Styring av Wallas

Startet av OS, november 19, 2014, 10:38:27

OS

Noen som har litt innsikt i styring av Wallas parafinovn? Vi har bare 3G dekning på hytta og løsningen som Sunwind tilbyr bruker "gammeldags" GSM. Jeg kontaktet Sunwind ang dette og fikk dette svaret fra supportansvarlig:

SitatWallas ovnen må startes av egen fjernstarter, ikke via et GSM modem eller lignende.

Da vil den ikke virke, enkelt og greit.


Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


erstokke

Hør med Sikom om de har kommet med en løsning på problemet.

OS

Sitat fra: erstokke på november 20, 2014, 18:02:32
Hør med Sikom om de har kommet med en løsning på problemet.
Sendte de e-mail for noen dager siden men har ikke fått svar.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

dybis

Jeg har hacket sammen noe som styrer en Wallas 2400 vha av en alarm. Litt usikker på om den støtter 3g, den støtter en del frekvenser i alle fall. Så det er mulig hvis man kan litt elektronikk, men om det er en god plan skal jeg ikke svare på.

OS

Bestilte Wallas 26 i dag! Skal bli spennende å se om jeg får styrt den via 3G.

Blir litt styr å montere den nå i kulden men håper det går smertefritt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

steinarm

GSM 12A+ kan styre Wallas M2600, M4000, CC2600, CC4000, 26CC og 40CC.

26CC og 40CC kan styres via serieport, det vil si at man har 100% kontroll over ovnen. Det inkulderer av/på, styring av temperatur, alle feilalarmer som måtte oppstå som: uventet slukking av flamme, dårlig spenning, tomt for parafin osv osv osv.

Tegninger på alle disse oppkoblingene finnes på våre hjemmesider.

mvh
Steinar Molden / Sikom AS

OS

Sitat fra: steinarm på desember 11, 2014, 12:42:55
GSM 12A+ kan styre Wallas M2600, M4000, CC2600, CC4000, 26CC og 40CC.

26CC og 40CC kan styres via serieport, det vil si at man har 100% kontroll over ovnen. Det inkulderer av/på, styring av temperatur, alle feilalarmer som måtte oppstå som: uventet slukking av flamme, dårlig spenning, tomt for parafin osv osv osv.

Tegninger på alle disse oppkoblingene finnes på våre hjemmesider.

mvh
Steinar Molden / Sikom AS
Vet du om serieprotokollen er tilgjengelig noe sted? Uten den vil jeg slite med å styre ovnen med egen hardware :-)

Ser på tegningene at GSM 12A+ er koblet til fjernkontrollen av Wallas og ikke direkte til ovnen så jeg antar at koblingen fra fjernkontrollen til selve ovnen er enklere. Eller er det serieprotokoll der også?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

steinarm

Hei

Ja, på fjernkontrollen / kontrollpanelet til wallas ovnen så er det en serieport, som kobles til serieporten på GSM 12A+.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Wallas og spørre om de kan sende deg info om denne protokollen.

mvh
Steinar Molden / Sikom AS

OS

Sitat fra: steinarm på desember 11, 2014, 12:53:31
Hei

Ja, på fjernkontrollen / kontrollpanelet til wallas ovnen så er det en serieport, som kobles til serieporten på GSM 12A+.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Wallas og spørre om de kan sende deg info om denne protokollen.

mvh
Steinar Molden / Sikom AS
Ja skal sende e-mail til Wallas. Det fulgte med GSM 12A+ eller hva det var med Wallas så jeg skal se om jeg greier å dekode meldingene som går der også. Trenger først og fremst å kunne skru av/på Wallas. Temperatur osv. leser jeg på annen måte.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Fikk svar fra Wallas nå:

SitatDear Sir

Unfortunately this is not an open source software and it is matter of a safety, so we can´t provide port protocol, it is against our safety policy and agreement with Sikom.

Best regards

Pasi Alvemaa
Technical Manager
Wallas Marin Oy
Kärrykatu 4
20780 Kaarina
FINLAND

Så da får jeg prøve å "reverse engingere" protokollen!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod