12 volts trykkvannspumpe

Startet av r-ling, april 07, 2015, 13:19:56

r-ling

Er det noen som har erfaring med 12 volts trykkvannspumpe som regulerer motorhastigheten automatisk etter hvor mye man åpner kranen?
Jeg har en rimelig utgave som høres ut som en gammel traktor hvis jeg ikke åpner kranen helt. Den nærmest "hopper" fordi den kobler inn og ut hele tiden hvis jeg åpner kranen bare litt. Skulle gjerne hatt noe som var mere "vennlig" i bruk...
Har noen prøvd Biltema sin 259755? Hadde vært greit å høre erfaringer hvis noen hadde denne.

OS

Du trenger en trykkutjevningstank/ekspansjonstank. Jeg har en på 2L og det reduserer tiden pumpen går og dermed bråket betraktelig. Du monterer den på et T-ledd etter utgangen på pumpa di. Jeg har en sånn:
http://www.advancedwater.co.uk/prod-775-147-0025.html
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

petter`n


Kjøpte en 12 pumpe i er "båtssjappe" i Moss nær sykekuset, , husker ikke firmanavnet. På litt fleip sa selger at det var greit å holde seg fast, masse trykk i pumpa ;)))) Har ikke fått testa da den gamle gjør jobben og  så vel så det.
Tror den heter Flojet eller Shurflo. koste for noen år siden ca. en tusing.   BT på det området holder je meg unna.
























unna

Trixulf

Jeg har hatt den Biltema-pumpa som du referer til noen år. Den trekker mye strøm, men etter en oppgradering av strømforsyningen fungerer den utmerket.
Den "primer" dårlig, så den må enten stå i vannivået eller primes manuelt.
Fungerer helt greit til dusj og en servant.

r-ling

Har du den nye 259755 som denne?

r-ling

Eller den gamle 259755 som denne?
(tror det er litt forskjell på de to ang kvalitet)

OS

Les innlegget mitt ovenfor. Dere trenger trykktank for å redusere bråket! Tro meg, jeg hadde pumpe uten en stund.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Trixulf

Det er en slik som den øverste (nyeste) 259755. Det er ikke en membranpumpe, så den bråker ikke mye, det er mest surringen fra elektromotoren som høres.
Jeg er fornøyd med den, og det er alle som bruker dusjen.

r-ling

justerer den motorhastigheten etter hvor mye kranen er åpnet?

Trixulf

Ja, til en viss grad. Dette er en tannhjulpumpe.
Jeg oppfatter ikke støy som noe problem, slik som med membranpunper. Det er en slik på en hytte vi bruker fra tid til annet, og den bråker forferdelig.
Hvis du vurderer pumpa er det sikkert mulig å kjøre den "i benk" og avtale med BT at du leverer den tilbake om du ikke er fornøyd med den.

r-ling

Høres bra ut.
Den jeg har nå er nok en membranpumpe. Den hopper nesten ned av veggen når vi skal ha bare litt vann.

r-ling

Da var den kjøpt og tatt i bruk. Meget fornøyd! Akkurat passe trykk etter vårt behov. Så trenger vi ikke å fylle opp dagtanken så ofte heller, når det ikke går så fort ut ;-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod