Brenselcelle

Startet av Røilern, mars 08, 2015, 20:54:25

Røilern

Sitat fra: torn på mars 08, 2015, 09:49:28
Liten avsporing her, men ble interessert i poenget ditt om brenselcelle, Røilern. Ha sett på dette selv også. Anlegget mitt er så kraftig at jeg ikke trenger aggregat til å drive forbrukere direkte, men kan være behov for lading, om 1200w solcelle ikke er tilstrekkelig.
Det er Truma Vega og Efoy jeg har sett på. Trumaen er dyr i innkjøp, men bruker gass som drivstoff og er dermed rimelig i drift. Så vidt jeg ser tåler den også frost i perioder hvor den ikke er i bruk (Vinterstengt hytte) forhandler fortalte at det hadde vært litt problemerer med den foreløpig.
Efoy er langt billigere, går på metanol. Virker ikke som denne tåler frost når den ikke er i bruk.
Har du funnet ut noe, og har noen anbefalinger rundt brenselcelle, Røilern?

Jeg tror vi bare er i begynnelsen av denne teknologien. Det kommer nok flere produsenter av slik utstyr den nærmeste tiden.

Selv ville jeg foretrukket gass drevet brenselcelle for å slippe flere drivstoff og fordi Eføy drivstoffet er helt latterlig kostbart - borti 100kr per kw eller deromkring.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Er det noen som kjenner til andre brenselcelle-systemer på gass enn Truma Vega?

Røilern

Tyske Viessman som vi kjenner fra sportsendingene har en løsning, men den virker litt heftig for norske hytter. Ingen formening om hva det koster.

www.viessmann.com

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jokke

Jeg kunne tenkt meg en slik: http://www.fischerpanda.de/fischer_panda_launches_fuel_cell_range.htm
, men prisen er dessverre alt for høy.

OS

Jeg vurderte å kjøpe brenselcelle som går på metanol for et par år siden men ble frarådet å kjøpe av forhandler da man må ha firma for å kjøpe metanol. Den jeg så på bruker egne forseglede metanolbeholdere som ikke selges til privatpersoner. Tror nok gass er det lureste.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod