Hyttedo - uten vann/kun 12v solcelle

Startet av ØysteinS, august 08, 2014, 08:12:22

ØysteinS

Hei! Etter noen år med ulike varianter av "lette" toalettløsnigner, ønsker vi nå noe som er både luktfritt, gir god komfort, og som ikke krever alt for grisete tømmerutiner.

Vi har ikke innlagt vann og har kun 12v strøm fra solcelle. Kommunen vil trolig gå med på tett, nedgravd tank. Vi har krypkjeller på ca 1 meter høyde under badet.

Det enkle hadde vært å gå for en Jets-løsning med enten biotank i kjelleren, eller nedgravd tank ute. Men det koster jo en del...

Jeg har istedet kikket på muligheten for å lage et "marint" oppsett, med marintoalett og kvern. Fra toalettet går septikken ned i en 100 liters (eller 200 l) tank i kjelleren, som en "mellomstasjon". Med jevne mellomrom pumper man kjellertanken med en membranpumpe ut til tett tank.

I stedet for nedgrav tank ute har jeg tenkt på muligheten for en 1000 liters palletank i et lite "skur". (Er det forresten lov å få en lokal bonde til å tømme denne i sin egen gjødselkjeller?)

Noen med gode innspill her? Bør man bare gå for Jets med en gang, og ikke tulle med andre "reodor-løsnigner"?

Pal.ah

Etter å hatt båt i mange år, så vet jeg ikke om jeg hadde installert et båttoalett på hytta. Det hadde i alle fall ikke vært et førstevalg:
- toalettskålen er liten
- pumpe/slange/kvern kan gå tett. Bør bruke lettoppløselig toalett papir, eller ikke kaste dopapir i taolettet.

Dersom du har 1m høyde i kjeller under bad, så hadde jeg vurdert snurredass med elektrisk vifte. Vi har snurredass og er mer fornøyd med den, enn med båttoalettet vi hadde i båten (båten er solgt). Snurredassen må tømmes, men det er ikke noe særlig å stake opp tette slanger/demontere pumper for delebytte i et båttoalett heller.....

Det lille jeg kjenner til av brukererfaringer omkring Jets er positivt.

dybis

Jeg har tegnet og bygd hytte uten vann og strøm. Jeg endte opp med biodass (Mulldo "folkedoen"). Det er avtrekk rett opp igjennom taket, satt inn en vifte som mekanisk drar ut drit lukten. Jeg har satt på hastighetsstyring. Jeg har også plassert do tanken slik at solen skinner på denne (vest vendt). Dette for å få fart i omdanning til jord og tørke ut piss. Jeg lagde en kjeller under deler av hytta for å få plass til tanken.

Nå har vi brukt hytta ca ett år, kanskje 20-30 overnattinger med familien. Sommeren har vært veldig varm og fin. Jeg mangler langtids erfaring, men så langt har dette vært en knall løsning.

1. Billig. Kjøpte noe brukt for noen tusenlapper, og importerte ei kvalitetsvifte via  ebay.
2. Enkelt. Ingen ting som kan fryse istykker, funker på vinter og sommer. Det fungerer akkurat som en vanlig do bortsett fra at man har i litt bark istedet for å trekke opp.
3. Ingen lukt når vifta går. Vi bruker å skru av vifta når vi ikke er der på en stund for å spare batteri og vifte mot slitasje. Når man kommer lukter det litt en time før lukta forsvinner etter at vifta har startet. Vi har to dører mellom doet og stuen så det gjør ikke noe.
4. Miljøvennlig. Det blir til jord, naturen fikser dette selv.

Det er klart at den må tømmes, men da skal de i teorien være jord man tar ut som man kan grave ned en egnet plass i nærheten. Mulig det kan bli problemer med overskuddsvæske hvis sommerene ikke er så varme, eller at man bruker hytta mer. Konseptet er at pisse skal dunste vekk. Det har fungert greit så langt. Man kan koble på en tank for overskudds væske. Har ikke trengt det enda, men tipper at det kan bli nødvendig.

Jeg har bodd i båt, og det er noe drit når man må skru på kværnepumpa. Do slanger på båt må byttes jevnlig for å hindre lukt. Mulig det finnes slanger hvor dette er løst nå?

Hverken ungene eller fruen sutrer over doen, hvilket er et kvalitetsstempel. Men som sagt, mangler enda åresvis med erfaring. Kanskje har vi bare hatt flaks så langt. Det er i alle fall deilig å slippe å gå ut for å drite på vinteren.

Bidda

Vi har snurredass som vi er overasket over at fungerer så bra, kapasitet er høy og med vifte er det luktfritt på badet. På grunn av krav om også å rense gråvann i kommunen så har vi valgt å gå over til tett tank som tar å samler alt av avløp.

Røilern

Vi har også snurredass.

De første årene hadde vi bare en vinddrevet vifte, det kunne til tider gi noe lukt. Antar at slike vifter fungerer bedre jo mer det blåser, så på vindutsatte steder fungerer det sikkert bra.

Vi monterte inn en billig 5w PC vifte og brukte den når vi var på hytta. De siste tre årene har den imidlertid gått kontinuerlig og gitt en luktfri løsning. Dvs luktfri inntill et kammer evt blir fullt, og hindrer sirkulasjonen av luft.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bidda

Sitat fra: Røilern på august 09, 2014, 04:48:32
...... Dvs luktfri inntill et kammer evt blir fullt, og hindrer sirkulasjonen av luft.
Altså automatisk varsling om at det tide å bytte kammer eller fordele litt utover ;D

Røilern

Sitat fra: Bidda på august 09, 2014, 06:36:36
Altså automatisk varsling om at det tide å bytte kammer eller fordele litt utover ;D

Hahaha, nettopp
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Vi har snurredass, og den er totalt luktfri med bare vinddrevet vifte. Når jeg skriver luktfri, mener jeg mye mindre lukt enn hjemme. Det avgjørende er å få luftstrømmen riktig. I dorommet skal det være en ventil nede ved gulvet like ved dassen og en høyt opp diagonalt i motsatt ende av rommet. Det må være kort og mest mulig rett vei for avluftingen/pipa. Videre er det en fordel om dorommet er litt avsondret fra resten av hytta. Er nok også en fordel at jeg ikke har noen trær rundt hytta.

Jeg har sett en uheldig installasjon av biodo (ikke snurredassen) hvor de hadde åpen peis i stua som sugde inn store mengder luft - fra nede i dotanken. Her var det nok en blanding av dassens kvalitet, ventilasjon og den åpne peisen som gjorde at det ikke virket.

Hele familien er veldig positive til denne doløsningen. Eneste "problemet" vi har hatt, er fluer i perioder. De utrydder jeg greit med en elektrisk "badmingtonracket". Jeg synes snurredassen er et fint produkt, og jeg liker veldig godt at det er "low-tech" og naturlig toalettløsning. Ingen avanserte elektriske komponenter som kan gå i stykker.

Det legges opp kloakk i mange hytteområder, så da blir det mange snurredasser som skal selges. Jeg kjøpte min for kr 5000 på finn.no. Da fulgte det med toalettstol i porselen. Dassen var godt rengjort med høytrykkspyler, så det var ikke noe ekkelt.

Har blitt populært med snurredass med løse kammer. Jeg valgte ikke dette, fordi kamrene er mye større når det er faste kamre.

Med god høyde under dorommet har du plass til snurredass standard. Ikke kjøp den lave hyttemodellen.

Itzy

Har akkurat samme positive erfaring som erstokke. Men naboen vår har lagt opp samme do med bend på luftingsrøret. Det førte til lukt - og han måtte til med 12 v vifte.

Dette med peis/stor ovn er faktisk noe vi også har opplevd. Når vi fyrer opp om vinteren, passer vi på å sette opp vinduet akkurat i det vi trenger god trekk til opptenningen. Ellers fungerer alt perfekt. Har aldri opplevd lukt når hytta stor tom. Vi har samme lave ventil mot gulvet og har stort sett vinduet oppe om sommerhalvåret. Men selv om vinteren går det helt fint så lenge det er litt vind rundt hytta. Vår hytte ligger høyt i dalen og det er stort sett litt trekk rundt takutløpet (med vindvifte).


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod