerer man at ladingen reduseres på grunn av at styringstavlen "tror at batteriene er fulle, har også vært borti at denne typen styringstavle viser at batteriene er tomme selv om det er mye strøm igjen. Dette problemet forværres betraktelig dersom man kobler til lading eller forbruk som ikke går via styringstavlen.

I VOL-modus fungerer imidlertid disse styringstavlene bra, så jeg ville forsøkt å bytte modus i første omgang. I VOL-modus styres ladingen trinnvis avhengig av batterienes spenning.

Dersom batterikapasitet vises i prosent i displayet bør styringstavlen altså stilles over i VOL-modus der ladingen styres av batterispenning. Du vil da få opp batterispenning i displayet i stedet for prosentvisning.
Mvh
Ole

Itzy

Takk, da har vi satt det i VOL-modus. Med to nye "gammeldagse" syrebatterier, så skal vi prøve på nytt. Jeg har fått en del tips av dere undervegs. Tusen takk for det :)

Alt tyder på at batteriene ikke har blitt ladet nok fra panelet/regulatoren. Batteriene var helt utladet da vi leverte dem tilbake. Rundt 10,5 alle tre. Mens regulatoren vist at de var 12,5. Dette forstod vi ikke før vi fikk det forklart og målt. Ikke rart det ble "svart" på hytta.

Har lyst til å kommentere at hyttenaboen vår har hatt samme AMG batteri som lades ved hjelp av aggregat. Han har 220 w system via batteribank. Det samme skjedde der - batteriet gikk etter hvert tomt.

Det må jo være en grunn for at forhandler har sluttet å selge disse batteriene. Uansett må vi finne en ny løsning. Der ønsker jeg tips fra dere som har erfaring. Hvilken batteripakke er anbefalt til hvilken forbruk. Gjerne med eksempler.


Det med å gå opp til en annen regulator skal vi vurdere også.

dybis

Jeg kjøpte fra alternativ energi. Batteriene har lav selvutladning slik at de klarer seg fint i de mørkeste tiden av året uten mye ladning. De var billige. Så langt fungerer de etter boka, har hatt de et par år. Jeg lader ikke batteriene ut spesielt mye, normalt 10-20%. Da skal de i følge spekken kunne ha de i mange år med mitt bruk (jeg vil tippe 10-12 år). Jeg har relativt mye panel (500w) og lite batteri (3*135Amp), samt en kraftig aggregat lader (60A) som jeg nesten ikke har brukt.

Det er deilig når alt bare virker. Jeg håper det fortsetter slik.

Jeg har aldri hatt så lavt som 12.5v på batteriene mine enda (målt uten last). Jeg tror 12.7v er det laveste jeg har sett.

Itzy

Hvordan er bruken din dybis ?

dybis

Tipper jeg er på hytta 20 dager på sommeren, 8 på høsten og 8 på våren, og 8 på viteren.

Vi har kjøleskap på 12v samt dovifte, samt en liten tv og masse telefoner og ipader. Kjører ofte litt stikksag o.l. fra inverter. Kjøleskapet er nytt av året, og tar litt strøm hvis man har maten stående framme eller setter inn varm mat. I sommer har det vært så fint vær så har stort sett hatt fulle batterier ved solnedgang.

Det er ikke sikkert jeg bruker kjøleskapet i desember/januer hvis jeg skal på hytta.

Jeg ser at vi typisk per dag bruker ca 400 watt timer. Blir det litt solgløtt eller ikke alt for tunge skyer, lades batteriene på sommeren i løpet av en dag. Ellers er det mye helgeturer utenom sommeren. I påsken i år var det bare tunge skyer og lite lading. Kjørte aggregat en halvtime, men tror ikke det var helt nødvendig.

Vi har paneler på sydvendt og vestvendt for å få flest timer med sol da batteriene ikke klarer å ta imot mye strøm når de lades på slutten (trenger lang tid). Slik får vi også mest drift rett fra sola, og minst slitasje på batteriene.

Røilern

Aldri enkelt å gi råd om slike anlegg.

Det aller viktigste er å ha en klar oversikt over hvilket forbruk av strøm man har, pr dag, pr besøk, pr uke osv.

Denne øvelsen kommer man ikke utenom. Siden energi måles i watt og watt timer er det langt å foretrekke fremfor Ampere.
Ikke undervurder de små forbrukskilder, 10w kontinuerlig er 240Wh pr dag, 1480Wh pr uke. En ikke ubetydelig energimengde tatt i betraktning at et 100Ah 12v batteri har 630Wh tilgjengelig energi hvis man skal holde seg over 50% SOC. (100Ah * 12.6V * 50%)

Når man har oversikt over forbruket, må man bestemme seg for hvor mange dager batteripakken skal vare. En weekend?, en uke?, en vinterferie? eller påske?

Dessverre har alle slike systemer energitap. En tommelfinger regel er en faktor på 1.5 ved en ren likestrømsløsning, 1.6 ved en løsning med 220V inverter.

I praksis betyr dette at hvis du har tappet ned batteripakken med 1000wh, så må du tilføre hvv 1500wh eller 1600wh.

Puh, sier du kanskje. Ja beklager men dette er ikke enkelt.

Så, hvor mye solpanel trenger du for å få tak i 1600wh?
Dette er om mulig enda vanskeligere. Hvor i landet er du?, hvor mange soltimer har du osv osv.

Min erfaring er at man kan få 600wh fra et 100w Panel på østlandet i beste påskesol pr dag. På en fin soldag i januar kanskje 200wh. Dette forutsetter imidlertid en skikkelig mppt regulator. En vanlig regulator kan ha så mye som 30% lavere resultat









Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n



Litt merkelig her, kobla om fra % til VOL i går og nå står inneampermeteret på
snaue 15 V.
Tidligere i dag var det oppe i 15,5V. Det må vel være skadelig for batteriene?

Fikk for 4 år siden ny PR 2020 da sentralen ikke gikk under 15,5 V., husker ikke hvilken innstilling jeg hadde da.

Blir spennende å følge ampermeteret gjennom dagen, detter ikke volten, så kobler jeg tilbake da det ikke har vært noe problem med %-innstillinge tidligere.

Min erfaring er at i %-innstilling så lades det mye snillere.

dybis

Ladespenning er avhengig av tempratur... er det veldig kaldt kan det være greit. Sjekk datablad til batteriene. Laderen min har kompensasjon for tap i ledningene fra lader til batteri, slik at spenningen kan være ekstra høy nære laderen.

Måler du rett på batteriet?

Trillemarka

Jeg har to AGM 290 batterier og en MPPT lader (EP Solar Tracer MPPT 4210RN, laderegulator 40A ), 140W panel, 50 lader og aggregat.

Hvor langt ned er det tilrådelig å la batteriene lades ut før man starter aggregatet?

petter`n

Sitat fra: dybis på august 27, 2014, 10:48:47
Ladespenning er avhengig av tempratur... er det veldig kaldt kan det være greit. Sjekk datablad til batteriene. Laderen min har kompensasjon for tap i ledningene fra lader til batteri, slik at spenningen kan være ekstra høy nære laderen.

Måler du rett på batteriet?

Langt unna, pleier å stemme på voltmeteret. Var ganske kjølig på morran, skal sjekke til samme tid i morgen. 15,5 volt syntes jeg er ganske høyt uannsett utetemp.

stroller

Kan det være at regulatoren tror du har et 24v system? Om du koplet til solcellepanelene før batteriene?

Røilern

Sitat fra: petter`n på august 27, 2014, 15:43:48
Langt unna, pleier å stemme på voltmeteret. Var ganske kjølig på morran, skal sjekke til samme tid i morgen. 15,5 volt syntes jeg er ganske høyt uannsett utetemp.

0.03V korreksjon pr celle pr grad (over eller under 25) er vanlig.

Ved -15°C gir dette 40*0.003*6 = 0.72v høyere spenning enn ved 25°C

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

dybis

Ser ut som noe kommafeil i utregningen. 15.5v kan være plausibel maksspenning ved f.eks. rundt 0 grader.

petter`n



Kobla tilbake til vol og det funker bra, voltmeteret mitt viser ca. o,5 volt for mye, så de 15,5 volt det viste var kanske ikke så ille gæli likavel.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod