Lpg eller bensinaggregat?

Startet av torn, februar 14, 2015, 09:07:02

torn

Har kikket litt på Dometic tec 29 lpg.
Aggregatet drives av progam på flaske. Det yter 2600w kontinuerlig, og en 11 kg dunk er opplyst å holde i 11 timer på full gass. En dunk skal i teorien altså gi 28,6 kwh. Når en dunk koster 159 kr bli prisen pr kw kr. 5,56 nå har jeg ikke regnet på tilsvarende kw kostnad fra et Honda EU aggregat, men lpg virker rimelig.

Kan noen fortelle meg hva som er åpenbare fordeler og ulemper med et lpg-aggregat kontra bensinaggregat?

Kan lpg-aggregat plasseres inni hytta med eksosstuss ut, uten fare for kullosforgifting eller andre skumle forhold, som et tilsvarende bensinaggregat kan gi?

Har oppfattet at lydnivået blir relativt likt. Er det riktig?

Røilern

Hei

Jeg studerte dette for en stund siden med tanke på en mindre forurensende energikilde og redusering av antall energikilder. Jeg konkluderte med at det ikke er noe god ide.

Rent prismessige er det lite å hente, med dagens bensinpriser og uforandrede propanpriser på 199/11kg så er prisen pr kw den samme.

Jeg har laget denne oversikten basert på dagens bensinpriser: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Zqp5vs8ZOuLg2-bG0hiFwU2TaaD4idEp8-MCCwcR-l8/pubhtml?gid=424233504&single=true

Det som imidlertid fikk meg til å konkludere var:

1) Det ser ut som start av propanagregat i kulda kan by på problemer.
2) Tilgjengelige aggregater er svært begrenset. Det finnes ombyggingssett til standard aggregater (Honda) men det virker som om det ikke er problemfritt
3) I USA, hvor dette er ganske vanlig, velges denne løsningen der man allerede har gass levert til huset.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Jeg har en Victron 5kv inverter så er ikke avhengig av aggregat annet enn til lading. Vil da ha et aggregat som leverer nok strøm til å utnytte alderen i Victron max.
Har lest argumentasjonen til Røilern om aggregat uten inverter og kjøper den. Har tenkt på et Honda em 4500 cxs, med fjernstart.
For tiden er det kampanje på det helt nye Honda EU 70 is.
Høydepunkter:

Større tank 19 liter, inntil 18 timers drift pr tank
l Forberedt for trådløs fjernstart (tilleggsutstyr)
l Forberedt for fjernstart via kabel, 10 -30 m (tilleggsutstyr)
l Startknapp, ett trykk på knappen er nok for å starte aggregatet
l Forberedt for parallelldrift, 2 stk EU70is kan kjøres i parallell og kan da levere 11000 W som tilsvarer ca 50 A (tilleggsutstyr).
l Elektrisk bensinpumpe, ikke nødvendig med kran for å stenge bensintilførsel
l Mindre vedlikehold (ikke mere rens av forgasser og drenering av flottørkammer ved lagring) l Choke ikke lenger nødvendig
l Ikke nødvendig å bytte dyse i forgasser når aggregatet skal brukes i høyden. Elektronisk bensininnsprøytning sørger for optimal forbrenning uavhengig av omgivelses temperatur og høyde over havet.
Har dette aggregatet så store fordeler at det er verdt prisen, selv om en strengt tatt ikke trenger inverteren som er innebygget? Prisen er 39.900,- fram til 12. April + 3.618,- for fjernstart med 10m kabel.

Røilern

Sitat fra: torn på mars 22, 2015, 13:36:58
Jeg har en Victron 5kv inverter så er ikke avhengig av aggregat annet enn til lading. Vil da ha et aggregat som leverer nok strøm til å utnytte alderen i Victron max.
Har lest argumentasjonen til Røilern om aggregat uten inverter og kjøper den. Har tenkt på et Honda em 4500 cxs, med fjernstart.
For tiden er det kampanje på det helt nye Honda EU 70 is.
Har dette aggregatet så store fordeler at det er verdt prisen, selv om en strengt tatt ikke trenger inverteren som er innebygget? Prisen er 39.900,- fram til 12. April + 3.618,- for fjernstart med 10m kabel.

Jeg tenker at når prisen er den dobbelte av hva jeg betalte for mitt 5500CXS som leverer 5000W kontinuerlig (500W mindre enn  EU70) så er  kan det umulig være verdt pengene. Med aggregatet tiltenkt jobb som ladekilde for en Victron 5000W så er det bare når laderen er ferdig med bulk fasen og strømmen synker at du får noe glede av inverteren.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Hva anbefaler du av em 4500 cxs og em 5500cxs for lading med 5kv Victron da, Røilern? 4500 vil vel gjøre jobben, uten noe særlig energi til overs. 5500 vil ha noe overskudd, men likevel for lite til å drive stekeovn parallellt med lading, og da er det kanskje ikke noe poeng å gå for 5500 selv om prisforskjellen ikke er større enn 3000,- ?

Røilern

Ladespenningen regulerer seg helt dynamisk  i forhold til tilgjengelig strøm fra aggregatet. Når termostaten på stekeovnen står inn og ut så justeres landingen slik at aggregatet ikke blir overbelastet.  Det er egentlig ingen grunn til å ha et aggregat som leverer mer strøm en Victronen krever på max ladning. EM 4500 kan du vel belaste med 4000W kontinuerlig, det holder vel sånn akkurat. 120A x 30v = 3600W pluss tap.

Jeg ville brukt de 3000 kronene til å kjøpe mer solpaneler. Jeg har akkurat selv utvidet panelparken med 2 stk 140W paneler, maken til de jeg har fra før for 3000,-

Fant de på finn.no
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Røilern på mars 24, 2015, 16:37:27
Ladespenningen regulerer seg helt dynamisk  i forhold til tilgjengelig strøm fra aggregatet. Når termostaten på stekeovnen slår inn og ut så justeres ladingen slik at aggregatet ikke blir overbelastet.  Det er egentlig ingen grunn til å ha et aggregat som leverer mer strøm en Victronen krever på max ladning. EM 4500 kan du vel belaste med 4000W kontinuerlig, det holder vel sånn akkurat. 120A x 30v = 3600W pluss tap.

Jeg ville brukt de 3000 kronene til å kjøpe mer solpaneler. Jeg har akkurat selv utvidet panelparken med 2 stk 140W paneler, maken til de jeg har fra før for 3000,-

Fant de på finn.no
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod