Solcellepanel gammelt

Startet av Rypesteggen, oktober 30, 2014, 20:57:50

Rypesteggen

Har et gammelt solcellepanel (minst 20år?) ca 30W som jeg tenkte å bruke på et 60AH batteri.
Har målt at det gir bare 12,5V ved litt sol.  :'(
1: Vil en laderegulator øke ladespenningen slik at det blir nok til å lade batteriet (14,4V)?
2: Er det kun Watt/Ampere som øker ved bedre solforhold, eller øker spenningen også?

Takker for tips  :)

Hod

Watt øker som ett resultat av at Volt og Ampere øker ved sterkere sol. Høres lite ut med 12,5v ved sol, men igjen så er dette avhengig av hva som står på panelet. En regulator vil vanligvis kun kutte spenningen fra panelet ned til den ladespenningen som kreves av batteriene, ladespenningen på blybatteri skal vel være 14,2-14,4v.
Slik jeg har skjønt det så justerer ikke en regulator opp spenningen dersom den er for lav fra panelet.

Jeg vil tro at panelet gir for lav spenning.
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

stroller

Dette blir for lav spenning til å kunne lade et batteri. Styringstavlene til solcelleanlegg reduserer spenningen, de kan ikke øke den. Har du forresten målt ampere over terminalene? Dersom også denne er liten, så er det nok et døfødt prosjekt....

Røilern

Under hvilket situasjon måler du dette?

Direkte på panelet uten noen regulator tilknyttet?
På batteriet etter en regulator?

Med mindre panelet er skadet s vil det nok fortsatt levere 80-90% selv etter 20år. Men husk at dette bare er 25w, og at du bare får tak i 70-80% av dette igjen med mindre du har en mppt regulator. Under 20w er vel veldig puslete lading for et 60a batteri. Dette er ikke nok til "røre" rundt elektrolytten

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Rypesteggen

Har vert på hytta en tur og sjekket det gamle solcellepanelet.
Det er et Arco Solar M63-SL, sannsynligvis 20-30 år gammelt. 3x10 celler.
Usikker på hvor mye dette panelet var utgitt på (i Watt) som nytt. 20-30W? Moderat med sol nå i november, og med et meget lett slør på himmelen, så målte jeg fortsatt ca 12,5V uten belastning. Målt rett på.

MEN: Så kikket jeg på kontaktene.... Litt irr. Skrapte bort dette, og vips: 14V.
Optimistisk koplet jeg så til regulator EP Solar EPIPC-COM og kontrollpanel MT-2 samt et 70AH batteri, og hadde så 12,7V (fra panel) og fattige 0,5A ladestrøm til batteri... :-\  Batteriet hadde 12,3V. Alt i følge laderegulatordisplay.
Det er nok svært begrenset ladekapasitet her.
(Målte samtidig et nyere panel til 18V, så litt sol var der)
Den viktigste erfaringen her er nok viktigheten av å unngå irr og dårlig kontakt, samt å bruke vaselin på utsatte punkt.
Må nok uansett satse på nytt panel.  ;D :o :-\

dybis

Trikset er å lodde mest mulig da slipper man slike problemer. Spesielt hvis det er utsatt for fukt. Dette har jeg lært fra seilbåten jeg hadde. Ting virket ting kun ett år hvis man ikke loddet. Irr og dårlig kontakt fjernes lett med rustløser.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod