NorsePower kombi inverter/lader 3000/75

Startet av Tuftenuten, mars 17, 2015, 19:44:09

Tuftenuten

Kan en kombinert inverter og lader levere 230V strøm samtidig som batteriet lades? :o
Spør jeg, bedre å være uvitende i dag enn resten av livet.
http://www.strømløs.no/elektronikk-27547/230v-vekselretter-lader-27560/norsepower-220v-ren-sinus-vekselretter-1000w-for-12v-24v-48v-med-75a-batterilader-3413.html

Røilern

Hei

Mange invertere har en såkalt transfer switch. Den overfører strømmen fra aggregatet direkte ut på kursen fra inverteren når aggregatet går. Gode invertere er så raske til å gjøre dette at elektrisk utstyr ikke merker at strømmen kommer fra en annen kilde. Jeg har kun erfaring fra Victrons produkter som har dette. Victron inverterne har også elektronikk som synkroniserer frekvensen fra inverteren med aggregatet. Det gjør vekslingen lettere å akseptere for elektrisk utstyr. I tillegg overvåker slike invertere hvor mye strøm som forbrukes ute på anlegget og justerer ladingen deretter.

Det fremgår ikke av linken om Norsepower inverteren har dette, men en transfer switch kan du kjøpe separat. Du får ikke synkronisering av frekvensen og du må selv passe på at aggregatet ikke blir overbelastes.  


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tuftenuten

Tusen takk for ditt innspill Røilern.
Aggregatet jeg har er et Honda eu20.
Det jeg spør om er om jeg f.eks. kan ta ut 2500W fra inverteren og samtidig kjøre aggregatet som da lader batteriet?

Røilern

Nei dessverre, det fungerer ikke slik. En inverter er enten en inverter eller en lader. teorien er at når du lader så er det ikke behov for inverteren fordi du kan bruke strømmen fra aggregatet. (via en transfer switch)

Men problemet ditt er at du har ikke mye ledig effekt på aggeratet ditt når laderen jobber max. Spesifikasjonen på inverteren du vurderer forteller ikke noe om effektivitet og energiforbruk ved lading, men jeg ville være forsiktig med å overvurdere produktet. En 3000W inverter som bare kan lade med 75A skurrer. Det samme at den tilsynelatende kan lade denne strømmen ved 12/24 eller 48V

Dette problemet ville en avansert inverter løst for deg ved å balansere ladingen mot det andre forbruket


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tuftenuten

Ok, da er det slik jeg trodde, tusen takk igjen.
Jeg skal benytte inverteren til å kjøre brønnpumpe for å fylle en dagtank, noe håndverktøy innimellom og noe støvsuging. Blir det snaut får jeg bygge ut batteribanken.

stroller

Røileren skrev veldig godt om dette, men har lyst til å tilføye at Victronmultipluss har en PowerAssist som jeg kanskje tror er det du er ute etter, men på en litt annen måte:

"Unique PowerAssist feature
The MultiPlus will prevent overload of a limited AC source. First, battery charging will automatically be reduced when otherwise an overload would occur. The second level will boost the output of a generator or shore side supply with power taken from the battery."

Røilern

Takk Stroller

Konsekvensen av Powerassist er at du kan ha en mindre inverter og et mindre  aggregat og alikevel dra større utstyr.

En 2kw inverter + et 2 kw aggregat leverer altså 4 kw tilsammen


Tuftenuten:
Jeg ville lest brukermannualen til inverteren før jeg hadde kjøpt. Da tror jeg du får forståelse av hva den faktisk kan levere. En utfordring med billige invertere og drift av motorer er at det er ganske voldsomme startstrømmer som en enkel inverter ikke kan levere. Mitt kjøleskap trekker bare 80W, men i startmomentet drar den nesten 1000w. Jeg tviler på at NorsePower takler starstrømmen fra en 1400W støvesuger. Victron inverterne løser dette ved at de tåler borte 100% overbelastning i 1 sekund eller 2. For å få til dette krever det at disse inverterne har noen voldsomme lagrede effekter tilgjengelige for umiddelbar levering. Bl.a derfor veier de 20-30 kg og ikke 4.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

stroller

Prøver å finne ut mer om inverteren, men google søk på NorsePower gir ingen mening. Er NorsePower et merke som strømløs setter på egenimporterte varer eller er det et reelt merke?

Doof

Kina sak dette vel?
Ligner veldig på samme som på ebay fra Kina.
Har en slik sak fra Kina og ikke akkurat imponert.
Kjøp Victron sin å bli fornøyd.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod