Gulv og ventiler i badstue

Startet av extremil, september 22, 2014, 18:19:08

extremil

Vi er nettopp mer eller ferdig med vår hytte som vi fikk satt opp rør og elklar fra Familiehytta. Resten har vi hatt ansvaret for selv. Har et par ting som gjenstår i badstuen.

1) Gulv. Vi har betonggulv i badstuen med trelemmer på. Betonggulvet har sluk. Vi fikk beskjed av Familiehytta at trelemmene skulle legges rett på betonggulvet, men jeg synes dette høres rart ut. Synspunkter?

2) Ventiler. Skal ta hull til disse ventilene nå og har truet meg en stund til å skjære i flisene på badet. Gulvet skal være rektangulært. Er det behov for å tette mot flisene/baderomsveggen etter at man har tatt hullet? Eller er det bare å sage seg gjennom og få på ventilene uten noen som helst slags plastkanal gjennom, tetting e.l.?
Vi sliter også med å få til å sette inn- og utluft lengst unna hverandre diagonalt, men på samme vegg ettersom ovnen står ganske nærme døra. Hva er konsekvensen av det?


Tepe

Hei

Jeg har bygget opp gulvet i badstuen på samme måte som på badet, med smøremembran og fliser. Trelemmer er etter min mening unødvendig da. Men det er smak og behag.
Tror ikke det er så viktig, men jeg har tettet mot isolasjon i ventilåpningen, laget en kanal på en måte. Om det er så viktig er jeg usikker på men utseendemessig hadde det betydning.
Er vel slik at ventilen ved gulv skal være under ovnen ca. og diagonalt ved tak. Mener også at ovnen skal plasseres på samme vegg som døren (mulig jeg tar feil) Dette er hensyn Familiehytta ikke tok høyde for i mitt tilfelle og løsningen deres er ikke i hht. monteringsbeskrivelser fra f.eks Tylø. De mente bl.a at jeg kunne montere gulvventilen i vegg mot soverom der ovnen opprinnelig var tegnet. Jeg flyttet ovnen til samme vegg som døren, men fikk da utfordringer med ventilen ved gulv da den kom i konflikt med dusjen. Løste dette med å lage en luftespalte under døren. Og det er etter min mening en god løsning.
Lykke til 


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod