Flere 12V syrebatterier i parallell

Startet av kjetillunde, mars 05, 2015, 17:30:34

kjetillunde

Jeg har fått en del brukte 12V syrebatterier av forskjellig merke og kapasitet. Jeg vet at det ikke er optimalt å blande slike batterier. Men hvor farlig er det egentlig? Dette er batterier som hadde blitt kastet uansett. Hva med å gjøre et testprosjekt å lage en 12V batteribank på fire 12V batterier i parallell?

Hva hvis jeg tester kapasiteten og hvilespenning til hvert enkelt 12Vbatteri og sammenlikner?

Røilern

Er de ganske like kan du ha litt glede av disse  er de ganske forskjellige så blir levetiden kort. Det får du måle opp mot nødvendig bæring og generell innsats.

Hvis du fullader batteriene og kjører en korrekt belastningstest, så kan du få en forståelse av hvor mye som er igjen av batteriene.

Siden noen allerede har konkludert med at de er kassable så er de kanskje nettopp det.

Husk at et 200ah batteri godt kan ha full spenning men bare 20ah kapasitet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Takk. Jeg har nå målt kapasiteten i to 55ah batterier og de er faktisk ganske like. Begge leverer rundt 20ah kapasitet, det er da noe.  :) Hvilespenningen er rundt 12.7V

Hvor kan jeg rimeligst mulig få tak i kabler for å parallellkoble disse? Hvilken dimensjon bør jeg ha?

petter`n



Av kabler kan du bruke kasserte startkabler, klemmer har BT.
Vet ikke om det blir billigere, men Weng har bra utvalg fra rull eller komplette.

kjetillunde

Sitat fra: petter`n på april 12, 2015, 07:42:32


Av kabler kan du bruke kasserte startkabler, klemmer har BT.
Vet ikke om det blir billigere, men Weng har bra utvalg fra rull eller komplette.

Hvor får man tak i kasserte startkabler?

petter`n


Alle kommuner har gjenbruksstasjoner, men du kommer langt med et sett startkabler fra BT.

Røilern

Kabelstørrelse er avhengig av strøm. Hvor mye planlegger du og hente ut?

Paralellkoblingskablene er pt en uting som bør unngås, men må man så er det viktig at det gjøres riktig. Tror det finnes noen gamle innlegg her med Fasiten
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Sitat fra: petter`n på april 12, 2015, 13:29:37

Alle kommuner har gjenbruksstasjoner, men du kommer langt med et sett startkabler fra BT.

Hvordan fungerer det på slike gjenbruksstasjoner, er det bare å forsyne seg?

Rypesteggen

Biltema har rimelig kabel i mange dimensjoner/kvdrat. Søk på batterikabel, f.eks: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/24560

Eller tynnere kabel til andre ting: Høyttalerkabel: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/35737

Og rød/sort:
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/84543

Jula har også noe utvalg i rimelig kabel  :)

kjetillunde

Sitat fra: Røilern på april 12, 2015, 16:48:05
Kabelstørrelse er avhengig av strøm. Hvor mye planlegger du og hente ut?

Paralellkoblingskablene er pt en uting som bør unngås, men må man så er det viktig at det gjøres riktig. Tror det finnes noen gamle innlegg her med Fasiten

Planlegger 30wt daglig forbruk. Eller tenker du på max A?

Røilern

30Wt per dag er svært lite. Hva skal du med flere batterier?

Hvor mange batterier snakker du om?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Korrect kobling finner du her - med mange batterier blir det litt komplisert:

http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Er det strømmen jeg planlegger å hente ut som avgjør tykkelsen på paralellkoblingskablene?

Røilern

Ja

Små kabler mye tap, større kabler mindre tap


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Sparer man noe på å kjøpe kabler og ring terminaler hver for seg og krimpe det selv?

Røilern

Tja

Jeg vet ikke om det er noen som leverer noe som er ordentlig
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

verdenvilbedras

Sitat fra: Røilern på april 16, 2015, 21:21:10
Korrect kobling finner du her - med mange batterier blir det litt komplisert:

http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html



Røilern eller noen andre, har du/dere noen formening om det lurt/ulurt å gå over til en slik måte å koble batteriene på som vist i fig. 4 - ETTER at de har vært koblet slik som fig.1 viser over en periode? Man kan vel da anta at det allerede er en "ubalanse" i effekten til de ulike batteriene?

Røilern

Jeg hadde selv to batterier for noen år siden som var kablet etter metode 1. Riktignok bare to batterier. Jeg rettet opp dette og kan ikke annet enn si at jeg tror det var det rette å gjøre.

Å beholde metode 1 bidrag til en betydelig skjevbelastning av batteribanken som bare har et resultat -> lavere levetid.

Hadde det vært mine batterier hadde jeg koble om etter metode 4.

Det betyr ikke at evt "skade" som følge av sammenkobling etter metode 1 repareres, men man slutter å belaste batteriene forskjellig

Når det gjelder dette med sammenkobling av batterier så er det viktig å merke seg at det er motstanden i ledningsnettet og i batteriene som avgjør om batteriene belastet likt. Mao så kan en tilsynelatende perfekt kabling fortsatt være gal hvis kablene ikke er skikkelig laget, hvis de er av forskjellig lengde eller type og ikke minst - hvis det hele ikke er skrudd skikkelig sammen.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

verdenvilbedras

Sitat fra: Røilern på oktober 27, 2015, 21:34:10


Når det gjelder dette med sammenkobling av batterier så er det viktig å merke seg at det er motstanden i ledningsnettet og i batteriene som avgjør om batteriene belastet likt. Mao så kan en tilsynelatende perfekt kabling fortsatt være gal hvis kablene ikke er skikkelig laget, hvis de er av forskjellig lengde eller type og ikke minst - hvis det hele ikke er skrudd skikkelig sammen.



Ha meg unnskyldt for å være litt tungnem, men spør jeg ikke så har jeg ikke svar. Det oppsettet som er i fig.4 innebærer forskjellige lengde på kablene. Du sier at det er et problem...

Hva bør dimensjonen på batterikabler egentlig være?
Jeg har kjøp batterier hos Gausdal Landhandleri - og de batterikablene er på 6mm2 -  Er de for spinkle? Jeg skal koble alle batteriene opp på nytt ved første anledning (jmf fig.4 selvsagt), så fint å vite.

Røilern

Hei

Fig 4 innebærer correct balanse som beskrevet i teksten: (selvom ikke alle kabler erling lange)

Notice that for each individual battery, the current always goes through a total of one long link and one short link before reaching the loads.
This method also achieves perfect balance between all 4 batteries and may be easier to wire up in some installations. .


Tykkelse på kabler er avhengig av hvor mye strøm de skal overføre maksimalt(Amp). og hvor lange de er.

Intuitivt synes jeg 6mm2 virker puslete.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod