Solcelle for dummies?

Startet av ØysteinS, september 08, 2014, 10:05:18

ØysteinS

Hei, er helt fersk på dette med solcelleanlegg, men ønsker sette meg litt inn i det for å kunne bygge ut det anlegget vi har. Finnes det en ABC/for dummies oversikt over vanlige komponenter og deres funksjoner osv?

Røilern

Nei dessverre, her på byggehytte.no har vi heller ikke noen praksis med å merke gode generelle tråder som "Stickies". Jeg har vel noen innlegg som kunne havne i denne klassen. Du kan jo se på noe som av mine innlegg. Dette F.eks: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1457.msg8696#msg8696

solarpaneltalk.com finner du imidlertid endel som er ganske gode.

VICTRON BOKEN Energyunlimited som du finner på Victron.com er forøvrig utmerket lesning
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Røilern

Med fare for å tråkke Sparelys.no på tærne.

Jeg synes generelt at endel leverandørråd ikke er noe godt startsted for å søke kunnskap om dette tema.

F.eks så skriver Sparelys at et 125W panel gir 7A, også presenterer de hvor mange Ah dette gir per uke. De burde ha forklart at energi måles i watt-timer, og et 125W panel selfølgelig gir 125W, men at du bare får tak i disse 125W hvis du velger er god mppt regulator. Hvis du velger en rimelig standard regulator får du bare 7A * 13.0V= 91W(i gjennomsnitt). Osv osv

Men dette er selvfølgelig ikke noe morro å snakke om 91W når du akkurat har solgt inn behovet for et 125w's panel.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod