Kjøpt hytte, må ha solcelleanlegg

Startet av Dr_Knekk, august 28, 2014, 18:05:47

Dr_Knekk

Hei,

Har nylig kjøpt hytte uten strøm, vann etc. For å gjøre hytta mer familievennlig er planen å montere solcelleanlegg og cami eller wallas parafinovn med "ring hytta varm" funksjon. Det er tilgang på strøm i området, men bla anleggsbidrag gjør dette lite aktuelt pr dags dato..

Jeg er helt nybegynner på solcelleanlegg, har kun lånt hytter med eldre fungerende anlegg og lurer litt på hvor jeg skal begynne. Har lest en del på dette forumet, og det virker som det er god kunnskap om solcelleanlegg. Er det AGM batterier som er greia nå?

Ser blant annet på sparelys.no at det finnes 230v solcelleanlegg, dvs inverter-løsning. Hytta det er snakk om er liten, 30m2 så lange strekk er ikke noe problem.
Hva er fordelene/ulempene med 230v? Må det monteres av elektrikker?

Hytta ligger på østlandet, ca 900moh. Antar at den vil benyttes ca hver annen helg gjennom vintersesongen. Noe belysning, LED ettersom alt blir nytt, og oppvarming før ankomst.

Konkret har jeg sett litt på disse pakkene:

Kraftpakke, 230V - 1600W/3700W, Victron http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1567&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 til 24000,- eller Solcellepakke, Grunnpakke, 200W http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1466&category_id=25&option=com_virtuemart&Itemid=39 til 12300,-.
Uansett løsning blir det trolig et Honda EU20 i aggregat til topping/strømkrevende utstyr.

Det virker fristende å spare 12000kr.

Mvh
Bjørn


erstokke

Jeg var omtrent i samme situasjon som deg. Å legge fram strøm til hytta skulle koste flere hundre tusen selv om naboen har strøm.

Da tenkte jeg at det er vanvittig mye å spare på en skikkelig solstrømpakke i forhold. Så ikke tenk på at pakken er dyr, tenk heller på hvor mye du uansett sparer.

Til forslaget ditt vil jeg si følgende:
1. Kjøp med 230v inverter (Victron). Vi har alt lys på 12v LED - samt Wallas og dusjpumpe. 230v bruker vi til støvsuger, internett, stereoanlegg, kjøleskap, vannpumpe (borevann), kjøkkenvifte, verktøy, lading av PC-er etc og vaffeljern. I tilfeldig rekkefølge. Jeg ville gått opp til 2000w Victron.
2. Kjøp Wallas parafinkamin med "Ring hytta varm". Den er mindre strømkrevende enn Cami.
3. 230v skal kobles av elektriker, men det blir et enkelt lite anlegg i en så liten hytte. Du trenger jo bare en kurs og et par kontakter. Husk kontakt ute! 12v-delen av anlegget har du lov til å koble selv (lys
4. Med Honda EU20 får du fint bidrag til lading i de mørkeste månedene. I Victron får du en kraftig og god batterilader, samt at du kan kjøre kraftigere strøm enn 2000w fordi du kan utnytte både aggregatet og batteriene samtidig.

Med en slik pakke får du samme komfort som med innlagt strøm, bortsett fra at du ikke får elektrisk komfyr, panelovner og varmvannsbereder. På kjøpet får du en herlig følelse av uavhengighet fra griske energiselskap.

Dr_Knekk

Takk for tilbakemelding.

Ettersom dette er en liten, enkel hytte ser jeg ikke for meg at det vil svare seg med 12/230V. Skulle jeg ta feil er ikke merkostnaden for inverter stor i ettertid heller. Heller derfor mot 200W solcellepanel og 2x290ah AGM batterier.

Ny utfordring er da at et 200w panel er relativt stort, og hytta liten. Spesielt siden alle vinduer og utsikten er mot syd-sydvest.  Er 2stk 100W panelet like effektivt som ett 200w?

Mvh
Bjørn

Røilern

Ja tilnærmet, gitt at det er samme merke og modell
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Nå er det ikke hyttas størrelse, men bruken av hytta som er avgjørende. Du legger opp til ganske mange hytteturer. Så du må vurdere hvilke elektriske ting du vil drive. Går det som med alle oss andre, så øker behovet/ønskene etter hvert.

Hvis du ikke har en Victron, så tror jeg du må kjøpe en kraftig og ganske dyr batterilader for å få fres på ladingen fra aggregatet. Så vil du sikkert ha en liten omformer for å lade PC, barbermaskin etc.

Det er ikke nødvendig å kjøpe alt i en pakke, man kan montere en Victron e.l. senere. Men da sitter du igjen med en omformer og batterilader som du ikke trenger.

Dr_Knekk

Nå har vi ikke lagt opp til eksklusive vaner, til det er hytta for enkel. Men følgende oppsett har vi regnet oss frem til:

4 sengelamper a 1,8W 4t/døgn
1 lampe i gang a 2W 4t/døgn
1 lampe i kjøkkenkrok a 10W 4t/døgn
1 lampe i vaskerom a 6W 2t/døgn
1 lampe i stue a 5W 6t/døgn
Totalt 120Wt pr døgn. Dvs 10At.
I tillegg en Wallas 26CC som vil gå ett døgn før vi ankommer: ca 10At.
(Og en iphone som må lades daglig)

En helg blir da +30At, opplading tenkt som følger:

Solcellepanel 100Watt, SPR S100
EP Solar Tracer MPPT 2215RN, laderegulator 20A med eksternt display
AGM Batteri: AGM Solar 350
(Www.sparelys.no)

Dette skulle etter hva jeg har klart å lese meg frem til være helt innenfor. Noen grunner til at dette ikke vil funke? Har et Honda EU20i til lading i tillegg, tenker da en min 25A lader for topping vinterstid.

Mvh
Bjørn

Røilern

Du har beregnet et veldig forsiktig forbruk. Husk at en mobiltlf lader er på en 1A, dvs  24A i døgnet hvis den står på hele tiden. En Ipad lader det dobbelte.

Batteriet ditt kan tappes for 50%, dvs du ahr 175Ah tilgjengelig før det må lades. Det holder fint for en hel påske med ditt forbruk selv i dårlig vær.

Avhengig av hvor i landet du er bor så vil energien du får fra panelet variere sterkt. I sørnorge med 6 timer sol bør du kunne forvente 50ah pr dag. Dessverre er ikke energi tilført det samme som forbrukt. Du må regne med 50% tap. Så for å lade opp batteriet igjen må du tilføre 260Ah eller 5 fulle soldager

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

stroller

Ser ut som et fint oppsett for meg.
Har du tall på hvor mye Wallasen bruker i standby? Har inntrykk av at enkelte slike annlegg bruker forholdsvis mye over tid, særlig enkelte billige oppsett der en stor inverter er tilkoplet.

erstokke

Anlegget høres ikke helt gæærnt ut i forhold til forbruket du har oppgitt. Men når man får tilgang på solcellestrøm er erfaringen at forbruket blir høyere enn man hadde tenkt. Det kan jo gradvis snike seg inn en lampe eller to ekstra i stua og kjøkkenet, lading av en PC, radio/stereoanlegg, tv, internettrouter.

Det store spørsmålet er derfor hva du risikerer ved ikke å ta høyde for et forbruk som er større. Ved en fremtidig utvidelse av anlegget kan du koble til et panel til og bytte batteribank, så den økonomiske risikoen er vel ikke så høy ved å ta det litt forsiktig i begynnelsen.

Men hadde det vært meg, hadde jeg flesket til med et større anlegg med en gang (to paneler, to batterier og omformer/Victron. Og sammenlignet prisen med å få lagt inn strøm, ikke sammenlignet med et lite solcelleanlegg.

erstokke

Sitat fra: stroller på september 18, 2014, 12:52:28
Ser ut som et fint oppsett for meg.
Har du tall på hvor mye Wallasen bruker i standby? Har inntrykk av at enkelte slike annlegg bruker forholdsvis mye over tid, særlig enkelte billige oppsett der en stor inverter er tilkoplet.
Wallasen bruker ikke noe i standby (eller helt ubetydelig). Jeg har i hvert fall ikke merket noe forbruk på min. Den er ikke koblet via inverter, den går direkte på 12V. Men det er koblet til en Sikom "Ring hytta varm" som bruker 20 mA. Altså ubetydelig det også.

Stardustsilver

Regner med at du også kommer til å bruke wallas om natten. I tillegg trenger du kanskje en gassvarsler på 12v, den ligger og senser etter gass hele tiden og bruker noe strøm. Husk også at om vinteren så vil solcellepanelene dine rime/snø ned i perioder= mindre lading til tross for lyse dager. Jeg bruker 3w power led på kjøkken, de pærene lyser veldig bra.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Dr_Knekk

Her var det mange gode innspill  :)

Når det gjelder forbruket mener jeg selv at jeg har tatt i litt, jeg har f.eks aldri hatt på sengelampa i 4t, TV klarer jeg meg utrolig nok uten på hytta, og barna får ikke noe valg  :D

Jeg ble selv overrasket over hvor lavt forbruket på lamper var, men vi må ta høyde for lading av iphone. Selv om vi skulle dobble forbruket vil batterikapasiteten være tilstrekkelig for en helg. Så får jeg heller kjøre litt aggregat før jeg reiser hjem på søndag. Vi reiser uansett sent hjem, så det plager ikke så mange.

Å legge inn strøm er mulig, men kostnadene til anleggsbidrag og installasjon gjør det lite aktuelt ettersom den øvrige standarden er så enkel. Hvis/når/om det blir tilbygg/nybygg skal strøm på plass.

I utgangspunktet tenkte jeg ett 200W panel, og 2stk 290Ah batteri. Men hytta er liten, og veggflater mot syd er stort sett vinduer, noe som ville medført solcellepanel montert ned mot 1m over bakken, i tillegg til at takutstikk ville gi skygge store deler av dagen. Når det normalt er over 2m snø om vinteren ville det trolig bli liten suksess. Jeg er skeptisk til å montere store panel på tak, visuelt er det lite pent, og det vil til tider være mye snø på taket, og det kan være vindutsatt.

Største panelet jeg har funnet plass til er 100W (kan ha 140W på samme sted, men da vil deler av panelet ligge i skyggen av takutstikk deler av dagen) og jeg følte derfor at det var nødvendig å redusere litt på batterikapasitet. Det bør vel henge sammen på et vis?

Mvh
Bjørn

erstokke

Du kan jo ha to batterier til ett panel. Så får du mer å bruke i helgene, og så kan det lade seg sakte opp igjen når du ikke er på hytta. Eller boostes med lading fra aggregatet.

Røilern har sikkert en formel for hvor mye batteri du kan ha i forhold til størrelse på panel. Kanskje han kan regne ut hvor kraftig batterilader du kan kjøre på aggregatet også  :D

Røilern

Med et 100w Panel og en mppt regulator får du 100w/14v(ish) = 7A.

De lærde strides litt om hvor mye batteri du kan ha med en slik ladestrøm. For vanlig blyceller er man helt oppe i 0.3c hvor C er batteriets kapasitet. Men fordi agm batterier har så lav indre motstand, og ikke noe elektrolytt som trenger å røres om så holder det med 0.1c. Selv bryter jeg også denne regelen og har 40a/2000Ah = 0.02c, og mener det går bra.

Jeg ville selv ha koblet et 290Ah Agm batteri til et 100w Panel hvis jeg hadde en mppt regulator.

Når det gjelder ladestørrelse i forhold til aggregat så bruker jeg formelen W=V*A, en 100A lader trenger da 1500W ved 15V. Men i tillegg kommer tapet i selve laderen, og det kan nok variere endel. Kanskje så mye som 50%. Noe særlig over 80A, er nok ikke mulig med et 2000W aggregat

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod