Aggregatestrøm / Maskot lader

Startet av bjornas, februar 21, 2015, 19:05:23

bjornas

Hei, har et aggregat som neppe leverer noe annet enn modifisert sinus. Vil en skikkelig lader av typen Maskot el makte å lade opp batteripakken (SGM-batterier fra Biltema) på en vettug måte?

Røilern

Hvis det er et vanlig aggregat (ikke inverter) så leverer den en perfekt sinus kurve. Frekvens og spenning kan være noe annet.

For å kunne svare på spørsmålet ditt må du gi oss flere opplysninger.
- Type batterier og størrelse
- Størrelse på lader
- Størrelse på aggregat

Jeg har selv brukt en 20A Mascot lader på et billig "skrotaggregat" i mange år. Problemet var bare antallet aggrgat timer som måtte til for å få nødvendig lading. Et aggregat med stor overkapasitet går bra når man ikke belaster det med en kjempelader(100A og mer)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

bjornas

Jeg finner ikke noe typeskilt på aggregatet, dessverre. Det er gammelt aggregat i ramme, kan se ut som det er blant de minste som er å få kjøpt. Skal legge ut bilde.

Idag har jeg et en Maskot 9241 lader, som skal kunne gi 15-20 A i flg det jeg har funnet frem til.

Batteripakken består av 3 Biltema 100 Ah SGM batterier.

bjornas

Jeg ser selv av svaret mitt at jeg muligens ikke trenger noen ny lader... Ble først nå klar over at jeg har en Maskot lader. Kanskje er det batteribanken jeg bør mistenke.

Røilern

Hvilken alder har batteriene?

Har du blitt ladet med høyere spenning enn de er beregnet for?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod