Parametre for batteriovervokning

Startet av glamsland, januar 10, 2015, 12:56:29

glamsland

Jeg bruker WATTMON solcelleovervåkning på hytta. Fungerer veldig bra.
Men jeg er litt usikker ang parametrene på batteri delen.
Jeg har fartet litt rundt på nettet hos forskjellige batterimonitorleverandører og funnet noen tips, men vil også høre med folket her på forumet.

Ta en kikk på de forskjellige justeringsmulighetene og kom med tips ang forandring!
Gjerne med forklaring hvorfor, jeg synes dette er et veldig interresant tema, og vil gjerne lære mer.
Se feks på "battery full voltage", det er denne som viser på hovedsiden om betteriet er 100%. Den har jeg satt til 12,75v , da jeg mener at det er dette som er fullt batteri, men ser også noen plasser at denne settes til 13,8v . Noen meninger om dette?
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

stroller

Hei,
Dette kan man nok skrive side opp og side ned om.
I grove trekk vil 13,8 være fullt batteri ved lading (vedlikeholdslading), mens 12,8 tilsvarer omtrent fullt batteri når batteriet har stått uten lading en tid eller kanskje til og med med et ørlite forbruk.

kjetillunde

Ifølge Exide-Sønnak er hvilespenning på et fulladet batteri 12.78V

Røilern

Sitat fra: kjetillunde på januar 18, 2015, 16:02:00
Ifølge Exide-Sønnak er hvilespenning på et fulladet batteri 12.78V

Forskjellige batterier har forskjellige hvilespenning

Her må man lese spesifikasjonen for batteriene.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

glamsland

Grunnen til spm ang fullt batterispenning,  var at som standard var fullt batteri settingen 13,8 volt. Da falt batteri % rimelig raskt ned .. den viser da bare fullt batteri når det er sol.
Jeg tenkte da at det er mere praktisk å sette denne til 12.75 volt. Det blir da et mere reelt situasjonsbilde av batteri %.
Har dere vært borti noen av de andre innstillingene av batteriet?
Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

For å kunne hjelpe deg trenger vi nok tilgang til definisjonene som brukes for din batterimonitor. Battery full voltage er et litt uklart begrep,  men jeg antar at man mener spenningen på et batteri som er fulladet og som har fått hvile uten lading og forbruk i 6 timer.

En typisk lader har følgende innstillinger:

- absorption  charge voltage.  Dette er max spenningen som laderen stiger til gjennom bulk fasen, og er den konstante spenningen som holdes gjennom absorption fasen. Bulk fasen bringer typisk batteriet til 80%, absorption fasen de siste 20% til fulladet batteri.

- Float charge voltage er nivået som brukes for å vedlikeholdslade batteriet.

Absorption voltage kan typisk være i området 14,5V, float i området 13,5V.  I tillegg kommer temperaturkompensering av spenningen som kan være betydelig. 0,003V pr celle pr °C

Batterispenningen kan i liten grad fortelle om ladenivå på et batteri som er i bruk.  Det er derfor vi bruker en batteriovervåker som teller Ampere timer ladet og forbrukt.

Jeg er litt usikker på hva din monitor bruker denne spenningen til. Jeg tviler på om den faktisk brukes til å angi ladenivå. Men 12,75v er innenfor hva man kan anta at er riktig, 13,8v er definitivt feil.

Men til både den innstillingen og de andre (peukere effekt mm) så finnes det bare ett korrekt svar og det er i spesifikasjonene til ditt batteri.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod