Er det lurt å oppgradere fra 12V til 24V solcelleanlegg?

Startet av kjetillunde, januar 09, 2015, 17:44:07

kjetillunde

Vi har et lite 12V solcelleanlegg på hytta som jeg vurderer å utvide. Det består av et 10W panel og et 30W panel i parallell, en 12/24V PWM regulator, og to 70ah blybatterier. Vurderer å kjøpe større/flere solcellepanel og en MPPT regulator som er mer effektiv. Er det da fordelaktig å gjøre det om til et 24V system? Hva er evt. fordelene?

Forbruket er lavt siden det er en sommerhytte som ikke er i bruk om vinteren. Solcelleanlegget har kun blitt brukt til 12V led lys som henger rundt i hytta, og lading av pc/mobiltelefoner.

Jeg har lest at man kan benytte mindre kabeldimensjoner ved høyere spenning. Det blir altså mindre strømtap ved 24V enn ved 12V. Kan vel også ha lengre kabler uten like stort strømtap. Har lest at man fortere oppnår lading ved overskyet vær med solcellepanel i serie, da de tidligere oppnår tilfredstillende ladespenning. Finnes det andre fordeler med 24V?

Dersom solcelleanlegget blir 24V må jeg vel kjøre den eksisterende 12V belysningen via en 24-12 DC-DC converter. Converteren bruker vel litt strøm, spesielt hvis den må stå på hele tiden?

Jeg lurer altså på om vi bør fortsette med 12V, eller lønner det seg å gjøre det om til 24V?

Røilern

Hei

Det finnes endel tråder rundt om kring på forskjellige forum om dette. De kan være greie å lese seg opp på.

Det er riktig at høyere spenning gir lavere overføringstap. Det gjelder mellom 12v og 24v like mye som mellom 230V og 20000v

Ellers kan følgende sies:
Du må ha solpaneler som leverer mer enn 30v, det gjør ikke de du har idag
Skal du videre opp til 220v er 24v et mye bedre utgangspunkt
Seriekobling av batterier er bedre enn paralell kobling
Moderne dc dc konvertere er ganske effektive og gir ikke så mye tap, og de har lavt egetforbruk.

Men, for meg så høres det ut som om du har ønske om å øke kapasiteten i anlegget og da må du starte med å bestemme deg for forbruket. Jeg skulle tippe at dagens anlegg helt uproblematisk takler led lampene dine, det er lading av pc'er mm som blir den største forbrukskilden.

Bruk watt og watt timer som energi enhet i regnestykket, da spiller det ingen rolle hvilken spenning du til syvende og sist velger på batteripakken din.

Pc ladere idag bruker ofte 60w eller sågar100W, I et 70A 12V batteri er det ikke mer enn 70x12=840watttimer og du kan bare bruke 50% av dem. 420wt er ganske puslete for et 100w forbruk.

Så:

1) Regn ut forbruket ditt, ta høyde for fremtiden, legg til 50% energitap, 60% hvis du har 230V inverter
2) Bestem deg for hvor mange dager uten sol du skal kunne drifte, beregn 50% utnyttelse av batterikapasitet
3) kjøp solpaneler som er minst 10% av batterikapasiteten (for AGM kan man kanskje akseptere noe lavere, for blysyre batterier bør man egentlig ha mer, gjerne opp mot 30%

Håper dette er til litt hjelp
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Flott Røilern.  :) Da bestemmer jeg forbruk og bruker watt og watt timer som energi enhet i regnestykket.

Finnes det flere fordeler/ulemper med 12V vs. 24V system?

Det er mulig jeg bare fortsetter med 12V siden hytta er ganske liten og kabelstrekkene ikke blir så lange. Slipper da å skifte de nåværende 12V led pærerene. Risikerer jeg å få ujevn lading dersom jeg har mange 12V batterier i paralell?

Røilern

Paralellkobling av batterier er pr definisjon en uting. Dessverre selger norske hyttebutikker stort sett bare 12V batterier og når man da trenger større kapasitet så ender man opp med å paralellkoble.

Den klassiske max batteristørrelsen på 60-70 kg lagrer 2,4kw timer. Disse kan man få både som 12, 6, 4 og 2 volts batterier.

Vil mann ha mer enn 2,4kwt er det ideelle å velge batterier med lavere spenning og seriekoble disse. Slik får man et 12V batteri og unngår helt ulempene med paralellkobling.  Hvis 6 x 2,4kwt (6 stk 2V celler) ikke er nok må man opp på 24V.

Den største ulempen med vanlige batterier er at batterier av forskjellige fabrikat, størrelse og sågar alder ikke kan blandes. Følgelig må man bestemme seg for størrelse på pakken før man begynner og egentlig kan man ikke oppgradere før pakken er utslitt etter 5-8 år.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Jeg skjønner. Det lønner seg altså å ha flere batterier med mindre spenning koblet i serie dersom man trenger større kapasitet. Jeg har forsåvidt bygget et eget Litium 12V batteri av mange små 3.7V LiCo celler, først i paralell så i serie. Men dette er nok ikke egnet til solcellesystem da cellene må balanseres...

Jeg har tre 12V syrebatterier innenfor 60-75Ah med ulikt merke. Jeg tenker å paralellkoble disse inntil videre. Det blir ca. 200Ah. 200x12=2400wattimer som jeg kan bruke 50% av, altså 1200Wt.

Som du tipset om regnet jeg ut forbruket i watt timer:
3x3W led pærer x 5 timer forbruk hver dag - 45Wt
Lading av 4 mobiler hver dag - 30Wt
Lading av 1 PC hver dag - 60Wt
Totalt forbruk hver dag: 135Wt

Hvordan høres dette ut?

kjetillunde

Hvor store solcellepanel bør jeg ha med en batteribank på 200Ah (ca 3x70Ah) og et forbruk på 135Wt?

Røilern

Sitat fra: kjetillunde på januar 18, 2015, 15:51:08
Hvor store solcellepanel bør jeg ha med en batteribank på 200Ah (ca 3x70Ah) og et forbruk på 135Wt?

Hva slags batterier er dette?

"3) kjøp solpaneler som er minst 10% av batterikapasiteten (for AGM kan man kanskje akseptere noe lavere, for blysyre batterier bør man egentlig ha mer, gjerne opp mot 30%"

200 x 12 = 2400watt, 10% =240W (gitt AGM)



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: kjetillunde på januar 11, 2015, 23:29:32
Jeg har forsåvidt bygget et eget Litium 12V batteri av mange små 3.7V LiCo celler, først i paralell så i serie. Men dette er nok ikke egnet til solcellesystem da cellene må balanseres...

Jeg har tre 12V syrebatterier innenfor 60-75Ah med ulikt merke. Jeg tenker å paralellkoble disse inntil videre. Det blir ca. 200Ah. 200x12=2400wattimer som jeg kan bruke 50% av, altså 1200Wt.

Som du tipset om regnet jeg ut forbruket i watt timer:
3x3W led pærer x 5 timer forbruk hver dag - 45Wt
Lading av 4 mobiler hver dag - 30Wt
Lading av 1 PC hver dag - 60Wt
Totalt forbruk hver dag: 135Wt

Hvordan høres dette ut?


Så lenge du ikke forventer at de gamle batteriene varer lenge så er fremgangsmåten grei, men altså paralellkobling av batterier av forskjellig type og alder er fy-fy "ifølge håndboka".

Jeg synes du regner litt lite med lading for 4 mobile og PC, jeg tror jeg ville beregnet ca 200wt daglig forbruk.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Ok, dersom jeg beregner ca 200wt daglig forbruk hvor stor bør batteribanken være da? Holder det med de tre syrebatteriene på 2400wt som jeg kan bruke 50% av, altså 1200Wt?

Da må jeg ha solpaneler som er 30% av batterikapasiteten:

200 x 12 = 2400watt, 30% =720W

Røilern

med en slik batteribank har du strøm for 6 dagers drift, men husk at batterier kapasitet svekkes med alder og bruk. Batterier blir oppbrukt og et gammelt 200ah batteri kan ha kapasiteten til et 100ah batteri.

720w med paneler er nok overkill. Det er også svartmale m2

Jeg tror det er en tabbe og satse på dine gamle batterier. Hvis de er dårlige og i svært forskjellig form, så finnes det ikke den panelkonfigurasjonen i verden som kan redde dem.

Jeg ville ha:

Kjøpt et 200ah batteri
Mppt regulator
140-200W panel

Gjerne brukt, men brukte batterier skal man ikke betale for mye for.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Jeg tror kanskje jeg bare sper på med et 100w panel i begynnelsen og bruker de tre eksisterende syrebatteriene sammen med den billige PWM regulatoren.

For 1.5 år siden kjøpte jeg et nytt AGM batteri på 90ah. Kan jeg bruke det på noen måte? Sammen med syrebatteriene? Sammen med nye AGM batterier jeg kjøper? Eller må jeg kjøpe alle nye dersom jeg skal ha AGM?

Amatøren

Nei du kan ikke blande AGM og vanlige "gammeldagse" syrebatterier da de har forskjellig spenning ved full lading. AGM batteriene er en del høyere. Så det er helt bannlyst.

Videre bør man ikke blande nye og gamle batterier. Så det er bannlyst det også blant ekspertene. En del gjør det allikevel. Gjort det selv da det bare var ett års forskjell og minimal bruk før jeg utvidet.
Man lærer så lenge man lever.

kjetillunde

Sitat fra: Amatøren på januar 26, 2015, 21:48:27
Videre bør man ikke blande nye og gamle batterier. Så det er bannlyst det også blant ekspertene. En del gjør det allikevel. Gjort det selv da det bare var ett års forskjell og minimal bruk før jeg utvidet.


Gjorde du dette med AGM batterier? Kan jeg bruke mitt 1.5år gamle AGM batteri sammen med nye AGM? (det er veldig lite brukt) Må de nye ha samme kapasitet? (90ah)

Røilern

Sitat fra: kjetillunde på januar 26, 2015, 21:33:32
For 1.5 år siden kjøpte jeg et nytt AGM batteri på 90ah. Kan jeg bruke det på noen måte? Sammen med syrebatteriene? Sammen med nye AGM batterier jeg kjøper? Eller må jeg kjøpe alle nye dersom jeg skal ha AGM?

Teorien er ganske enkel. En batteribank kan ikke utvides.

Har du en ganske nytt 90a AGM batteri ville jeg brukt det og bare det. Missbruk det gjerne i noen år ved å ta det ned til 20-30% SOC istedenfor bare 50%.

PWM er utgått teknologi, utrolig at noen faktisk selger skrotet.
En PWM regulator og et 100W panel yter ikke mer enn
En MPPT regulator og et 70W panel (som tar 30% mindreplass på veggen), enkelt valg

Når AGM batteriet tar kvelden kjøper du nye til det nye behovet du har når det skjer


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

PWM regulatoren kostet 50,-
Så har igrunn vært fornøyd med jobben den har gjort til nå i forhold til prisen...

Men den har ikke noe AGM innstilling og det må jeg vel ha for å begynne å bruke AGM batteriet?

Amatøren

Sitat fra: kjetillunde på januar 26, 2015, 21:55:58
Gjorde du dette med AGM batterier? Kan jeg bruke mitt 1.5år gamle AGM batteri sammen med nye AGM? (det er veldig lite brukt) Må de nye ha samme kapasitet? (90ah)

Nei, det var gammeldagse syrebatterier. Med unntak av bruk en høstferie så sto de gamle bare på lading over vinteren. Det var samme type, samme fabrikat og samme kapasitet.

Vet at å nevne det her er som å banne i kirken......, men jeg gjorde det. Ville ikke gjort det hvis de første hadde blitt 2-3 år gamle og blitt brukt mye.
Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Sitat fra: kjetillunde på januar 27, 2015, 00:33:09
Men den har ikke noe AGM innstilling og det må jeg vel ha for å begynne å bruke AGM batteriet?

JA!! Du må ha regulator med innstilling for AGM/GEL batterier for å få ladet slike batterier helt opp.

Sparelys.no er grei leverandør for det. Har selv handlet der uten problemer.

Har Phocos modul systemet som kan utvides.
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Sitat fra: kjetillunde på januar 27, 2015, 00:33:09
PWM regulatoren kostet 50,-
Så har igrunn vært fornøyd med jobben den har gjort til nå i forhold til prisen...

Men den har ikke noe AGM innstilling og det må jeg vel ha for å begynne å bruke AGM batteriet?

EN PWM regulator "steker"AGM batteriet ditt. Det er kanskje bare en ulempe med AGM batterier i tillegg til pris. De må ha nøyaktig ladespenning, og den er lavere enn for vanlig blybatterier. Et AGM batteri på for høy ladespenning vil tørke ut, og syren kan ikke erstattes
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Dersom jeg kjøper denne mppt regulatoren kan jeg vel bruke AGM. Hva skal jeg da stille inn BULK, ABSORB og FLOAT Volt på?

Røilern

Enhver regulator som kan justere  bulk, absorpsjon og float volt kan brukes. I Norge bør man også ha temp kompensering fordi ellers blir spenningsnivået på kalde vinterdager for puslete og batteriet ikke fulladet.

Hva angår selve innstillingene fremgår det av databladet for batteriet dit, det kan være ganske betydelig forskjell fra merke til merke og noe generell innstilling skal man ikke benytte.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod