Noen erfaringer med Vindgenerator

Startet av Trailman, april 08, 2015, 14:49:06

Trailman

I fjor gikk jeg til anskaffelse av en vindgenerator, for bruk på en fjellhytte.

Dypdykket i ulike fora for å se hva som var klokt å anskaffe. Målet med generatoren var å supplere top-up lading i perioder der solen ligger lavt og panelene ikke leverer.

Det finnes mye å velge mellom, og det kanskje mest krevende er monteringsløsning. Det er best om generatoren står så høyt at den får gode, jevne drag med vind, og minst mulig turbulens. Det produserer økt effekt og øker også generatorens levetid.

Ville ikke ha tårn/stolpe med barduner på eiendommen, og ønsket derfor en generator som kunne monteres på et bygg. Det har sine fordeler og ulemper. Fordelen at man slipper barduner, støttestag ned på bakken; ulempen er at man kan få gitarkasse-effekt om vibrasjoner forplanter seg i bygget.

Swept Area er viktig ved valg av generator. Man får ikke mer energi inn enn hva generatorens blad fanger, og da er omkretsen avgjørende. Større omkrets = mer kraft. Men det er grenser for hvor stor omkrets man kan ha på en takmontering.

Etter mye research, og samtaler med folk som alt bruker generator, endte jeg opp med en fra Silent Wind. Mange generatorer støyer mye, den til Silent Wind vinner i støytester, samtidig som den leverer god effekt i forhold til størrelsen, og i tillegg er driftssikker. Denne generatoren har også norsk leverandør og garantibetingelser.

Jeg satte den opp etter at jeg, slik man gjerne gjør når man begynner med dette, hadde kræsjet min første batteripakke. Varsel ved lav V ble ikke utløst, noen celler frøs ved -16C, og batteriene kunne ikke reddes.

Hadde hatt generatoren klar, men hadde ventet med å montere den. Etter batterihavariet var det bare å få den på plass.

Denne generatoren er 3-fas AC, noe som er en fordel med tanke på spenningstap fra generator til ladekontroll/anlegg. Likevel trenger man solid kabling for å unngå tap. Heldigvis grei avstand fra generator til anlegg i mitt tilfelle - 11 meter.

Erfaring så langt.

Stillegående og med få vibrasjoner. Mindre støy forplantes i bygg dess fortere den går.
Ladekontroller er utrustet med AV/PÅ bryter, som kortslutter 3-fas forbindelsen og dermed stanser generatoren. Vil man ha null støy er det bare å slå av mens man oppholder seg i bygget - men jeg sjeneres ikke av støyen, syns faktisk det er en grei vindmåler.

Hva leverer den?
Allerede mange kWh, men viktigst av alt, den topper opp batteriene. Har ofte opplevd at jeg etter en kvelds flittig bruk av banken blir møtt med at den er ladet godt opp igjen i løpet av natten
Man setter cut-off voltage så den ikke fortsetter å snurre uten hensyn til ladenivå. Jeg har satt den til 15V, og da stanser den føyelig og står og snurrer sakte til ladenivået er fallt igjen.

Disse er konstruert for bruk på seilbåter, og tåler dermed en del turbulens/bevegelse på slike. Fungerer derfor fint hos meg når det er turbulens, til tross for at den ikke ruver i terrenget. Har fri vindbane fra nesten alle hold, bortsett fra Nordvest, der det kommer turbulens fra en tilliggende låvebygning. Ellers har vinden fri bane, og det er imponerende som generatoren setter i gang når det blåser.

Den er konstruert slik at den dreier vekk fra vindretningen ved ekstreme vindstyrker/storm, men vet man at det blir storm anbefales det at man slår av generatoren, så den ikke overbelastes. Men den er langtidsutprøvd i vindtunnel i ekstreme vindstyrker (122km/timen).

Den begynner å lade ved 2.5m/sek og leverer 420W ved 14,5m/sek.

Har man gode vindforhold og frie vindbaner, er dette absolutt noe å vurdere.







Tverrdalen

Takk for interessant innlegg. Hvilken kontroller bruker du på vindgeneratoren?

Trailman

Det er Silent Winds egen, som styrer konvertering til DC til batteriene, har inntak for solpanel (som jeg ikke bruker) samt uttak for "consumer"/motstand dersom man ønsker å bruke overskuddsstrøm i stedet for at vindgeneratoren bremser ned.

Trailman

Støy er et moment, og snakker man med båtfolk er vel støyende vindgeneratorer på båter noe av det første som kommer opp som irritasjonsmoment.

Denne støytesten påvirket valget mitt.

http://www.info-center-online.com/boat/dt_windvereng.htm

Det som gjør Silent Winds så støysvak er de spesialdesignede bladene, som eiere av Air Breeze generatoren også er begynt å bruke, for å få ned støyen på disse. I tillegg er det praktisk med den enkle av/på funksjonen, styres med bryter fra controller, som er mulig pga magnetdesign og vekselstrømkonfigurasjonen.

Røilern

Hei

Interessant. Jeg trodde man måtte ha en "consumer" på alle vindmøller for å "svi av" overskuddsenergien.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trailman

Sitat fra: Røilern på april 08, 2015, 19:52:33
Hei

Interessant. Jeg trodde man måtte ha en "consumer" på alle vindmøller for å "svi av" overskuddsenergien.

Trodde jeg også, men Silent Winds controller, og bruken av 3-fas vekselstrøm forsyning, gjør det mulig å kortslutte generatoren (styres av controller eller av/på bryter) slik at den ikke sveiver. Unikt å finne slikt i en så kompakt vindgenerator.

Men det er altså mulig å tilkoble en konsumer, opp til 10A. Hadde jeg hatt controller tettere på selve oppholdsbygget, ville jeg dratt en kabel inn i dette til en consumer, og hatt en liten varmekilde.

OS

Dette var interessant. Sjekket www.silentwind.no og der står det:

SitatSILENTWIND Pga. elementare uenigheter med produsenten ser vi oss nødt til å avslutte salget av tekniske produkter fra Spreco / Silentwind med umiddelbar virkning.Unntatt er tilbehør, som f.eks. bladsettene og festemateriell, så lenge lageret varer. Både service og evt. garantiavvikling til alle solgte enhetene blir selvfølgelig iværetatt av oss og produsenten.

Vet du andre som selger de i Norge?

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Trailman

Sitat fra: OS på april 08, 2015, 19:59:29
Dette var interessant. Sjekket www.silentwind.no og der står det:

SitatSILENTWIND Pga. elementare uenigheter med produsenten ser vi oss nødt til å avslutte salget av tekniske produkter fra Spreco / Silentwind med umiddelbar virkning.Unntatt er tilbehør, som f.eks. bladsettene og festemateriell, så lenge lageret varer. Både service og evt. garantiavvikling til alle solgte enhetene blir selvfølgelig iværetatt av oss og produsenten.

Vet du andre som selger de i Norge?



Er det Jörg Becker? Visste ikke at samarbeidet var avsluttet. Han var forøvrig ytterst hjelpsom med opplysninger, etc. Litt rar nettside, men masser av kunnskap og entusiasme.

Nei, jeg vet ikke hvem Silent Wind ev. arbeider sammen med nå i Norge. Men det er et tysk selskap, Spreco. Du finner dem på nett.

Moen

Intressant hva som opplyses her,kan tilføye at jeg oppdaget at firmaet Strømløs har Silent Wind på sin nettside.

Trailman

I tillegg til vindgenerator og ladekontroll, som selges som én pakke, kjøpte jeg et monteringssett for installasjon på seilbåt som også tilbys av Spreco. Dette består av 3 x 1m rør i rustfritt stål, stagfester, sokkelfeste og beslag, og gummi-isolator til samme.
Utover det måtte jeg kjøpe stag - de fant jeg på Biltema, der jeg kjøpte forkrommede rør Ø19mm, som passer til stagfestene.

Jeg "Petter Smartet" festet mot endeveggen. Nederste rør er skrudd fast til dette. Øverst med et eksospotteoppheng, og gummi-pakning mellom dette og selve røret. (for å redusere forplanting av vibrasjon).

Nederst brukte jeg bunnbeslaget som fulgte med, dette kan dreies for å tilpasses hvor det skal skrus fast.
Det hele på 2"x6", skrudd fast i mønestokken, nederst festet som man kan se på bildet.
Er sikkert fullt mulig å lage andre løsninger, men dette har fungert fint for meg. Høyde over tak blir 2,35 meter hos meg - jeg vurderte å bestille et ekstra rør, for å komme enda en meter opp, men lot det være.

Ser at Strømløs også tilbyr andre vindgeneratorer, bl.a. en som leverer 1000W. Da må man nok i gang med egen stolpe/stang.

Det gir stor økning i vindstyrke å komme godt opp fra bakken, selvsagt.

shakudu


Trailman

Siden jeg har montert vindgeneratoren på bygget jeg oppholder meg i, er det nærmest umulig å fullstendig isolere mot "gitarkasse-effekt". Men den ble mye mindre enn jeg trodde. Monteringssettet jeg kjøpte har gummi-isolatorer, og jeg brukte også slike på andre festepunkt i løsningen jeg valgte.

Om man monterer på frittstående rør/stolpe unngår man enhver slik forplantning av lyd. Jeg opplever ikke det jeg hører som vibrasjoner, men som en svak lyd jeg faktisk syns er grei som "vindmåler".

Silent Wind generatoren er meget støysvak og vibrasjonsfri, sammenlignet med andre, og det er nok grunnen til at jeg ikke opplever det som et problem. Uansett har jeg muligheten til å slå den av, om jeg skulle ønske det, mens vi oppholder oss i bygget.

Nå har jeg kun brukt vindgeneratoren for å toppe batteriene en tid. Altså slått av solcellepanelene. Dette for å vurdere hvor effektivt det er å kun bruke generatoren. Det går helt fint.
Når jeg skal være på stølen slår jeg selvsagt på panelene.


Jgytterdal@gmail.com

Hei . Jeg ser at denne tråden begynner å bli litt gammel men uansett.
Hvordan er erfaringene med dette oppsettet nå over tid?

Tenker spesielt på bestandigheten på komponentene , og føler du at investeringen har vært verdt det.?

Jeg går å funderer på å gjøre det samme selv, av akkurat samme årsak. toppe batterier i den mørke tiden.

Hvordan har erfaringene vært i perioder med moderat vind (2,5-4.5 ms) føler du at du får noe effekt på moderate vinder. Hytta vår ligger ikke direkte på fjeldet og jeg er nok litt usikker på vindforholdene.




Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod