Kjøpt hytte, må ha solcelleanlegg

Startet av Dr_Knekk, august 28, 2014, 18:05:47

Dr_Knekk

Hei,

Har nylig kjøpt hytte uten strøm, vann etc. For å gjøre hytta mer familievennlig er planen å montere solcelleanlegg og cami eller wallas parafinovn med "ring hytta varm" funksjon. Det er tilgang på strøm i området, men bla anleggsbidrag gjør dette lite aktuelt pr dags dato..

Jeg er helt nybegynner på solcelleanlegg, har kun lånt hytter med eldre fungerende anlegg og lurer litt på hvor jeg skal begynne. Har lest en del på dette forumet, og det virker som det er god kunnskap om solcelleanlegg. Er det AGM batterier som er greia nå?

Ser blant annet på sparelys.no at det finnes 230v solcelleanlegg, dvs inverter-løsning. Hytta det er snakk om er liten, 30m2 så lange strekk er ikke noe problem.
Hva er fordelene/ulempene med 230v? Må det monteres av elektrikker?

Hytta ligger på østlandet, ca 900moh. Antar at den vil benyttes ca hver annen helg gjennom vintersesongen. Noe belysning, LED ettersom alt blir nytt, og oppvarming før ankomst.

Konkret har jeg sett litt på disse pakkene:

Kraftpakke, 230V - 1600W/3700W, Victron http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1567&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 til 24000,- eller Solcellepakke, Grunnpakke, 200W http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1466&category_id=25&option=com_virtuemart&Itemid=39 til 12300,-.
Uansett løsning blir det trolig et Honda EU20 i aggregat til topping/strømkrevende utstyr.

Det virker fristende å spare 12000kr.

Mvh
Bjørn


erstokke

Jeg var omtrent i samme situasjon som deg. Å legge fram strøm til hytta skulle koste flere hundre tusen selv om naboen har strøm.

Da tenkte jeg at det er vanvittig mye å spare på en skikkelig solstrømpakke i forhold. Så ikke tenk på at pakken er dyr, tenk heller på hvor mye du uansett sparer.

Til forslaget ditt vil jeg si følgende: