Lufting over tak

Startet av 10 tommeltotter, november 13, 2014, 13:45:36

10 tommeltotter

Da er dette mitt første innlegg her,men jeg har lest og fått masse nyttig informasjon før og i byggeperioden av ny hytte. Vi søkte først om å bygge på en eldre hytte,men det ble til at vi rev den og har bygget ny. mye pga av at den sto på leca rett i myrjord og at det kun var 3" reisverk. Nå er den nye hytta så godt som ferdig med god drenering og grunnmur. Så til spørsmålet.
Hytta som er satt opp er på 76 kvadrat,med trapp opp utvendig og dør inn til loftet. 189 cm takhøyde. Snekkeren mener jeg kan isolere med 20 cm isolajon helt opp til takstolene. Det er såkalt lufting over tak mrd 36mm sløyfer og lekter.Der er 12 mm OSB plater,dglass sløyfer ,lekter og takstein.Jeg mener dette ikke er difusjonsåpent tak og må derfor ha luftespalte under OSB platene.Har han gjort dette riktig eller er dette feil?Noen som har noen meninger?

Kenneth S

En OSB-plate på 10mm regnes som diffusjonsåpen. 12mm er det ikke. Så lenge det er brukt d-papp så hjelper det uansett ikke og du må ha luftespalte under.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

10 tommeltotter

Det var som jeg tenkte. Må nok bygge lufting ja. Må jeg bygge luftespalte helt ut til yttervegg eller er det nok frem til kneveggen?Der er jo kadt og lufting utenfor kneveggen

Kenneth S

Helt riktig, så lenge det er åpen luftespalte ved takraftet.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod