Lav spenning ved belastning

Startet av OLDA, september 02, 2014, 09:47:09

OLDA

Hei
Har følgende solcelleoppsett på hytta ved Nordseter, Lillehammer:
- 80w panel, Hyttebutikken 2007, sydvestvendt
- 55w (?) panel fra 1985, sydvestvendt
- Regulator HB 30, 2007, satt opp for AGM
- Batterier 2x 250Ah AGM, Hyttebutikken 2007, pent brukt siden innkjøp
- Cami parafinovn, 2007
- Kabler: 10kv fra panelet til regulator. 10kv fra batterier til Camiovn

Problem: Ved oppstart av ovnen synker spenningen fra batteriene mye. Test i går kveld viste hvilespenning på 13,3v. Kort tid etter begynt startsekvens er spenningen på 11,7v. Ovnen trenger 12,5v for å starte. Ovnen varsler ikke for underspenning. Etterpå var spenningen tilbake til 12,5v. Avlest via sms fra ovnen. Ser tilnærmet samme tall på regulatoren når vi er der.

Oppsettet fungerte fint de første par årene. Etter det er mitt inntrykk at det må stå kraftig sol rett på panelene for at ovnen skal starte.

For meg virker det som batteriene aldri blir helt fulladet selv om regulatoren viser alt ok.

Har jeg for lite ladekapasitet, eller begynner batteriene å bli slitene (sulfatering)?
Alle begrunnede synspunkter tas imot med takk!

Mvh Olda

Røilern

Alt tyder på at batteriene dine er vei ved veis ende.

7 år er helt akseptabelt med normal bruk.

Når batteriene blir gamle og slitne så oppfører de seg bare som mindre og mindre batterier - i tillegg blir de vanskeligere å lade opp, og med kun 10A ladestrøm er det mest sannsynlig ikke nok. Dvs Du har ikke lenger en batteribank på 500Ah, men kanskje bare på 250ah eller enda mindre.

Friske batterier takler de 12-14A som Cami'n vel trekker uten store problemer og uten betydelig spenningsfall.

Hvor lange er ledningene dine?, og hvor måler du spenningen?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

CAMI ovnen er kilen på spenning og den store strømmen som trekkes ved oppstart senker fort spenningen med mindre batteriene er gode og kablene frem til ovnen er dimensjonert for dette.

Hos oss har vi meget lang avstand fra batteriene til CAMI ovnen (15+ meter). Jeg har derfor montert en Victron Orion DC/DC 17 ampere konverter rett foran ovnen. Denne leverer konstant 12.5v på utgangen. Det har fungert utmerket i et par år nå.  Boksen koster ca. 1200,- hos Farco.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OLDA

Takk for svar. Hadde håpet å få et par år til ut av batteriene, men det er kjedelig med kald cami....

Til Røylern:
- Kablene er 8-10m lange. Spenningen måles i ovnen når jeg sjekker pr sms. Som nevnt viser regulatoren og ovnen tilnærmet lik spenning. Regulatoren er rett ved batteriene. Ut fra det mener jeg kabeldimensjonen er ok.
- Du skriver at " kun 9v ladestrøm er sannsynlig ikke nok". Hvor mye solcellekapasitet bør det være for 500Ah batteribank? ...og hva er begrunnelsen for svaret?
- Er det mulig å blåse litt mer liv i batteriene med lading fra agregat?

Til Zappa:
- DC/DC konverterer hørtes spennende ut. Kan den stå på hele tiden, eller trekker den noe strøm i hvile?

Zappa

Hvis du ønsker fjernstart av CAMI ovnen er du avhengig av at DC/DC konverteren er på hele tiden. hvis ikke kan du lage et opplegg for å koble den ifra. Den har ingen bryter så du må koble til en bryter/sikring selv for å bryte strømmen.

For oss er det viktig med fjernstart og da står den på hele tiden. Fant ikke riktig dataark på www.victronenergy.com akkurat nå, men utifra de andre modellene ser det ut til at den trekker veldig lite. Mulig så lite som 0,6A i døgnet.

Link til produktet hos Sunwind:  http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=66&pid=1316
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Jeg ville ha gjort noen målinger med et godt voltmeter.

Rett på batteriet, før under og etter start
Og tilsvarende
Rett på ovnen før under og etter start.

Da vil du kunne se hvor mye av spenningsfallet som skyldes kabel og hvor mye batteriet faktisk faller. Så kan du vurdere om du burde øke kvadraten eller gå for en dc-dc omformer.

Superekspertene på Solarpaneltalk.com snakket om 0.3c for vanlige blybatteriers, altså 30% av kapasiteten, og ned mot 0.1C for AGM. Men dette er jo tilnærmet umulig å få til i en vanlig hytteverdenen. For vanlig blybatteriers dreier det seg om å røret om syren, for AGM å sikre at den kjemiske prosessen faktisk skjer i tilstrekkelig grad.

Du kan forsøke forsiktig utjevning mellom cellene ved å lade de med en skikkelig lader. Problemet er bare at de er dyre. Jeg tror du bør ha minst 50A, helst 100A, men bare ørlite høyere spenning enn vanlig, 0,2-0,3V

Litt avhengig av forbruket ditt så kan du bruke de noen år til, og du må bare ikke kalkulere med at du har 500Ah tilgjengelig - sorry

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OLDA

Igjen takk for svar.
Dere bekrefter mistanken min.

- Ideel solcellekapasitet (0,1C)på mitt anlegg blir 600W, hvis jeg har regnet rett? Det er ikke aktuelt. Har knapt plass på veggen til det.  Men med kapasitet i dag på 0,023C kan jeg med fordel øke noe.
- Skal sjekke om kablene er årsak til spenningsfallet, men lengde og tykkelse følger anbefalt standard både fra panel til regulator og fra batterier til cami.
- Hvis kablene ikke er årsaken er konklusjonen at batteriene synger på siste vers. Da kan jeg ikke regne med at de leverer høy nok spenning til oppstart på ovnen og bør skaffe DC/DC omformer for å strekke levetiden til batteriene.



Røilern

Enig

Husk at dårlige kabelsko og koblinger også kan gi spenningsfall. Pass på at alt er godt dratt til og at kabelsko er av skikkelig dimensjon.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod