Overskudds strøm fra solcelle.

Startet av Endeli, oktober 19, 2014, 02:44:26

Endeli

Er det mulig å bruke overskuddstrømmen fra solcelle panel til feks en dump last som en vil gjøre ved vindmølle?

Røilern

Flere tråder her som berører dette spørsmålet, søk på "overskudd"

Ikke enkelt, men teknisk sett mulig
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Endeli

Ble ikke så mye klokere på de andre trådene.

Hva med denne.
http://www.morningstarcorp.com/products/relay-driver/
Kan denne brukes til å sende overskuddet til et varme element?

Røilern

Jeg har forsøkte på dette uten hell. Såvidt jeg vet så er det ingen av de store leverandørene som tilbyr dette som standard løsning.

Det som er innenfor rekkevidde er å slå på en last, f.eks en varmeovn med et fast forbruk,  men det man trenger er en dynamisk last som justerer seg automatisk etter tilgjengelig energi.

Jeg har 550w med solpaneler og har forsøkt med med en varmeovn på 200W. Jeg gjør det manuelt(fjernstyring) på høsten for å se om det er mulig å holde det frostfritt på badet, men har gitt opp å gjøre det automatisk.

Her en en link til en diskusjon jeg startet på solarpaneltalk

http://www.solarpaneltalk.com/showthread.php?9401-Utilizing-excess-energy-from-solar-panlel-not-a-dumpload-question-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Å kjøre overskuddsstrøm til en dump last har vel ingen nytte med solceller? På vindmøller gjøres det fordi de må belastes hele tiden. Solceller trenger ingen belastning.

Om du ønkser å bruke overskuddsenergien til noe nyttig er det noe annet. Da finnes det, som Røilern skriver mange diskusjoner her og på nettet ellers.

Jeg har selv sett på dette og problemet med de fleste automatiske reledrivere er at de ikke har temperaturkompensering. En annen mulighet er å bruke releutgangen som enkelte solcelleregulatorer eller batterimonitorer har. På min batterimontor kan jeg skru på et rele når batteriene har nådd en viss prosent og av igjen når det har falt under en annen prosent. Men det også har sine problemer. Bla at selvutlading av batteriene ikke tas hensyn til (på den jeg har, det finnes andre som tar hensyn til det også).
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod