Varmepumpe til frostsikring

Startet av Hans, september 20, 2008, 10:01:40

Hans


Jeg ser at IVT Nordic Inverter reklamerer med at denne varmeveksleren har en funksjon for å holde 10 grader.

Er det noen som har erfaringer - eller kjennskap - til det å bruke en luft-luft varmepumpe til frostsikring av hytta?

Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Selvgjort

Hei!
Holder selv på å sette opp en hytte og har sett på dette med å ha en varmepumpe til vedlikeholdsvarme.
Det har kommet mange pumper som klarer å kjøre 8/10 grader nå, så dette er en billig måte å holde hytta varm på.
IVT og Panasonic kan også levere enkle GSM løsninger hvor du kan ringe "opp" temperaturen når du setter deg i bilen for å kjøre til hytta.
Ved valg av varmepumpe merke bør man ta hensyn til hvor kaldt det er i området hvor hytta ligger.

Dugnadsmyra

Eg ville ikkje brukt ei varmepumpe som frostsikring, spesielt ikke på ei hytte som ligger på fjellet. Dersom utedelen snør ned så er effekten av varmepumpa lik 0.
Du bør ha en varmeovn som er stilt inn på eks. 5C dersom det skulle bli noe tull med varmepumpa. Pass på at utedelen er utstyrt med frostsikring (varmekabel) på utedelen som sikrer at vannet som blir produsert ved avriming ikke fryser med en gang det treffer bunnen, men rekker å renne ut.
Generellt når det gjelder varmepumper så bør en ha fleire varmekilder tilgjengelig. Tidligere dimensjonerte en varmepumper til ca 60 % av varmebehov, dette går en vekk fra ved inverterstyrte varmepumper. De kan gjerne være større i avgitt effekt en det du har behov for, grunnen er at den da trekker jevnt mindre strøm og støyen fra viften på spesielt innedelen blir lavere.

hyby

Jeg har også vurdert L/L varmepumpe eller vannbåren varme med varmepumpe.
Men med tanke på at hytta kanskje kan bli stående tom flere måneder, har jeg slått dette fra meg og satser på strøm. (Varmeovner, gulvvarme i betong og fjernstyring)

Om man ikke lar seg skremme, er det i hvertfall greit å ha tenkt gjennom følgende:

1) Mekanikk, i slike enheter er det er alltids ett eller annet som kan gå i stykker, og det er jo typisk at det skjer når det minst passer.
2) L/L varmepumpe og snødrev, tetting av utedel er en risiko i hvertfall på min tomt.
3) Strømstans, hvordan takler enheten dette, restarter den riktig ?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod