Varmestyring av hytta

Startet av leifla, august 10, 2014, 17:35:40

leifla

Hei,

Er det noen som har erfaring med varmestyring av hytta? Tenker primært et litt "raffinert" system med mulighet for å overvåke temperaturer, endre termostater etc.

Har sett på løsninger fra Nobø, Micromatic og Defa/hyttami.no så langt. Hva er folk sine erfaringer? Trenger en f.eks. et abonnement på hyttami.no? Er det verdt pengene?

rogers

Det finnes en god del løsninger der ute. Jeg har tidligere brukt et system fra Siemens som nå er Dimplex/Nobø,  men dette er nå byttet til Eaton xComfort.
Jeg fikk problemer med varmekabeltermostatene til Siemens/Dimplex etter noen år.
Å bytte disse var heller ikke så lett, da produsenten hadde skiftet til ny frekvens som ikke var kompatibelt med mitt eksisterende system.

Med xComfort har jeg full kontroll på temperaturer og termostater og det meste annet på hytta. Sensorer på vinduer og dører sørger for at panelovner ikke går for full maskin når man lufter. De samme vindu og dørsensorer gir også varsel om disse åpnes av uvedkommende.  Anlegget er også utvidet til å omfatte alle lys, vannpumpe og utvalgte stikkontakter, samt sensorer for røyk, vann og bevegelse.  Webkamera er også integrert i løsningen.

Med mobil/nettbrett/pc kan jeg styre det meste på hytta rom for rom.

Det som startet med varmestyring, endte opp med å bli en full smarthusløsning.
Men det er ikke nødvendig å gå så drastisk til verks. Har kan man selv velge hvor mye man ønsker kontroll på.

Du kan lese alt om min installasjon på denne siden:
http://samdal.com/hytte_teknikk.htm

Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

karro

Vi har varmestyring fra micromatic.

Fungerer bra, kan detaljstyre hver enkelt termostat via pc/mobilen, legge inn faste sykluser (nattsenking, dagsenking, varmt til helga osv) sette systemet i frostsikring om vi ikke skal på hytta en periode.
Vi kan til en hver tid sjekke temperaturen på alle rom som har termostat via mobilen og føler vi har full kontroll på tempraturstyringen på hytta.

Vårt system er knytt opp mot wifi og 4G-abb fra Netcom og krever ikke noe annet abb utover det. (Tror de også har andre tilkoblingsalternativer)
Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no

leifla

Takk til begge to.

Eaton xComfort virket jo veldig avansert og fleksibelt.

Har sett på Micromatic, og vurderer dette.

Men hva med alarm ved strømbrudd. Det gir ikke Micromatic sitt system i hvert fall (med mindre du er inne og ikke får kontakt med systemet via app'en?). Er det et savn?

Har f.eks. Eaton det?

leifla

Noen tilbyr løsninger via www.hyttami.no (som krever abonnement). Er det noen argumenter for en slik løsning?

karro

Vi har alarm fra Sector, denne sender push-melding på mobilen ved strømbrudd og når strømmen er tilbake, så har ikke savnet det på micromatic sitt system.
Men helt klart greit å få beskjed om strømbrudd.
Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no

rogers

Sitat fra: leifla på august 11, 2014, 17:14:35
Men hva med alarm ved strømbrudd. Det gir ikke Micromatic sitt system i hvert fall (med mindre du er inne og ikke får kontakt med systemet via app'en?). Er det et savn?
Har f.eks. Eaton det?

For at alarm ved strømbrudd skal fungere må utstyret har GSM modul med SIM kort og batteribackup. Noe Eaton Smart Home Controller ikke har.  

Jeg har derfor kjøpt en Ontech GSM 9035 som er koblet på strømmen til Eaton Smart Home Controller. GSM9035 har innebygget GSM sender og batteribackup og lever sitt eget liv selv om alt annet på hytta er dødt.  Denne varsler ved strømutfall og når strømmen er tilbake igjen.
Jeg kan også manuelt skru av og på strømmen til smarthus kontrolleren om det noen gang skulle bli nødvendig.

Jeg vil absolutt anbefale en løsning som gir alarm ved strømbrudd.
Når vinterstormene herjer i fjellet er det greit å vite at alt er OK. 

Eaton xComfort med tilhørende kontroller (Eaton sin SHC eller Sensio SC1/X1) gir deg nesten ubegrensede muligheter.  Du kan starte med varmestyring og etter hvert utvide med funksjonalitet som du trenger.

Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

steinarm


Sikom AS har også system for styring av varme på hytta. Inkuldert så er det også strømvarsel, brannalarm (støtter TEK10 om ønskelig), innbrudd ++++

Her kan du selv velge om du vil kjøre et standard mobil abbonement eller om du vil kjøre nettløsnings abbonement, du kan selv velge hva du vil bruke.

Er det noe du lurer på så ta gjerne kontakt med Sikom AS så skal vi hjelpe deg men å finne en god løsning for ditt behov.

mvh
Steinar Molden


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod