Tec 29 aggregat, brønnpumpe

Startet av Pitter, september 29, 2014, 17:51:05

Pitter

Hjelp!!!

Har borret brønn og kjøpt aggregat (tec 29) for å drive brønnpumpa (750 w).
Pumpa pumper i ca 5-10 sekund, så stopper aggregatet. I katalogen står det at aggregatet har mye startstøm slik at det ikke skulle vært noe problem med å starte pumpa.

Får heller ikke startet vedkløyveren (1500 w)

Har noen tanker eller egne erfaringer med dette? så blir jeg glad hvis dere vil dele.

Røilern

Det høres ut som klassisk overbelastning.

At et 2600w aggregat ikke greier å starte en 1500W motor er ikke så rart, en motor på bare 750w derimot.

Er du helt sikker på at pumpen bare er på 750w?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Da jeg borret etter vann, passet jeg på å få pumpe med mykstart. Det er en Danfoss på 1200w. Den kan jeg kjøre på Victron 2000w uten at aggregatet er i gang. Det blinker i varsellamper om at det er tung belastning, så hvis jeg skal pumpe mer enn en kanne, starter jeg aggregatet.

En vannpumpe starter med full belastning, så startstrømmen blir veldig høy hvis den ikke har mykstart. Hvis problemet er at sikringene på aggregatet slår ut, kommer jeg ikke på noen andre løsninger enn å bytte til pumpe med mykstart, kraftigere aggregat eller investere i en Victron. Med Victron kan du kombinere strøm fra aggregatet og batterier. Dessverre ganske kostbare alternativer alt sammen.

Hvis problemet er at motoren i aggregatet stopper (kveles), kan prøve å la aggregatet gå seg varmt før du belaster det, og skru opp tomgangsturtallet. Har ikke Tec aggregat selv, men på Honda er det en knapp med "hare" og "skilpadde". Da kan man sette den i "hare" før man kjører tung belastning.

Vedkløyvere har også veldig høy startstrøm.

Perto

Jeg har et Honda EU 20 aggeregat som fint klarer å dra en Grundfos SQ pumpe på ca. 700 watt, denne pumpa har mykstart innebygd og drar litt under 7A, hvis jeg ikke husker feil, husk at pumpa drar mer strøm hvis brønnen er dyp= mer motstand. Jeg har heller ikke noe problem å dra vedkløyveren min på 1500 watt, selv på skilpadde. Tror jeg ville sjekket opp det aggeregatet for det skal vel kunne levere ca. 10A

Pitter

Takk for svarene!

Ut i fra det som står om Tec 29 i katalogen til Hyttetorget har aggregatet mykstart og en startstøm på 33 amp. Når jeg snakker med elektrikker sier han at det skal være nok til å starte både pumpa og vedkløyver.

Det med å la aggregatet gå til det er varmt har jeg også fått tips om av en kollega som har god erfaring med akkurat det.

Jeg tok kontakt med E.M.S. Teknikk som har solgt pumpa, og de mente det kanskje var feil på rele. De har sendt meg et nytt rele og det skal testes ut neste helg.

Pitter

datagutten

Jeg har hatt suksess med å gi litt choke i det belastningen kommer på.

Pitter

Jeg bytta rele og vips, pumpa gikk helt perfekt, men vedkløyveren klarer aggregatet ikke.

Pitter

alnkje

Interessant å lese om vedkløver vs strømaggregat. Har selv Honda 30is (kontinuerlig effekt 2800 W). Da jeg ringte Hondaimportøren ble jeg frarådet å belaste aggregatet med vedkløver, spesielt fordi disse kunne være av tvilsom kvalitet. Dette gjaldt selv om vedkløvern hadde relativ liten motor. Honda mente heller at jeg skulle leie et større aggregat som tålte belastningen. Noen med gode argumenter mot/for vedr. mitt eller liknende aggregat?

Wim_Runar

Merkelige greier at disse dyre superaggregatene ikke mestrer dette.

Jeg har et billig kina-aggregat (Kellen) og medium størrelse vedkløyver (den også sannsynligvis Kellen) begge kjøpt på Coop Bygg, og har ikke hatt noe problem i det hele tatt med drift av kløyveren i løpet av 5 år.

Billig og bra.

Rypesteggen

Enig med Wim_Runar.
Jeg har også et billig Kellen Dieselaggregat på 2,8kW.
Helt supert til grovarbeid som vedkløyver (5tonn), sag og lading av batteribank.  :)
Er forresten ikke så skvetten mtp. laptop heller, da mange av disse har en avansert trafo med likeretter/vekselretter som fikser spenning fra 110V til 250V uten å mukke.

Tror mange har fått angst av skremselspropaganda om aggregater uten inverterteknologi.
Klart at disse har sine fordeler, men det blir ofte litt svart/hvitt.
Tråden her viser vel at inverteraggregatene også har sine begrensinger....

En del batteriladere kjører mye pulslading, noe som får små bensinaggregater til å hikke/jage opp og ned. Dette unngås med dieselaggregat med litt overkapasitet i forhold til batterilader.

Eneste problemet jeg har erfart så langt er at ved høy (på grensen)-belastning over tid så kan man oppleve at dieselaggregatet går ned på lavere fart og ryker kraftig.
Da blir også spenningen lavere og man MÅ redusere forbruket for å opprettholde spenning/turtall.

Noen som vet om det finnes underspenningsvern i handelen?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod