230 og 12 volt strøm på hytta, hvilken løsning?

Startet av Trillemarka-13, mars 06, 2015, 09:36:28

Trillemarka-13

Hei dere, håper inderlig på hjelp til mine spørsmål under. Vi er et ungt par (pris-sensitive) som skal igang med å bygge hytte (Hedda) med oppstart i mai.

Vi har fått følgende tilbud fra Alternativ Energi AS

2stk Sunel 140W solcellepanel                   5200,-  (ferdig koblet med 4meter kabel)
2stk justerbare stativ for 140W                 1000,-
1stk Steca PR2020                                   1300,-
1stk MultiPlus 12/2000/80-30                  13800,-
4stk Fuli AGM Deep Cycle 12V-150Ah        8800,-

SUM                                                        30100,-  Pakkepris kr 28500,-
Det følger da med nødvendig kabling I teknisk rom.

Samme anlegg men med 6stk 2Volt-1000Ah Fuli AGM Deep Cycle batterier kommer på kr: 37000,-
Samme anlegg men med 300Ah Lithium batteripakke kommer også på kr 37000,-

Alternativ pakke kan være:

2stk Sunel 200W solcellepanel                   6600,-  (ferdig koblet med 4meter kabel)
2stk justerbare stativ for 200W                 1200,-
1stk Phocos regulator MPPT 30A                2700,-
1stk MultiPlus 12/2000/80-30                  13800,-
4stk Fuli AGM Deep Cycle 12V-150Ah        8800,-
1stk Victron BMV-700 batterimeter           1470,-
SUM                                                                  34570,-  Pakkepris kr 33000,- Det følger da med nødvendig kabling I teknisk rom.


Vårt forbruk vil være følgende: Kjøleskap, belysning, vannpumpe, trykktank, varmekabel i rør til boret brønn (innlagt vann til bad og kjøkken), vifte til separet toalett. Mini kraftanlegget skal også støttes opp med aggregate.

SPM:
1: Noen kommentarer på selve tilbudet?
2: Jeg har lest en del på andre trader og har fått med meg diskusjonen rundt hvilket type aggregate som er best sammen med denne type pakke. Trengs (den dyre) Honda EUis30 eller er det like bra med et Honda 5000 aggregat. Jeg har ikke skjønt hva som menes med "dobbelt" inverter.
3: Er anlegget stort nok?
4: Veldig usikker på om jeg skal legge opp til både 12 V og 230 eller om jeg har nok kapasitet til å legge opp alt på 230 strøm.

Blir meget takknemlig for innspill.

MVh Thomas 

Røilern

Hei Thomas

Velkommen til ByggeHytte.no

Mange spørsmål her, det du må fokusere på først er nr 3)
Lag et regneark og bruk watt som enhet. Estimert så antall timer per enhet. Du vil raskt oppdage at det er de kontinuerlige forbrukerne som er utfordringen. Lag det i Google Drive så kan vi diskutere det her på forumet.
Bruk 1.6 som faktor for nødvendig energiproduksjon.


En første kommentar til forbrukskilden din:
Kjøleskap er vanskelig å estimere, det kommer helt an på hva du putter av varme varer inni det. Les boken energy unlimited av Victron (gratis nedlastbar) så skjønner du hva jeg snakker om
Varmekabel til brønn. Hvor mye har du tenkt til å benytte denne? Det finnes ikke det solcelleanlegg i verden som kan holde en varmekabel gående kontinuerlig om vinteren. Jeg har selv en slik kabel, men bruker den bare hvis røret fryser. Jeg har ikke vann stående i røret fra brønnen til hytta. Du mangler lading av mobil og pc mm.

Hva angår utstyr:
Alt annet enn en skikkelig mppt regulator er bortkastet.  Uten mppt må du ha 25-30% mer solpaneler,  helt ufattelig at det selges noe Annet. Forøvrig synes jeg at utseendet kan være viktig. Stort panel med mørke kanter gjør seg bedre på en hytte enn blanke aluminiums detaljer.

Med en Victron inverter har du ikke behov for et inverter aggregat. Aggregat ønsker du å kjøre minst mulig og når det kjører ønsker du å lade batteriene maks. Dvs aggregatet tilpasser du hvor strøm multiplisert kan utnytte.

Men, jeg må innrømme at jeg hadde sterkt vurdert brenselcelle som alternativ til aggregat. To timer kjøring med aggregat gir i overkant av 2kw tilført energi til batteriene med den foreslåtte multiplus, 24 timer med en   100w brenselcelle gir det samme - lydløst! Båtfolket har oppdaget dette nå, 

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Liten avsporing her, men ble interessert i poenget ditt om brenselcelle, Røilern. Ha sett på dette selv også. Anlegget mitt er så kraftig at jeg ikke trenger aggregat til å drive forbrukere direkte, men kan være behov for lading, om 1200w solcelle ikke er tilstrekkelig.
Det er Truma Vega og Efoy jeg har sett på. Trumaen er dyr i innkjøp, men bruker gass som drivstoff og er dermed rimelig i drift. Så vidt jeg ser tåler den også frost i perioder hvor den ikke er i bruk (Vinterstengt hytte) forhandler fortalte at det hadde vært litt problemerer med den foreløpig.
Efoy er langt billigere, går på metanol. Virker ikke som denne tåler frost når den ikke er i bruk.
Har du funnet ut noe, og har noen anbefalinger rundt brenselcelle, Røilern?

Trillemarka-13

Hei og takk for svar Røilern! Jeg ser at mange av de som skriver og uttaler seg her har meget høy kunnskap. Jeg har som godt jeg kan prøvd å lære meg terminologien og basiskunnskapene men synes dette er et vankelig tema.

Når det gjelder At pr døgn har jeg regnet meg frem til ca 70At pr døgn. Om dette stemmer er jeg dog litt usikker på. Har lagt ved et strømregnskap og lurer på om jeg har tenkt noenlunde riktig her.

Om jeg har det synes 4stk Fuli AGM Deep Cycle 12V-150Ah tilstrekkelig? Anbefales det å kjøpe større batteripakke det som ligger i de to tilbudene jeg har fått?

Røilern;
1: Når du skriver at "alt annet enn en skikkelig mppt regulator er bortkastet". Mener du at regulatoren som er inntatt i alternativ 2 ikke er god nok, eller at alternativ 1 ikke bør vurderes pga manglende mppt?

2: Varmekabel til brønnrør skal kun brukes om det har frøset i røret. Så for meg et 12 v stikk som kan settes når en kommer til hytten. Jeg har enda ikke undersøkt hvordan en eventuelt kan sikre seg at det ikke finnes vann i røret når en forlater hytten. Her tipper jeg rørlegger kan komme med innspill når jeg kommer så langt.

3: Jeg leser svaret ditt slik at investeringen i et Honda EU30is ikke er "nødvendig". Men at et 5000kw vil være å foretrekke i og med at jeg kjøper med en inverter utenom?

4; Har du et konkret type aggregat du kunne anbefalt?

5: Anbefaler du å kjøre lys på 12 V, jeg må si at pga min manglende kunnskap rundt dette frister det mer å dimensjonere slik at jeg kan sette opp alt på 230 og få en eletriker til å sette opp alt med sikringsskap.

Når det gjelder alternativ til aggregat er ikke dette aktuelt da jeg må investere i et  til byggeperioden.

Til sist vil jeg absolutt høre om andre har handlet fra andre steder som de har gode erfaringer med.

Mvh Thomas

Trillemarka-13

Glemte vedlegget :-\

Røilern

Sitat fra: torn på mars 08, 2015, 09:49:28
Liten avsporing her, men ble interessert i poenget ditt om brenselcelle, Røilern. ................

La oss lage en ny tråd om brencelcelle
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Trillemarka-13 på mars 08, 2015, 18:00:15

Når det gjelder At pr døgn har jeg regnet meg frem til ca 70At pr døgn. Om dette stemmer er jeg dog litt usikker på. Har lagt ved et strømregnskap og lurer på om jeg har tenkt noenlunde riktig her.

Om jeg har det synes 4stk Fuli AGM Deep Cycle 12V-150Ah tilstrekkelig? Anbefales det å kjøpe større batteripakke det som ligger i de to tilbudene jeg har fått?

Har manipulert litt på regnearket ditt:
Hva slags varmekabel tenker du på? Jeg har lagt inn 5 meter a 10W 24timer hver dag - det gir skremmende tall.
Hvordan har du regnet deg frem til kjøleskap, og vannpumpe/trykktankforbruket?
Skal du ikke lade mobiltelfoner og PCer?
Hva med TV?


https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nqQmlvtZtc7OWuAKnvJW4dRQw-DXgVKmy4fNVR9M9Gc/pubhtml
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Trillemarka-13 på mars 08, 2015, 18:00:15
.......men synes dette er et vankelig tema.
......

Om jeg har det synes 4stk Fuli AGM Deep Cycle 12V-150Ah tilstrekkelig? Anbefales det å kjøpe større batteripakke det som ligger i de to tilbudene jeg har fått?
....

Ingen tvil om at tema er vanskelig - I tillegg er det begrenset med kunnskap hos forhandlerne i Norge

Batteristørrelsen må vi komme tilbake til når forbruket er avklart.

Sitat fra: Trillemarka-13 på mars 08, 2015, 18:00:15
Røilern;
1: Når du skriver at "alt annet enn en skikkelig mppt regulator er bortkastet". Mener du at regulatoren som er inntatt i alternativ 2 ikke er god nok, eller at alternativ 1 ikke bør vurderes pga manglende mppt?

Jeg mener at man skal ikke kjøpe solcelleanlegg uten mppt regulator.

Hva angår den tilbudet regulatoren kjenner jeg den ikke. Selv har jeg en Tristar 60A som jeg tror kostet 500$. Det er en alvorlig rugg som veier noen kg.

Sitat fra: Trillemarka-13 på mars 08, 2015, 18:00:15

2: Varmekabel til brønnrør skal kun brukes om det har frøset i røret. Så for meg et 12 v stikk som kan settes når en kommer til hytten. Jeg har enda ikke undersøkt hvordan en eventuelt kan sikre seg at det ikke finnes vann i røret når en forlater hytten. Her tipper jeg rørlegger kan komme med innspill når jeg kommer så langt.


Du må sørge for at det er fall tilbake til brønnen. Da trenger du en dagtank inni hytta som du fyller opp med vann fra brønnspumpen.

For denne type bruk ville jeg valgt en 230V hyllevare varmekabel - litt usikker på hvordan du har beregnet forbruket

Sitat fra: Trillemarka-13 på mars 08, 2015, 18:00:15

3: Jeg leser svaret ditt slik at investeringen i et Honda EU30is ikke er "nødvendig". Men at et 5000kw vil være å foretrekke i og med at jeg kjøper med en inverter utenom?

4; Har du et konkret type aggregat du kunne anbefalt?


Korrekt. Men hva skal du med 5000W aggregat? En 2000W multiplus greier vel ikke å belaste aggregatet  med mer enn 2400W eller deromkring

4: Tja - Jeg liker jo Honda, men de er ikke gratis, og mitt eget Em5500CXS krangler litt med Victronen, så det er litt plundrete og få til å fungere godt.
- Hvis støy og driftsikkerhet er viktig, kjøp topp brand, alternativt kan du gå helt i kjelleren, men ikke forventet at det varer flere hundre timer.


Sitat fra: Trillemarka-13 på mars 08, 2015, 18:00:15

5: Anbefaler du å kjøre lys på 12 V, jeg må si at pga min manglende kunnskap rundt dette frister det mer å dimensjonere slik at jeg kan sette opp alt på 230 og få en eletriker til å sette opp alt med sikringsskap.


Jeg ville kjørt alt på 230V
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka-13

Takk for gode svar og tilbakemeldinger Røilern!

-Kabel til vannrør.
Her har jeg blitt fortalt av en kollega hvordan de gjør det på sin hytte. Der fryser av og til røret fra boret brønn om vinteren. Han har da en varmekabel som går på 12 V som han setter på når dette har skjedd. Ifølge samme kollega tar det da bare mellom 5-10 min før vannet er smeltet og fungerer igjen.
Med andre ord er dette ikke en kabel som skal stå på hele vinteren. Emergency use.


-Hvordan har du regnet deg frem til kjøleskap?
Forkunnskapene mine startet på minussiden, så bær over med meg. Men det aktuelle kjøleskapet vi ser på hadde et angitt et årsforbruk av W. Jeg regnet derfor med at jeg kunne dele det på 365 og legge til litt (oppstart trekker vel en del mer). Kjøleskapet har ikke et absolutt behov for å være på når vi ikke er der, og korte helger i de solfattige månedene er det også mulig å benytte en kald bod til å legge maten. Høres tallet jeg har kommet frem til feil ut?


- vannpumpe

Her benyttet jeg erfaringstall fra Sunwind. Samme med trykktankforbruket.

Skal du ikke lade mobiltelfoner og PCer?
Jo det har jeg ikke fått med. Nå blir det i hovedsak PC da mobilene lades på vei til hytta samt batterilader hub.

TV skal ikke inn på fjellet.

Mppt regulatoren, jeg antar at selskapet som har gitt tilbudet ikke selger meg noe som ikke er bra/passer sammen med resten. Det jeg har lest på nettet av dem er også positivt.

Et 3000W honda aggregat bør altså være tilstrekkelig. EU 20is er det kampanje på for tiden, dette blir vel kanskje i minste laget? Det skal også tjene som byggestrøm for Hedda hytter i oppsetningsfasen. Innvendig skal vi gjøre selv.

Fikk jeg klargjort noen av betenklighetene/spm dine i punktene over? Begynner vi å nærme oss et batteribehov.

Igjen, takk for hjelpen!

Mvh Thomas

Røilern

Hei

Jeg har juster regnearket litt,  også har jeg brukt et tips fra Solarpaneltalk. Multipliser   beregnet forbruk med 2

Ta en titt så ser du at den minste pakken varer 2.7 dager når det ikke er sol.

Et EU20 sammen med en Victron gir deg jo 4000W maks kapasitet, det holder kanskje?
Hva slags utstyr skal du drifte?

Jeg har helt sluttet å bruke aggregat for å drifte verktøy.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka-13

Takk igjen Røilern! Jeg letet rundt på nettsiden du henviste til uten å finne konkret mulitipliser med to, hva er rasjonale rundt denne beregningen?

Jeg kan ikke tenke meg at det blir noe større utstyr en eventuelt en vedkløyver på sikt. Du bruker altså verktøyet ditt direkte fra "hytte-strøm" ved at aggregatet kjører samtidig?

Det kan virke som om jeg burde hatt en mellomting mellom de to "pakkene". Eller er 2.7 dager ikke så aller verst. Særlig med tanke på 2 gangen din.

Aggregat 20EU gir meg dog noe rom på budsjettet til å gå opp på batteripakken.

Har ikke nok kunnskaper til å kjøpe dette separat og eksempelvis brukt, så må nok belage meg på å kjøpe en samlet pakke fra en tilbyder.

Begynner jeg (i prinsippet Røilern) å nærme oss?




petter`n



Bare skumma tråden, du får mye 12v+gass-utstyr fo alt det utstyret.

Nå er ikke jeg frik, så gasskjøreskap/stek funker topp,

Må da koste mye batterier med omformer når man lar kjøleskap stå på med omformer ?

Har omformer til lading av drill.

Har kun 60 w /type snart antikvarisk) panel og 220aht batteri som jeg antar holder 10-12 år.

Med gasspris 199- lever jeg godt, strøm for hytte har en fastpris påm 1,500

okke som jeg bruker sttrøm eller ei, så den saken er grei for meg.

Røilern

Sitat fra: petter`n på april 07, 2015, 23:53:22

.......du får mye 12v+gass-utstyr fo alt det utstyret.

Det var faktisk det dyre gass utstyret som fikk meg til å ta steget nesten helt over til 220V

Med en rimelig IKEA komfyr til 2000 og et kjøleskap til 3000 sp "sparte" jeg noen tusenlapper i forhold til propan som jeg har brukt på batterier, og panel.


Sitat fra: petter`n på april 07, 2015, 23:53:22

Må da koste mye batterier med omformer når man lar kjøleskap stå på med omformer ?


Kjøleskapsmotoren drar 80W, med A+++ skap så er døgnforbruket akseptabelt, men selvfølgelig helt avhengig av hva man setter inn i skapet
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n


Spørsmålet er vel heller hvor ofte du må skifte batteribanken!

Røilern

Sitat fra: petter`n på april 08, 2015, 18:01:21

Spørsmålet er vel heller hvor ofte du må skifte batteribanken!

Jeg tror ikke det er kjøleskapet som påvirker levetiden på batteribanken, så lenge det er god balanse mellom det daglige forbruket, batteribanken og strømproduksjonen.

Jeg tror det er en generell overvurdering blant hytteeiere om hvor mye man kan hente ut av batterbanken. Batterier i 60-70 kg klassen inneholder energi i overkant av 2000Wh. Av dette bør man ikke benytte mer enn 50%. Det er bare 20 timer med 50w forbruk. Det kan man ikke drifte mer enn litt lys og en LED TV på uten betydelig bruk av alternativ lading.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Beklager treg respons

Sitat fra: Trillemarka-13 på mars 10, 2015, 19:14:38
....Jeg letet rundt på nettsiden du henviste til uten å finne konkret mulitipliser med to, hva er rasjonale rundt denne beregningen?

Jeg tror bare det dreier seg om erfaring. De som har gjort dette noen ganger og som har erfaring gjennom flere år har konkludert med at det er svært vanskelig å spå fremtidig forbruk mange år inn i fremtiden. Jeg har selv en slik erfaring. Det er f.eks veldig behagelig å kunne lade elektroverktøy uten at man må kjøre aggregatet, osv osv osv.

Men man må selvfølgelig ikke bruke faktor 2, det er bare et tips

Sitat fra: Trillemarka-13 på mars 10, 2015, 19:14:38

Jeg kan ikke tenke meg at det blir noe større utstyr en eventuelt en vedkløyver på sikt. Du bruker altså verktøyet ditt direkte fra "hytte-strøm" ved at aggregatet kjører samtidig?


Jeg har intill nylig benyttet en 3kw inverter, den har driftet alt jeg har av elektroverktøy. Jeg har helt sluttet å kjøre aggregat på dagtid bare fordi jeg skal sage en planke. Det setter hyttebeboerne pris på og antagligvis også naboene.

Det store døgnforbruket kommer ikke fra vanlig verktøy kanskje med unntak av vedkløyver som avhengig av hvor mye man kløyver kan forbruke endel kwh. Jeg leide en bensindrevet vedkløyver i påsken og forbrukte 5liter bensin. Det 45kwh med energi og hvis vi antar at effekten i forhold til en elektrisk vedkløyver bare er på 25% så er det fortsatt over 11kwh. Det ville tømt min store batteribank fullstendig.


Sitat fra: Trillemarka-13 på mars 10, 2015, 19:14:38
Det kan virke som om jeg burde hatt en mellomting mellom de to "pakkene". Eller er 2.7 dager ikke så aller verst. Særlig med tanke på 2 gangen din.

Aggregat 20EU gir meg dog noe rom på budsjettet til å gå opp på batteripakken.

Har ikke nok kunnskaper til å kjøpe dette separat og eksempelvis brukt, så må nok belage meg på å kjøpe en samlet pakke fra en tilbyder.

Begynner jeg (i prinsippet Røilern) å nærme oss?

Det høres slik ut. Jeg tror det er helt riktig å gå ned på aggregat og opp på batteribank særlig når du har en inverer som kan kombinere de to kildene til en for kortere perioder.

Jeg husker ikke i farten hvor du tenkte å kjøpte det, men jeg tror det dessverre er langt mellom de helproffe butikker til hyttemarkedet som gir valuta for marginen de tar. At man tilbyr 4 stk 12V batterier som må paralellkobles istedenfor 3 stk 4V som kobles i serie er på mange måter litt avslørende.

Kanskje noen her på ByggeHytte.no kan bidra med gode erfaringer?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg har noen kommentarer.

Victron 12/2000 bruker 9W i tomgang som gir 216 Wh per døgn.

Jeg har selv Victron på hytta og har lagt opp 230V til alt bortsett fra leselys over sengene og gassalarm som er 12V. Hadde jeg skulle gjort det om igjen hadde jeg nok kuttet ut 12V og tatt 230V over alt. Men da ville jeg montert en alarm som gikk hvis 230V falt ut.

Grunnen til at jeg la opp begge deler var at jeg tenkte at jeg skulle skru av Victron om natten for å spare noen Ah. Jeg gjorde det i begynnelsen men kuttet det ut etter hvert. Og så ville jeg ha gassalaram som var koblet rett på batteriene da jeg har lagt opp rør med gass til vannvarmer, kjøleskap og komfyr.

Jeg har også lys i gangen og et par andre steder som står på hele døgnet. Det kan være greit hvis noen skal opp om natta. Kan selvfølgelig bruke lys som skrur seg på automatisk for å spare litt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Trillemarka-13

Takk for innspill i løpet av gårsdagen. Litt tidligere på dagen la jeg inn min bestilling, dette ble hva jeg kommer til å få levert:

2stk Sunel 200W solcellepanel                6600,-  (ferdig koblet med 11meter kabel)
2stk justerbare stativ for 200W               1200,-
1stk Phocos regulator MPPT 30A              2700,-
1stk MultiPlus 12/2000/80-30                15000,-
5stk Fuli AGM Deep Cycle 12V-150Ah     11000,-
1stk Victron BMV-700 batterimeter           1470,-
Det følger da med nødvendig kabling I teknisk rom.

De som skal sette opp råbygget krevde byggestrøm fra Honda EUis30 så da måtte jeg krype til korset å kjøpe det.

Tilsammen ender jeg da opp på ca. 61 000,- for hele "pakken".


Siden forrige oppdatering har jeg gått over til en løsning med Vera Vannsystem (altså ikke varmekabel fra brønn) og vil derfor ha både vannpumpe/trykktank og vifte fra Separett 9010 (toalett) på 12 V. Resten av hytten vil legges opp til 230 strøm.

Sitter igjen med en følelse av å ha brukt litt for mye penger på dette, samtidig som jeg tror at behovet vårt vil være dekket.

Takk for gode innspill i denne prosessen.

Har en del spørsmål om Vera Vannsystem men tenkte å lage en egen tråd for det.

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod