Isolasjon av ny badstue

Startet av Johan1970, august 11, 2014, 15:57:14

Johan1970

Vi er i sluttfasen med å sette opp hytta vår, og skal til å kle vegger og tak inne med panel. I den anledning lurer jeg på om noen av dere har tips om hvordan vi skal isolere badstuen. Kledningen er av 70 mm granpanel.

En av de fire veggene i badstua vender mot yttervegg, og denne er pr. nå isolert med 150 mm glava, og deretter plast. Tanken er 50 mm til på innsiden. Stenderne rundt badstue og ellers i hytta, er på 148 mm.

Så da kommer spørsmålet som jeg håper noen kan svare på; hvordan bygger jeg opp veggene på badstua? Må jeg ha lfting bak isolasjonen, evt hvor?

Setter stor pris på alle gode tilbakemeldinger og råd:-)

erstokke

Bygg badstuen helt frittstående rom-i-rom. Du skal ikke bruke noen av baderommets eksisterende vegger. Mellom badstue og eksisterende vegger skal du ha en luftspalte.

Du skal ikke ha dampsperre plast på badstua, verken på innsiden eller utsiden. Jeg har 5 cm isolasjon og papir m alufolie på innsiden. Noen mener folien er unødvendig, andre hevder at det er et must. Panelet på innsiden har jeg lektet ut, slik at det er en luftspalte mellom panel og alufolie.

Den relative fuktigheten i en badstue er som regel ikke særlig høy. Men når badstuen kjøles ned etter bruk, kan ikke lufta lenger holde på fuktigheten. Derfor er det viktig med god utlufting etter bruk av badstuen. Dette gjelder både badstuerommet og rommet badstuen er plassert i.

Jeg har vedfyrt badstue, som er det aller mest trivelige. Men da er det endel flere ting å ta hensyn til med pipe, brannvegg og avstand til brennbart.

Tror ikke du behøver være veldig engstelig for at konstruksjonen av badstuen blir feil. De fleste hyttebadstuer får god tid til å tørke ut mellom hver gang de brukes.

erstokke

Rent konkret bygget jeg min badstue omtrent i disse trinnene:

1. Sponplate på gulvet der badstua skulle stå.
2. Limte på gulvbelegg på sponplata. Jeg har da gulv som tåler vann, men uten sluk og belegg opp på veggene. Hvis du vil ha "finsk" badstue må du ha ordentlig våtromsutførelse av gulvet.
3. Bygget bindingsverk av 5x5cm materialer med 2 horisontale spikerslag for stående panel. Lagde også en ventilasjonskanal gjennom baderommets yttervegg og inn der jeg skulle ha vedovn. Spikerslag til benker (og evt vegghengt ovn).
4. Lagde brannvegg av 5 cm brannveggplater samt fundament i betong til vedovnen
5. Isolasjon
6. Utvendig panel på det som ble synlig ut i rommet hvor badstua står
7. Papirfolie med aluminium innvendig på vegger og tak
8. Tynn utlekting av vegger og tak innvendig. Lektet ut med korte biter med åpninger i mellom slik at luft kan sirkulere.
9. Smal granpanel innvendig festet med rustfrie dykkert (med spikerpistol)
10. Satte inn ovn, stålpipe og dør samt ventil høyt opp i motsatt side av der ovnen står.
11. Lagde benker i osp i to høyder

Johan1970

Hei, og takk for utfyllende svar.

Jeg har i dag snakket med en fagmann på Glava, som forklarte meg følgende. Jeg trenger ikke å ta av plasten 150 mm innenfor isolasjonen på ytterveggen. Jeg kan bare legge 50 mm isolasjon innefor dette igjen.

På badstueveggene som vender inn i hytta, er det greit å bare legge 150 mm isolasjon, og deretter ullpapp el og så badstuekledning. Ullpapp burde jeg bruke rundt hele, rett innenfor panelen.

Han mente også at det ikke var nødvendig med noe "rom i rommet" eller at det var lufting mellom badstueisolasjon og veggens isolasjon. Dette er også slik de anbefaler det på Glava sine nettsider for private badstuer.

Noen som har noen synspunkter på dette...?

Kenneth S

Jeg er enig med Glava! Men ville brukt badstufolie istedet for ullpapp. Denne reflekterer varmen og gjør badstuen raskere å varme opp.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

erstokke

Da jeg bygde badstue fikk jeg flere råd om å bygge i rommet. Er jo minimalt med ekstrajobb å lekte ut litte grann. Men det går nok bra uansett så lenge du ikke roter det til med plastfolie noe sted.

Johan1970

Men er ikke alu-folien like tett som plastfolien?

erstokke

Sitat fra: Johan1970 på august 13, 2014, 18:33:05
Men er ikke alu-folien like tett som plastfolien?

Blir ikke noe fuktgjennomgang fra et rom i hytta inn i isolasjonen i badstua.
Alufolien er sikkert ganske tett, men vi snakker om papir med aluminiumsbelegg, ikke husholdningsfolie. Jeg kjøpte denne hos Sunwind. Med rom-i-rom-konstruksjon er det uansett ingen fare for at fuktighet kan bli fanget mellom folien i badstua og diffusjonssperra i ytterveggen. Plastfolie inne i badstua har ingen fornuftig funksjon, og hvis man ikke lager rom-i-rom blir det isolasjon med plast på begge sider, det er fy. Plastfolie er vel heller ikke beregnet for så høye temperaturer.

erstokke

Ser at Glava også anbefaler utlekting så det blir min 20mm luftspalte mellom badstua og ytterveggen. Altså rom-i-rom.

http://www.glava.no/bygg/spesielle-rom/badstu/

Johan1970

Hmmm, har også sett det. Men han som jobbet på Glava sa at det ikke var nødvendig når man hadde 150 mm isolasjon, plast, og så 50 mm isolasjon til....

Ikke lett dette her ;)

erstokke

Er ikke så vanskelig heller. Å lekte ut veggen er så liten jobb at jeg ikke skjønner hvorfor man skal vurdere å la være. Spesielt hvis du vil ha alu-papir innvendig. Gjør du det slik som jeg har beskrevet ovenfor blir det garantert bra.

Hvis du har ullpapp innvendig og ikke alu/papir går det nok greit slik Glavamannen sier også.

mikke71

Sitat fra: Johan1970 på august 13, 2014, 17:10:25
På badstueveggene som vender inn i hytta, er det greit å bare legge 150 mm isolasjon, og deretter ullpapp el og så badstuekledning. Ullpapp burde jeg bruke rundt hele, rett innenfor panelen.

Rom-i-rom blir uansett ikke feil. Ser ikke noen grunn til å bruke 150 mm isolasjon i veggene som vender inn i hytta. Har du nok effekt blir det varmt nok... Hvis du bruker badstua MYE tar det sikkert 200 år før du sparer inn tykkere isolasjon på strømregningen. Dessuten tar det jo mer plass og trenger lengre tid på å tørke ut, men det er neppe noe stort problem uansett med moderat bruk. Hvis stenderne allerede er satt opp er det selvfølgelig bare å pakke fullt..
(Også er jeg tilhenger av å bruke smal panel i badstue.)

Lykke til! Fantastisk deilig med badstue!

Johan1970

Romavdelingen er allerede gjort med 36x148 mm ;)

Takk for lykkeønsker! :)

erstokke

Dette går fint uansett, så lenge du ikke stenger inne isolasjon mellom to tette skikt med plast/folie. Lykke til!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod