Batteri - div

Startet av ØysteinS, september 29, 2014, 20:43:33

ØysteinS

Vi har et lite solcelleanlegg med 2x115Ah fritidsbatteri. Jeg vil gjerne bytte disse ut med AGM batteri og øke kapasiteten.

- Er det noen fordel med flere små enheter enn færre store?
- Er det noen problem å blande AGM og vanlige fritidsbatteri i samme batteribank?

I dag står batteriene inne i hytta. Vi har krypkjeller under hytta, og jeg har lurt på å om jeg skal sette batteriene der. Lurt eller ikke? Hva er best? Hytta står jo kald mye av vinteren, så det kan ikke ha så stor forskjell mht frost?

Røilern

Paralellkobling av batterier er generelt en uting og bør unngås.

De største AGM batteriene som er praktisk håndterbare veier ca +65kg og kan lagre ca 2500wh.

Disse kan man få i både 2V, 4V, 6V og 12v størrelse. Dessverre har norske hyttebutikker ikke helt omfavnet dette, og selger stort sett 12V variant. Og dermed må man begynne å paralellkoble.

Man skal ikke blande batterier, man skal ikke engang blande batterier av samme modell som er av forskjellig alder. Husk at regulatoren din må innstilles for AGM batterier.

Kalde batterier har dårligere evne til å gi fra seg energi enn varme. Men hvis hytta er kald uansett så hjelper ikke en helg med 22° stort i forhold til å varme opp 65kg tunge blyklomper. Selv har jeg montert mine 12 2V og batterier ute. Dette kan man lese av spesifikasjonen på batteriet.

Det viktigste er kanskje at regulatoren din må ha temperaturkompensasjon med tempsensor montert på en batteripol.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Har du krypkjeller under hytta ville jeg satt de der. Der er det mer stabil temperatur enn i hytta.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

margur

Hei.
me har nett skifta solcellepanel og styringspanel Vera PR 2020. I dag ser det ut for meg som at det ikkje er lading i det heile, og batteriet er tomt. Nokon som har ide om kva eg skal gjera?

Margur

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod