Innkjøp av nye batteri ...

Startet av rudy, oktober 08, 2014, 15:55:03

rudy

Må ha nye batterier. To stk AGM 200ah Anda-batterier ble 4 år gamle...Spenningen raser ned til 11,4 V etter ca 150Ah

Vurderer nå å gå over til bly/syre. Noen som har gode råd i den forbindelse?

rudy

Har sjekket litt rundt her på Lillehammer og valget ser ut til å stå mellom

2 stk Varta 180Ah var 930180 kr 2385,- stk tot 4770,- 360Ah
4 stk Banner energibull 115Ah kr 1400,-stk tot 5600,- ; 460 Ah
2 stk Varta 230Ah var 930 230 kr 3135,- stk tot 6270,- ; 460Ah

Regulator er Steca 2020 og panelet 120W. På hytta bruker jeg tv og dekoder - 8A via Victron 350W og noe Led belysning 2-4A

Stardustsilver

Jeg forstår ikke hvorfor du går vekk fra AGM ? AGM tåler jo frost og utladninger bedre enn Bly/syre batterier. Jeg har et Concorde batteri som er ca 10 år, fungerer like bra fortsatt.

http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=3&pid=309
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

torn

Jeg har to stk concorde 305at til salgs (c100) De er 5 år gamle og har stort sett stått fulladet i matkjeller. Aldri vært tappet mer enn 20-30% av kapasiteten. Selges høystbydende over 6000,- kr til sammen.


rudy

Takk for innspill. Hvorfor ikke AGM? Tjaa, kanskje var AGM -batteriene jeg fikk med i pakken ikke gode nok, eller så har de kanskje ikke tålt ladingen de har fått... Ikke vet jeg men summen av dette og noe lesing på nettet om AGM og signaler rundt om fra andre hytteeiere som gjør at jeg ikke har lyst på å kjøpe AGM på nytt. Hos meg varte batteriene i 3 år, da problemene startet i fjor vinter.

petter`n


Mine batterier (syre) gikk føyka med PR 2020. Feil på sentralen, batteriene ble overladet.

Har alltid et voltmeter stående i vinduskarmen for å følge med.

Foreløpig er mine (5 år) 2 syrebatt. 110A fra Biltema i god form.

Ulempen m. syrebatt. er at de tåler færre opp/utladninger, men til gjengjeld så koster de vesentlig mindre.



















gjerne 2 fotballkamper på samme dag.

rudy

Jeg snakket med entrack.no i dag. Han hadde 30 - 40 års erfaring med batterier, og mente AGM-batterier var veldig følsomme for ladespenning (for høy sådan...) De forhandler Banner batterier: http://www.bannerbatterien.com/banner/produkte/batterien/buffalo_bull/index10.php

Han kunne også anbefale Banner buffalobull 225Ah startbatteri til 2500,- inkl mva


rudy

Sitat fra: Stardustsilver på oktober 08, 2014, 18:40:02
Jeg forstår ikke hvorfor du går vekk fra AGM ? AGM tåler jo frost og utladninger bedre enn Bly/syre batterier. Jeg har et Concorde batteri som er ca 10 år, fungerer like bra fortsatt.

http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=3&pid=309

Kan ikke skjønne at frost er noe problem, det er jo bly/syrebatterier i de fleste biler og maskiner, aldri vært borti at batteriene fryser...og utladninger beskytter jo solcelleregulatoren mot?

Røilern

Hei

Hvis dine batterier tok kvelden etter 4 år så ville jeg forsøkt å finn ut av hva som  er årsaken.

Det kan være:
- Feil lading
- For tynne kabler
- Dårlige kabelsko
- Batterienee ikke koblet sammen skikkelig
- Regulatoren koblet til +/- på bare ddet eneste batteriet
- Feilinstillt regulator, spenning, ikke slått av utgjevning etc etc
- Manglende temp kompensering (JA dette er viktig)
- For dyp utladning for ofte (mer enn 50% går hardt utover levetiden til batteriene)
Ja listen er langt, og nederst finner du selvfølgelig at batteriene kan være av dårlig kvalitet. Jeg kjenner ikke merket så det vet jeg intet om.

Det er nok riktig at overlading kan ta livet av AGM batterier, det fører til at syren fordamper og den kan jo ikke erstattes.

Men AGM er jo veldige renslige batterier er det er jo fint, men den viktigste årsaken til at du bør holde deg til AGM ligger i batterikjemien. Det er mye mindre indre motstand i et AGM batteri enn i et vanlig blysyre batteri.

Vanlig norske solpanel løsninger har som regel ikke nok ladestrøm til å lade et blysyre batteri skikkelig. Ekspertene hevder at du bør ha 0.3C for å få rørt om elektrolytten skikkelig, de kan kanskje strekke seg ned til 0.1C, men det er rock bottom.  C er batteriets kapasitet ved 20 timer utladning. De vanlige "hytte" agm batteriene er på 200ah ved 20H, de er dog ofte merket med 290Ah, men det er ved 100timer.

2 stk 200Ah batterier trenger helst 120A lading dog minimum 40A. 40A Det krever mer enn 500W med paneler og en MPPT regulator. 120W med en 2020 regulator gir ikke mer enn 7-8A. Egentlig ikke nok til et 100A  blysyre batteri engang selvom nok mange norske hytter har denne konfigurasjonen.

Du kan fint drifte et 200A AGM batteriet med denne, kanskje sågard 2, men du er helt på grensen. Det krever minst en MPPT regulator, da kommer du i 10A. Det er 0.025C, mange vil hevde at dette er helt uttilstrekkelig. Det er kun AGM batteriet som gjør dette mulig.

Det er egentlig ingen gode argumenter for blysyre, med mindre du går for svinedyre Rolls batterier som varer evig.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

rudy

Takk for utfyllende svar. Ja, det mange faktorer som spiller inn. Jeg mener jeg har et enkelt anlegg: 120W panel, 16mm2 RK kabel ca 14m, steca 2020, alt kjøpt i en "pakke" pressede 16mm2 kabelsko, lite forbrukere - led-lys, en dekoder og en liten led-tv, hytten er 40kvm. Og innstillingene på steca er enkle: Gel/Li - SOC/vol...innstillinger som er lite selvforklarende selv for en med elektroutdanning...Jeg kan godt innrømme at regulatoren har vært innom alle disse innstillingene og at jeg ikke har målt spenning både her og der. Jeg har ikke masse tid til å finne ut av dette..

Men nå er altså status at batteriene er klare for aktiv dødshjelp. Så hva gjør jeg? Satse videre på AGM og håpe på nye 3 år, eller prøve mere robuste blysyre som er billigere pr Ah? Hva har jeg å tape? Jeg vil ikke koste på meg flere solcellewatt, steca 2020 må jobbe videre, i all tid den har stått i SOC-modus viser den faktisk flere kwh tilført til batteriene fra panelet enn forbrukt kwh til forbrukere, i tillegg har jeg har tatt med batteriene ned fra hytta for å lade dem med ctek 10A.

Om ikke ladestrømmen klarer å røre om i elektrolyttene kan jeg kanskje løse dette med lading fra c-tek? noen ganger i året..noe som man må påregne uansett ettersom jeg skjønner.

Jeg må kjøpe batterier til uken før vinteren setter inn, og det kan skje fort nå her på Lillehammer. Så for meg er det pr i dag ingen argumenter for AGM, så jeg spør dere om råd ang kjøp av bly/syre...Så skal jeg heller love å holde forumet orientert om statusen fremover... ;D

petter`n


Med all respekt fra Røylern, mine første blybatterier holdt i 12 år. Hva mer kan man vente ?
De 2 110A-batterier (BT) er vel 5 år nå og jeg forventer mange år til, men jeg leser at mange dreper batteriene ved overforbruk. Har kun et panel (60W) fra 92 som jeg dirigerer etter sola, med, et voltmeter så jeg kan kontrollere ladingen er også greit å ha.
Pr 2020 lader litt snillere i det vanlige. men en gang i måneden gyfser den på til 14,7 ved sommertemp.

Eneste dritt jeg har hørt om BT sine batterier er en hytte-eier som satte panelet mot vest......på vinteren gikk sola ned før den traff panelet !!!

Røilern

Sitat fra: rudy på oktober 11, 2014, 18:51:58

Om ikke ladestrømmen klarer å røre om i elektrolyttene kan jeg kanskje løse dette med lading fra c-tek? noen ganger i året..noe som man må påregne uansett ettersom jeg skjønner.


Korrekt, men 400 ah blysyre batteriene er  for mye for 8A lading,

Jeg må melde pass på blysyreråd. Har lest endel råd på www.solarpaneltalk.com men utenom Concorde og  Rolls er det bare ukjente merker for meg.

---------

Hei Petter'n

Hvis man ser på spesifikasjoner på de fleste batterier så er det en veldig sterk sammenheng mellom varighet på batterier og hvor mye man lader de ut. Det er dramatisk forskjell mellom 10% utladning versus 50% versus 80%.

Nå er det også slik at etter hvert som batterier eldes blir de bare sakte men sikkert dårligere, og det legger man ikke nødvendigvis så lett merke til.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n


Sant at det er vanskelig å vite når bly-batt. begynner å bli dårlige, merker det når de er mistenkelig raske til å bli 100%.

Følger med på voltmeteret, kommer opp på morgenen til 14,4 ca.ca. etter det gidder den (sentralen) ikke levere mere selv om det er full sol og voltmeteret viser da bare 14 eller noe deromkring. Masse strøm rett i dass.

Det må vel bety at batteriene er 100 %, helt klart at PR 2020 jobber på en annen måte enn analog sentral jeg hadde tidligere.

rudy

2 stk Banner 180Ah bly/syre er kjøpt inn. 2150,- pr stk http://www.bannerbatterien.com/backend/datasheets/EN/018680320101.pdf

Valgte batteri med gjennomsiktig kasse og påfyllingsplugger  ;D

Disse batteriene blir for øvrig brukt i løypemaskinene på Sjusjøen  ;D

Røilern

Men dette er jo startbatterier! De er ikke egnet til solcelleanlegg.

For å kunne levere masse startstrøm har de mange tynne plater med bly istedenfor noen få tykke. De tynne platene går raskere i oppløsning.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

rudy

Batteriet ble spesielt anbefalt blant hele utvalget de hadde på lager. Ja, det står startbatteri i datablad, men de hevder at batterier over 100Ah er det ikke særlig forskjell på. Det tåler lading på 14,4 V noe som passer Steca 2020 som tydeligvis gir 13,9 float og booster på med 14,7V i 2 timer av og til. Jeg må stole på deres mange år med erfaring på området...batteriene er nå montert på hytta. Jeg får følge med på syrenivået og etterfylle vann hvis nødvendig og håpe på mange gode år  ;D



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod