Motorsag - kjøpehjelp

Startet av Røilern, mars 18, 2015, 22:47:09

Røilern

Min tilårskomne Jonsered trenger avløsning.

Jeg er ute etter en sag tett opp mot proffsagene, men selvom jeg feller 10 trær i året så feller jeg ikke 100

Uten å noen sinne ha brukt en ny moderne sag så forventer jeg at den er:

- Lettstartet
- Vibrasjonsfri
- Kraftig

"Anybody out there" med noen erfaring eller anbefalinger?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bidda

Dette blir vel som å spørre hva som er beste bil..... ;D

Har selv Johnsreds (2055 turbo) og den starter alltid på 4. draget og så lenge kjede er skarpt så har den klart alle oppgaver tilfredsstillende. Er ikke helt vib fri men er også 12 år gammel. 13" kjedesverd. Bare hobbybruk, i snitt ca 2 trær/året.

erstokke

Jeg har også en gammel Jonsered, 2045 eller noe sånt. Kjempefin sag "made in Sweden". Prøvde en Stihl i hobbyklassen for et par år siden, den var ikke i nærheten så effektiv som min gamle. Er du sikker på at det ikke er nok med litt service på den gamle sagen?

Ellers er det vel Jonsered/Husqvarna og Stihl som gjelder. Og at du må over i jordbruk/halvproff-klassen for å få en god sag. Hobbysagene ser ut til å være billige kinagreier alle sammen - uansett hvilken produsent som har klistret merkelappen sin på dem.

Røilern

Jeg har en Jonsered 2035, i tillegg til å bli sliten så er den litt puslete til å kappe opp store furutrær.

Lærte idag at Jonsered og Husqwarna i størrelser over de minste er nesten identiske sager produsert på samme fabrikk, og at proffsagenee har tettere med tenner i sagkjede enn hobbysagene.

Snuser litt på en Husqvarna 545 50cm3 med 15" sverd.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Jeg har bare 13" sverd på min, og har enda til gode å møte et tre som den ikke klarer å komme gjennom. Kort sverd inviterer til bedre arbeidsstilling.

r-ling

Jeg kan trygt anbefale husqvarna 345. Lettstartet og fin vekt og balanse, kraftig nok til det meste. har felt 100 år gamle grantrær med 13" sverd. Gikk lekende lett.

rogers

Jeg kjøpte nylig en Stihl MS261 C-M,  50,2cm³
Har hørt mye bra om den.  Byttet til 16" Sverd.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod