220 og omformer

Startet av palgle, september 30, 2014, 08:44:57

palgle

Hei!
Jeg kjøpte to stk Dagalihytter på 20 kvm. Disse to ble "koblet til" gamlehytta.

I anneksene (eller tilbygget) er det lagt opp til 220. Men jeg har bare solcelle og 12v og har kjøpt inn pakker fra Sparelys.

Det kommer aldri strømledninger der jeg er.

* Bør jeg da fjerne alt som har med 220 å gjøre? (Kan jo bruke opplegget med aggregat...)?

I den gamle hytta har jeg byttet til 2x350 aph batterier, i de "nye" 1x350. Det gir godt med strøm.

* Men så er jeg på jakt etter en skikkelig omformer. Er det noen som har noen tips?

* Det trenger ikke være en "versting". Det er til lading, kjøkkenredskaper osv. 1000w og oppover, kanskje?

Mvh Pålg

erstokke

Hvis det er 2,5 mm2 anlegg kan det kanskje brukes til 12v med ikke altfor kraftig uttak av strøm. F.eks led-lamper og elektronikk. Så kan du supplere med tykkere kabling til Wallas o.l.

stroller

Du bør bytte ut eventuelle sikringer med DC sikringer (fåes også for monteirng i sikringskap) og du bør bytte stikkontaktene til typen for DC (stort og lite hull). Husk å måle at + og - blir riktig i kontaktene. Brytere etc. trenger du ikke skifte og kablene er tykke nok til lys etc. så lenge det er lagt opp 2,5mm2

Palli

Slik 2000w inverter med ren sinuskurve koster ikke mer en 5 spenn.
Mange inverterer av billigere varianter klarer ikke oppgitt belasting i mer en 30 minutter og komponenter blir varme allerede etter ett minutt kjøring under full belasting, noe som forkorter levetiden og kan forandre strømkurven dem leverer.

http://www.whisperpower.com/4/19/208/products/sine-wave-inverters/wp-sine-12v-2000w.html


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod