Hjelp! - 12V eller 230v?

Startet av ØysteinS, januar 27, 2015, 08:15:52

ØysteinS

Hei! Jeg skal ta over familiehytta, og det første jeg vil gjøre er å oppgradere solcelleanlegget og få til skikkelig toalettforhold (Jets med biotank).

I hytta står det et puslete 15 år gammel 12v solcelleanlegg, med 2 stk 105 Ah fritidsbatterier. Jeg tenker det har skjedd mye på 15 år, og tenker jeg kommer til å skrote hele anlegget til mer moderne, effektive komponenter.

Forbruket vil stort sett være til belysning, TV/parabol, Playstation, ladding av PC/mobil og drift av Jets toalettet. Stort sett weekend, men kanskje en uke i påske/sommer. I tillegg er det ønskelig å kunne benytte støvsuger. Komfyr og kjøleskap kjøres på gass. Hytta står kald (=frost) om vinteren og jeg tenker sette batteriene i krypkjelleren.

Hytta er uten innlagt vann, og kommer heller ikke til å få innlagt vann fra brønn. Men jeg tenker jeg kan ordne meg med bruksvann fra cisterne, så det kan bli aktuelt med en liten vannpumpe. Det er ikke usannsynlig at det kan bli lagt frem strøm til hytta i løpet av den neste 5-årsperioden, så det er viktig å tenke fremover.

Hva bør jeg velge - et 12v eller 230v anlegg? Jeg er fristet av 230v, spesielt med tanke på at jeg kan bruke opp igjen den installasjonen jeg gjør nå, når/dersom det kommer strømnett i fremtiden.

Hva er fordelene og ulempene med 12v kontra 230v?

Jeg har sett litt på denne pakka: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1567&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=39


glamsland

Hei.
Sjekk ut denne nettsiden her.
http://www.cleversolar.co.uk/shop/help-advice-faq/solar-calculators/battery-bank-calculator.html

Denne kalkulatoren beregner forbruket ditt, samt en rekke andre kjekt og vite ting, som panelstørrelse og batteribankstørrelse.

Selv har jeg 230volt i hele hytta.
Hovedgrunnen til at jeg valgte dette var at jeg hadde problemer med å plassere panelene på hytteveggen. Det endte med plassering på en odde nede ved vannet(ingen trær forran), og kabler herfra opp til en vedbod. I denne boden står et stålskap med batterier og elektronikk. Det er så gravd ned en kabel inn til hytta med 230v spenning. Denne kabelen kan være tynnere enn med 12v, så dermed lettere å legge over lengre avstander.
300watt paneler, 600A 12v batteri, mppt regulator og 12/230volt omformer. 500watt.  Til ledlys lading av div ,en led tv/dvd, kjøkkenvifte, gassalarm. All 12volt kabling er dimensjonert til 2000watt hvis behovet kommer senere.
Hos meg er 300watt opp mot 600A batteri noe i minste laget i desember og januar pga at jeg har et 12v modem/kameraovervåkning stående på på dagtid+ få soltimer i disse månedene. Ellers opplever jeg "fulle batterier " hele perioden jeg er på hytta!


Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

petter`n


Har selv hytte som står kald (ubrukt) hele vinteren med 60w. panel som er over 20 år gammelt. Har ikke savnet 230 v. Nå tenker vel jeg litt anderledes enn de fleste, men hytta mi er hytte og ikke fritidsbolig da den kun brukes om sommeren.

Gassen lot jeg stå på hele sommeren, antar jeg gikk i + i forhold til å ha støm innlagt.

Et aggregat har jeg til støvsuging og bruk av motorsag + lite strømkrevende verktøy.

Kommer aldri til å få strøm her, bare fastavgiften her i østfold koster mitt gassforbruk i året.

Røilern

Hei

Jeg har skrevet endel innlegg om dette, du kan jo ta en titt på noen av dem.

Kortversjonen fra min side er:

- 230V er overlegent praktisk i forhold til 12V
- 230V produsert med en inverter og en batteribank er mye bedre og mer komfortabelt enn aggregatstrøm. Det er herlig å kunne kjøre en sirkelsag i 45sekunder, en støvesuger i 3min, en mikrobølgeovn i 90sekunder, eller steke vafler, uten å måtta dra i snora
- 230V komfyr og kjøleskap koster en brøkdel av ditto basert på gass, og utvalget er et helt annet. Bruk heller pengene på batterier og inverter
- Kjøp stor nok inverter av anerkjent merke, ligg unna alt "kinaskrot".
- Prioriter inverter fremfor solpanleler, fremfor batterier fremfor aggregat
- Solpanel regultoren skal være MPPT!
- Beregn forbruk i watt timer og vær raus i kalkulasjonen, Det er de kontinuerlige effektene som drar energi, 2 min mikrobøleovn på 1500w er bare 23wt
- Vær realistisk mht hva du kan få ut av et lite solpanel. 100w er bare 100w og gir maks 5-600wt på de beste dagene. (hvis du hr en mppt regulator)

Lykke til

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

frank2

Hei
Det er klart 230v har mange fordeler på grunn av at det krever mindre kvadrat på overføringskablene, men hver ting til sitt bruk.
For Led lys, som i dag bruker veldig lite effekt, har jo 12V mange fordeler, man kan installere det selv, det finnes billigere og sannsynligvis mer effektive lyspærer, man slipper en inverter som bruker en del i tomgangstrøm og større sikkerhet med tanke på berøring.
For andre ting som mobiler og nettbrett o.l.finnes det jo også gode løsninger for 12V, PC er vel kanskje bedre på 230V, men Tv fås jo etter hvert ganske store for 12/24V
Vi har, på tross av at vi har innlagt nettstrøm i en hytte, valgt å legge opp et 12V anlegg for lys og Elko sine 12-48V stikk, og har spart veldig mye i elektrikerregning, ikke minst fått det som vi selv ville og kan oppgradere selv etter behov.
På litt sikt ønsker vi å installere solpaneler, og med en økende fornybar, batteri og brenselscelleutvikling ser vi ikke bort fra å bli selvforsynt en gang i fremtiden.
Lykke til


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod