Drivstoff til Wallas

Startet av Dr_Knekk, oktober 21, 2014, 12:31:34

Dr_Knekk

Hva slags drivstoff benytter dere på wallas? I følge beskrivelsen så går den på fyringsolje, parafin og diesel. Det er ikke anbefalt å kjøpe parafin fra tank på bensinstasjoner da denne er uren, og det medfører mer soting etc. Er det fritidsparafin som er best egnet? Hvor kjøper man det? 145kr for 5 liter er litt i overkant.

-Bjørn

Tommy

Jeg har brukt vanlig parfin i tre år uten ett eneste fuskeslag, hadde den oppe i sommer for rens men det var unødvendig. Jeg fyller opp 200 liters fat å tar med på hytta om høsten etter at parfinbilen har vært hjemme å fylt det opp. Kjempefin ovn synes jeg😄

torn

Har kjørt på parafin fra pumpa i fem år uten problemer. Blander litt west-frost i 175 literstanken.

Stardustsilver

Vanlig parafin fra pumpa på bensinstasjonen. 12,30- pr liter. Blander også litt west -frost på tanken.  Brenner rent og fint.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

erstokke

Jeg bruker vanlig parafin på min.

Dr_Knekk

Takk for tilbakemeldinger. Parafin ble innkjøpt før helga, Håkensen Maskin på Skedsmokorset har på pumpe. Hadde bare Wallasen blitt levert som lovet...  >:(
Kanskje neste helg  :)

hrac

Ser her at jeg er passe idiot for å ha kjøpt rensa parafin denne sesongen til å ha i wallasen min. Fikk anbefalt det av verksted og de jeg kjøpte den av. Ca 750kr for 20L.

jkirkebo

Sitat fra: hrac på april 22, 2016, 17:03:54
Ser her at jeg er passe idiot for å ha kjøpt rensa parafin denne sesongen til å ha i wallasen min. Fikk anbefalt det av verksted og de jeg kjøpte den av. Ca 750kr for 20L.

Ja, det er neppe noe poeng. Jeg har kjørt på pumpeparafin på min i de 4-5 årene vi har hatt den. Aldri et feilslag, har aldri gjort noe med den heller. Bruker den dog kun til forvarming av hytta, sjelden mens vi er der.

hrac

Ja det er nettopp det som gjør meg litt usikker, har brukt den hver natt i en måned nå, og sånn sett tenker jeg det er best med et luktfritt produkt. Men å betale for rådyr rensa parafin blir jo nesten dyrere enn strøm!

Stardustsilver

Sitat fra: hrac på april 25, 2016, 05:06:02
Ja det er nettopp det som gjør meg litt usikker, har brukt den hver natt i en måned nå, og sånn sett tenker jeg det er best med et luktfritt produkt. Men å betale for rådyr rensa parafin blir jo nesten dyrere enn strøm!

Wallas lukter ikke hvis den er montert riktig. Henter luft utenfra, og lukket forbrenning med avgass ut gjennom pipe eller vegg.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

OS

Sitat fra: Stardustsilver på april 25, 2016, 11:48:26
Wallas lukter ikke hvis den er montert riktig. Henter luft utenfra, og lukket forbrenning med avgass ut gjennom pipe eller vegg.
Enig. Min lukter litt under oppstart men ikke drivstoff. Her er forklaringen fra Sunwind:
SitatVed oppstart vil det kunne komme litt odør da se-glasset på toppen av ovnen ikke tetter skikkelig før ovnen blir varm, dette gir seg etter hvert.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Har akk hatt min Wallas på service hos Sundwind, og benyttet anledningen til å snakke med en de erfarne service folka.
Han sa at det var flere som justerte ovnen på diesel etterhvert.
Pga bedre tilgjengelighet,pris etc..


Han fortalte at justeringen består i litt mere luftmengde (høyere vifte ) ift memgde drivstoff.

Ulempen er noe hyppigere service intervall.

Jeg vurderer å gjøre dette , ved neste korsvei, pga usikkerhet rundt parafin i framtiden
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jallien

Er det noen som har erfaring med å bruke Jet A1?

Sæters

Jeg pleier å fylle noen 20 liters kanner for å ta med på hytta til bruk på Wallasen, hver gang jeg fyller Jet A1 på privatjetflyet mitt, fungerer som fjell.

Neida, bare kødder selvsagt.... ;D  Jet A1 er vel en ekstra ren parafintype, så skulle vel anta at det var bra. Hører om bruk av dette på bærbare ovner og det skal gå veldig fint.

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 25, 2016, 13:03:02
Jeg vurderer å gjøre dette , ved neste korsvei, pga usikkerhet rundt parafin i framtiden

Jeg har brukt diesel i årevis på min Cami - mye mer praktisk drivstoff enn parafin - anbefales
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod