Hva gikk galt med solcellene?

Startet av palgle, september 17, 2014, 09:06:07

palgle

Hei!
Kliss ny på forumet, men er en "dreven" hyttebruker/eier. Min hytte har vært i familiens eie i 70 år, og det var farfaren min som satte den opp. Den ligger gaaaaanske mange km fra bygda, og er derfor uten strøm, innlagt vann. Utedo har jeg også. Minimalt med ekstravaganse, altså.

I går fikk jeg hjelp av to andretil å bytte ut det eksisterende solcellepanelet. Nytt 200w panel. 2x350aph batterier.

I dag har jeg ikke strøm. Så jeg karret meg opp på hemsen (har leddgikt) og der så jeg at de hadde de to kliss nye batteriene med ett av de gamle.

Kan det være det som har tatt knekken på hele greia? Hvor synes dere jeg skal begynne å lete etter feil?

Neste spørsmål: Jeg fikk med noen nye lamper som skal gå på både 220/12v. Men det er 220 stikk i dem. Skal jeg da kutte av de støpslene og bytte til 12v med tykk og tynn pinne (pga polaritet)? Hva er hva av pluss og minus med tanke på brun og blå ledning?

Takker for alle svar!
Mvh Pålg

stroller

Hei og velkommen på forumet :-)

Om det gamle batteriet er koplet sammen med to nye, så kan nok det ha knekket de nye (i alle fall om det var defekt eller veldig dårlig). De nye batteriene, er de GEL/AGM? I så fall, har regulatoren blitt stilt inn på riktig batterisort?

Så lenge det er lamper med pærer som ikke er avhengige av polaritet spiller det liten rolle om du bruke brun eller blå ledning til pluss. Tror også du kan bruke mange 220V stikk i 12V så lenge polariteten på utstyret er viktig.

palgle

Takk for velkomsten:)

Det er AGM Solar 350 fra Sparelys. Om det er stilt inn riktig på regulatoren må jeg sjekke.

Hvorfor de to koblet det ene gamle med de to nye vet jeg ikke...

Men når du sier knekket - er de liksom "drept"? Klin døde? Etter 12 timer? Eller kan jeg bare koble vekk det gamle?

***
Stikket (enden av ledningen, den med plugger) går rett inn i 12v og jeg fikk med nye 12v kontakter (jeg bruker sikker feil uttrykk, men du skjønner kanskje hva jeg mener?) Og jeg fikk med led-lamper til lysene. Alt i pakker fra Sparelys, og de vet vel hva de driver med? Om det er lamper som er avhengig av polaritet aner jeg ikke.

Er litt som en fisk på land når det gjelder disse greiene her:)

stroller

Etter bare 12 timer er de vel ikke død, men kanskje spenningen har blitt dratt så langt ned at det tar tid før spenningen kommer opp igjen (kommer an på hvor dødt dette gamle batteriet evt. var/er).

Du skal ikke behøve å bytte plugger på lampene fra Sparelys. Har slike selv og de går rett i 12V kontaktene, selv om begge pinnene er tynne.

erstokke

Høres ut som det er koblet feil. Man skal ikke blande batterier av forskjellig type og årgang, men her er resultatet såpass dramatisk at jeg ville gått over hele anlegget fra panel via regulator til batteriene.

Røilern

Koble alle batteriene fra hverandre. Og mål spenningen med et skikkelig voltmeter. Hvis du ikke har, bør du skaffe deg et tangampermeter. Da får du også et godt voltmeter.

Sammen med batteriene fikk du kanskje et datablad. Det forteller deg ladetilstanden til batteriene, men bare hvis de har stått frakoblet endel timer.

Hva slags regulator har du? Noen kobler fra forbrukskurs ved lav spenning, men slett ikke alle.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

palgle

Batteriene  er koblet om. Nå er den saken fikset. Reguatoren var innstilt på SEL og ikke GEL. Det er fikset.

I går kveld begynte det ltselig å lyse i et par lamper - uten at jeg hadde gjort noe.

Regulatoren er en MPPT Solar Charge Controller, Tracer-2215RN fra dette opplegget fra Sparelys: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1462&category_id=25&option=com_virtuemart&Itemid=39

Dette er verdiene jeg får fra EP Solar eksternt panel:
1)Solcellepanel: 38,1-38,6v
2)Batteristatus: 14,3v - 7,8A
3)Forbruksstatus: 0,0v- 0,0A
4)Batterikapasitet: 700aH - 26 grader
5)Temperaturkompensasjon: 100% - 0,3 mV/0 grader
6)Batteritype: 700 aH - Gel
7 Timer og modus: 0 - n
8) Akkumulert forbruk: 0,0 aH - 0,2 wh.

Jeg så også at folkene har brukt de gamle ledningene for å koble. Altså ikke de tykkere kablene fra settet som skal brukes (2 x 6mm2 myk kabel til bruk mellom solcellepanel og laderegulator)

OG

2 meter med 2 x 6mm2 batterikabel med sikringholder og kabelsko til bruk mellom batteri og laderegulator..


Ble dere noe klokere av dette?

I min hjerne blir det til at det kommer strøm inn, det lader - men at det ikke er noen spenning.
'
Det gamle ledningsnettet brukes. For det sa Sparelys og den lokale elektrikeren bare kunne ligge.

Men da furtet gutta og mente at det måtte finnes en koblingsboks som de gamle kursene skulle inn på.

Igjen, ber om forlatelse for at jeg er en fisk på land når det gjelder dette.

Mvh pålg

glamsland

september 18, 2014, 17:20:26 #7 sist endret: september 18, 2014, 19:13:40 by glamsland
Hei.
Jeg har ohså en tracer regulator. Ut ifra de tallene du kommer med her vil jeg si at batteriet er 100% fullt ,den lader bra,-(7,8). Ser i orden ut for meg. Ville selvsagt koblet fra de gamle batteriene så fort som mulig..
Det er en av/på bryter for forbruks-siden , det er "esc" knappen på displayet. Du vil se det på bildet av en lyspære som lyser( eller ikke lyser) .
I tillegg er det en timer funksjon som slår forbruket av og på automatisk, denne skal stå på "17" hvis du ikke skal bruke timeren. Da vil strømmen kun kuttes med av/på bryteren.

Jeg ville ha satt batteritype til sel.. Agm batteriene fra sparelys er " sealed absorbed glas mat battery"..ladespenningen passer noe bedre der. Gel er noe lavere.



Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Ening med Glamsland, bare en kommentar - batterispenning under lading forteller intet om batterienes ladetilstand. Det er første etter 6 timer uten lading og uten forbruk at spenningen kan sammenlignes med.

Når du nevner at man har brukt de gamle kablene kan det være grunn til å kikke litt på hvordan ting er koblet.

- Hvordan er regulatoren koblet til batteriene?
- Hvordan er batteriene koblet sammen, kabeltykkelse, kabelsko etc? 

Dette må gjøres skikkelig for å sikre levetiden på batteriene.

Et bilde gjør det lettere å hjelpe?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Sitat fra: palgle på september 18, 2014, 12:25:59

Dette er verdiene jeg får fra EP Solar eksternt panel:
1)Solcellepanel: 38,1-38,6v
2)Batteristatus: 14,3v - 7,8A
3)Forbruksstatus: 0,0v- 0,0A
4)Batterikapasitet: 700aH - 26 grader
5)Temperaturkompensasjon: 100% - 0,3 mV/0 grader
6)Batteritype: 700 aH - Gel
7 Timer og modus: 0 - n
8) Akkumulert forbruk: 0,0 aH - 0,2 wh.


Litt mere forklaringer til dine avlesninger;

Som du ser av din avlesning her så er dette et "øyeblikksbilde" av det som skjer i regulatoren din.
Det første er da spenningen inn fra panelene, 2 er spenningen på batteriet i dette øyeblikk, med strøm inn fra panelene. Denne vil forandre seg når sola går ned.

3 er interresant her-, dette er spenningen og strømmforbruk ut på forbrukskursen. Her avlest til 0volt. Det vil jo si at av en eller annen grunn slipper ikke strømmen igjennom regulatoren.
Batteriene blir fortsatt ladet, det er en annen kurs.

Jeg tror rett og slett at forbruk er av en eller annen grunn avslått eller avbrutt av timeren. Det er "esc" knappen som styrer dette.

4 er som avlest,- batterienes amph og temeraturen i rommet.
5 er gjenværende amph i batteribanken. Denne forandrer seg etterhvert som du bruker strøm. Ikke bruk strøm under 70-80% .
Temp komp er automatisk spenningsheving/senkning under lading avhengig av temp i punkt 4
6 er amp størrelsen i batteribanken din. Den justeres her hvis nødvendig. Samt her står batteri type.
7 er timer instillinger. Her bør det stå 17. Da er det ingen timere som driver å slår av og på forbruk. Du justerer det her.
8 er amph oh watt ut av forbrukskursen
Blir interresant å høre etter at du har sjekket anlegget ditt igjen! Det er ikke alltid ting er så ille som det kan se ut...
Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

palgle

Takk, takk, takk!

Satte begge "dingsene" på 17, satte til SEL i stedet for GEL - og trykket på ESC som dere sa. Nå er det strøm igjen. Håper jeg ikke har trykket noe feil. Da kan jeg se en film i kveld. Dere vet jo alle hvor mørkt det er i fjellet på høsten.

Igjen: Takk! En annen gang kan kanskje jeg hjelpe til med noe.

Mvh Pålg


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod