Hva er "bra nok"?

Startet av Bakk1, mars 10, 2015, 23:44:48

Bakk1

Hei med-hytte-eiere /-brukere.

Det er flere tråder her på forumet som tar for seg utstyr for god hyttekomfort uten innlagt strøm.
Jeg mener nå å ha lest de mest relevante, dvs de som er skrevet / oppdatert de siste par årene, lengre bakover er vel teknologiene nesten nå å regne for gammel i denne sammenheng.

Det som slår meg er at ingen av trådene (med forbehold om at jeg har gått glipp av noe) tar opp spørsmålet: Hva er "bra nok"? Med dette mener jeg: er det medlemmer her som er fornøyd med sine valg av rimelige aggregater, billigere invertere og batterier fra en hylle litt lenge ned på butikkveggen?

Jeg er på ingen måte i tvil om at Honda, Victron, Morningstar og Rolls er noe av det beste som finnes å oppdrive, og dere som har slikt utstyr er selvsagt også mer enn velkommen til å kommentere / dele erfaringer her. Noen av dere har sannsynligvis begynt i den "lavere enden" også, og oppgradert etterhvert.

Personlig har jeg ikke mulighet til å betale i størrelsesorden 100k for å få grei komfort på hytta, selv om min indre nerd absolutt kunne tenke seg disse løsningene.

Det er altså lav- til mediumsegmentet innenfor de 4 K-ene Kapasitet, Kompleksitet, Kvalitet og Kostnad jeg er ute etter meninger / erfaringer om her. Vel, la oss gjerne slenge på en K til: Kreativitet!

Selvsagt vil jeg at anlegget i hytta mi skal være så bra som mulig og så enkelt som mulig å betjene (spesielt ved bruk av hytta når teknikkgeneralen undertegnede ikke er tilstede), men jeg vil veie dette opp mot det faktum at "hytte er hytte" og at det er snakk om bruk ei helg i måneden, et par uker om sommeren, samt deler av påske og kanskje jul.

Hva med de mest kostnadsbesparende kominasjonene av strøm og gass?

Eksempler på merker jeg gjerne hører meninger om:

Aggregater: Kipor, Sierra, Firman, Gebe
Invertere: Norsepower (fra solcellespesialisten.no), TBB (fra sparelys.no), egenimporterte "Made in China"-produkter

Og la oss nå ikke glemme kreativiteten! Hvilke egenuttenkte budsjettkonservative "smartløsninger" har dere? :)

Kjør debatt!

Amatøren

Status hos oss:
Bærer drikkevann (500m) fra bilen om sommeren.
Vaskevann hentes i starten i elven ca 300m unna.
Har brønn som vi alltid drakk vann fra som liten. Det er oppkomme/tilsig fra morenegrunn i kanten av en myr. Tar ikke sjanse nå som det er mer fokus på musepest samt alle sauen som går og skiter rundt om kring. Det var det nesten ikke av da jeg var liten. Vannet fra brønnen brukes kun som vaskevann på vinteren. Da er det lenge siden sauene ble hentet ned til bygds. Ellers brukes vaskevann fra dunk for samling av regnvann som settes ut på våren og tas inn på høsten.
Vannet varmes på vedkomfyr. Det er en flott varmekilde fra Bye (italiensk komfyr) som kona steker både rundstykker, brød og boller i. Selv kake ved ved bursdagsfeiring er det blitt! Blir litt i varmeste laget på sommeren, men vi får bare lufte litt ekstra. Intet fansy vannopplegg med varmer. Bøtter med øser og dunker med tappekran. Sistnevnte er jo en oppgradering fra da jeg var liten. Samt vanngryte som er mer enn dobbelt så stor som da jeg var liten (og nå har vi to).

Hygiene er jo mer viktig nå enn før så vi har en 12V pumpe med trykkbryter, Gardena hagedusj (med kran), litt slange og en ren plast blandestamp for sement. Dermed har vi dusj ute på sommeren ved at vi koker opp vann inne i de to grytene, blander opp til passe temperatur i blandestampen. Står ute på tunet på en flat sten dusjer. Ja, hytten er helt alene inne i skogen  ;D

Ellers har vi enkel TV og parabol. 4 stk 140 At batterier (AGM), noe for lite med solpaneler (ett gamlt 75W og to 20W). Batterier og paneler ønsker jeg å få utvidet på sikt. Aggregatet (Honda EU20i) må kjøres noen timer hver dag da vi ikke har kjøleskap, men en strømslukende kjøleboks.

Alt forbruk er basert på 12V med unntak av en varmeovn som brukes om vinteren og kalde høstferier, en liten kokeplate for kaffevann, et vaffeljern og en liten "småhysterisk" og bråkete støvsuger for spindelvev fanging. Generelt feies og moppes gulvene. Belysning er noe 12V samt originale parafinlamper.

Ingen Rolls batterier (eller hva de nå heter), men AGM batterier kjøp på hyttebutikken. Håper å få utvidet batteribank og paneleffekt på sikt.

De to gamle bly/syre batterien på 70At ble flyttet ut i uthuset for 2-3 år siden. Der er det to gamle 10W paneler som jeg har fått. De lader batteriene via en selvlaget laderegulator.

Eneste de forsyner nå er en 12V flat LED spott fra Clas Ohlson inne på doen. Dermed har vi leselys på mørke kvelder. Blir på sikt litt lys ellers i uthuset også på sikt, så jeg slipper å holde lommelykt samtidig som jeg leter etter ting på kveldene.

Drømmen er en Victron (eller tilsvarende) og bedre batterikapasitet med dertil større solcelle effekt, men budsjettet begrenser foreløpig. Foreløpige prioriteringer er sikre biler og tid med ungene.
Man lærer så lenge man lever.

Bakk1

Trivelig beskrivelse, @Amatøren! :)
Ligner mye på livet på hytta til mine svigerforeldre, hvor kona er "vokst opp" og jeg har hatt gleden av å være med å bruke de siste 18 åra. Der er det gasskjøleskap og -komfyr, et par batterier ladet med solceller og aggregat (et Gebe Powerman 2800 som har rusla og gått så lenge jeg har vært i familien) samt et par små invertere på 2-300W for lading av diverse utstyr og drift av TV. Noen LED-lamper finnes også.

Nå har vi kjøpt egen hytte i Sverige, hvor det er noe Reodoropplegg etter tidligere eier som det skal bli spennende å se hvordan fungerer... Blant annet er det et ved- og dieselfyrt sentralvarmeanlegg der, hvor vedovn med vannkappe og dieselbrenner står i "gäststugan". Det er så nedgravd vannrør inn til hytta og radiatorer på veggene inne. :) Vannet sirkulerer via en 24V pumpe koblet til en batteribank ladet med solcellepanel og aggregatforsynt batterilader.
Vi ønsker oss litt enklere system enn på hytta til svigers, men som sagt ikke for enhver pris.

Trillemarka-13

Jeg er i samme situasjon selv nå, der jeg må navigere meg rundt i en helt ny verden av watt, lensepumper, batteribanker og gud vet hva. Jeg må si jeg synes det er uhyre vanskelig å komme frem til "hva er godt nok/hva vil fungere for oss".

Godt initiativ til en veldig aktuell tråd for sikkert mange. Følger spent med. Akkurat nå er det Vera Vannsystem vi "analyserer" om vi skal gå for.


erstokke

Da solcelleanlegg kom, var det stort å få en leselampe og bytte ut brannfarlige parafinlamper. Og vi hadde det fint på hytta nettopp fordi det var mer primitivt og enklere enn hjemme. Så hvis spørsmålet er hva som er bra nok, så er alt bra nok så lenge du er fornøyd. Går fint å bo i telt også.

Løsningen på å holde et lite anlegg i form er å holde forbruket nede.

Men når man først har strøm, kommer fristelsen på å øke forbruket. Lade iPhone, iPad, PC, TV osv. Da må man oppgradere, og til slutt blir dette en dyrere løsning enn å gjøre det riktig i første omgang.

Da vi kjøpte hytte, var spørsmålet om vi skulle legge inn strøm fra energiselskapet eller ikke. Det viste seg da at anleggskostnadene ville bli veldig store, og de årlige utgiftene også høye pga høy fastavgift på linjeleie. Vi bestemte oss derfor heller å bruke halvparten av anleggskostnadene til solcelleanlegg.

Tankegangen er da ikke at vi har fått et dobbelt så dyrt solcelleanlegg, men en god energiløsning til halv pris.

Så jeg synes egentlig at spørsmålet er feil. Spørsmålet er heller hvor stort anlegg du bør kjøpe for å dekke behovet.

Bakk1

Gode innspill, @erstokke,  og jeg skjønner at det kan bli dyrt å underdimensjonere. Men de fleste av oss har vel noen tanker om hva behovene kan tenkes å være om 5 år, og dimensjonerer etter det. Allikevel kan jeg ikke fri meg fra tanken om at det går an å dimensjonere høyt nok (og bli fornøyd) ved hjelp av rimeligere utstyr. Det er tross alt folk som er godt fornøyd med rimeligere biler enn Mercedes også...

For min del er det ikke noe tema å koble meg til offentlig strømnett, så prissammenligningen blir derfor ikke helt som din. Jeg er interessert i om det er mulig / fornuftig å bygge et anlegg som er stort nok nå og om fem år for en mer fornuftig sum enn jeg leser om i en del av innleggene på forumene.

Derfor er jeg ikke med deg på at mitt spørsmål er feil, og grunnen til at jeg stilte det er for å høre om noen her faktisk har prøvd budsjettutgavene av forskjellige komponenter, og hvilke erfaringer de har med det. Hvis rådende holdninger og erfaringer her inne er at ingenting annet enn det beste og dyreste duger, så er det også et svar på mine spørsmål.

erstokke

Vi har her to diskusjoner samtidig. Den ene er ytelse/dimensjonering og den andre er kvalitet på utstyret.

Min erfaring med billige kinavarer er generelt dårlig på verktøy osv. Som regel blir innkjøpet dyrere fordi man må bytte ut etterpå. Dimensjonering av anlegget er mer et spørsmål om livsstil på hytta.

OS

Jeg har aggregat av merket Kipor som har fungert i nesten 8 år nå. Hvert år tenker jeg at nå tar det kvelden og jeg må kjøpe nytt men det har ikke skjedd enda. Hadde problemer med at oljelampen tente og det koblet ut. Løsningen ble å dra ut ledningene til oljeføleren :-) Bruker det til å lade batteriene noen ganger i året. Helt greit aggregat å starte med.

Et tips er å bruke litt penger på en solcelleregulator som tåler at du kobler til flere (like) paneler senere.

En skal helst ikke koble nye batterier til gamle så da er rådet mitt å starte med de rimeligste du finner og bruke de som backup når du oppgraderer batteriene senere.

Når det gjelder inverter så må du beregne behovet. Skal dere bare ha 230V til  TV kommer dere langt med en med lav effekt. Vær obs på at det er ikke alle 230V apparater som takler spenningen fra invertere med "firkantspenning" eller "modifisert sinus". LED-lys kan dere koble til 12V.

Det er også en del brukt utstyr til salgs her inne og på finn. Jeg ville ikke kjøpt brukte batterier men de andre komponentene i et solcelleanlegg er ok å kjøpe brukt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod