Stokkmaur

Startet av ora, september 07, 2008, 20:32:14

ora

Kjøpte ei lita tømmerhytta (4o kvm)  for 6 år siden. Allerede første året etter jeg hadde kjøpt den viste det seg at det dukket opp stokkmaur i hytta på forsommeren. Har et profesjonelt firma som hver "sesong" i 4-5 år nå har sprøytet gift i og rundt hytta, men det er tydelig at dronningen fortsatt koser seg på et eller annet sted. Før i tida gav man 10 års garanti etter å ha sprøytet - m.a.o. de stoffene man brukte var mye sterkere. I dag er det av miljøhensyn lettere stoffer som brukes. Til våren kommer jeg til å ta ned innertak og isolasjon + ta opp gulvet for å se om det nytter. Jeg planlegger også tilbygg til hytta, men er skeptsik så lenge jeg ikke får utryddet maurene. Eksperten fra skadedyrfirmet er optimist og mener bestemt at han skal få tatt knekken på mauren, og han hevder at maur kan søke tilhold både i nye som gamle hytter. Er det noen som har erfaring med å "ta rotta på" stokkmaur, anbefalte giftstoffer, forebygging etc. Er det dristig å bygge tilbygg så lenge jeg ikke er kvitt maurplagen?

petter`n

Ring Pelias og bestill en sixpack m. maurmiddel. Tror jeg bet. 900.- inkl. frakt.
Bland ut en boks eller 2 i 5l. vann og legg en lisse rundt hytta når det er mulig for tørt vær noen dager fremover.

JohannesAarmo

Har selv overvunnet maur-mareritt ved å kjøpe en liten tube med Maur Middel på Felleskjøpet.

Ved å legge ut noen få dråper av denne "sukkerlaken" på varme kvelder, samlet maurene seg rundt og fraktet med seg denne "maten" med inn til dronning og larver. Maur middelet sørget for at ingen nye maur ble til, og dronningen døde.

Dette var nok noe annet enn stokkmaur, men små og sort var de.

Varm opp hytta og se hvor de kommer frem, så legger du ut giften der. Er det på utsiden, må du nok vente på sommeren.

petter`n

Det er vel Nippon du refererer til, har litt blandet erfaring, men etter litt tid forsvinner de små svarte. Det som jeg har best erfaring med er en sprayboks fra Pelias, koster nærmere 300.- og skikkelig effektiv.
Ute ser jeg ingen grunn til å bruke Nippon, men stokkmaur er jeg på allerten for.

TerjeN77

Gammel tråd dette,men hvordan gikk det her? Samme problem sjøl...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod