Erfaring med Huawei B890

Startet av kristianh, april 09, 2015, 13:30:54

kristianh

Vurderer en Huawei B890 på hytta med solcelleanlegg.

Har fått svar fra leverandør at jeg da bør bruke en DC-DC omformer for å få stabil 12 volt til ruteren (solcelleanlegget er 12 volt).

Men jeg planlegger evt. å ha denne stående på kontinuerlig for etter hvert å få tilgang til Victron etc. Lurte derfor på om noen har erfaring med strømforbruk på denne, evt. har mulighet til å måle?

Røilern

Jeg har kjørt mye forskjellig 12V elektronikk  på solpanelstrøm i mange år uten problemer,  men dog ikke akkurat denne. Er det sannsynlig at den ikke tåler svingninger fra 11,5 til 15? Ja det er jo ikke umulig.

Jeg ville forsøkt.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Mye mulig jeg skal forsøke direkte uten omformer ja.

Men når det gjelder strømforbruket på denne (regner vel nesten med at ikke så mange har målt dette akkurat?).

Prøvde et forenklet regnestykke her, ønsker gjerne innspill på disse tallene.
Spesifikasjonene på strømforsyningen på Huawei B890 sier 12 V 1A, så en kan jo anta worst case 24 Ah per dag i forbruk.

Med 140 watt solcellepanel som jeg har kan vi kanskje anta 20% effektivitet (??) i vintertimene, i 8 timer/dag (Trøndelag). Det burde gi 18,67 Ah per dag, og da går vel dette i minus over tid.

Innspill?


OS

Jeg har en Huawei CPE B593 4G mobil bredbåndsruter på hytta og den trekker ca. 150mA på 12V når ingen er koblet til. Det er 3,6Ah per døgn. Link:
http://www.4gltemall.com/huawei-b593-4g-lte-cpe-industrial-wireless-router.html

Har testet den med spenninger fra 10V til 16V og det luktet ikke svidd :-)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Flott, det lover jo bra for at B890 har et tilsvarende strømforbruk og dermed kan stå på uten at batteriene tappes :)

Takker for svar :)

Lurer på om jeg for sikkerhets skyld skal ha en DC-DC omformer, da det ser ut til å være anbefalt, feks. her.

Denne fant jeg et forbruk på 45 mA på, så det er vel noenlunde overkommelig (~1 Ah i døgnet)

OS

Hvis du vil lodde selv finnes det rimeligere alternativ. Jeg har noe ala den nedenfor. Den har en egenstrøm på ca. 20mA:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=10-435-77&toc=19201

Når det er sagt er jeg ikke enig med det sparelys skriver i lenken ovenfor:
SitatEn rekke utstyr har behov for stabil spenning. I et solcelleanlegg kan spenningen varierer fra 10-16 Volt, mens finelektronikk, slik som TV og digital-dekoder krever stabil 12 volt.

Jeg vil påstå at det meste av elektronikk som skal ha 12V takler variasjon i spenningen, inkludert TV og digitaldekodere.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Takk for tips, men å lage noe sånt blir nok litt vel heftig for min del  ::)

Fant forøvrig en nyttig tabell her.

Med et forbruk på 3-4 Ah/dag og ant. noe selvutladning på batteriene ser dette ifølge tabellen ut til å gå i underskudd i vintermånedene. Men nå er ikke denne hytta så mye i bruk på vinteren, så da er det heller ikke så nødvendig å ha denne på om vinteren :)

OS

Det er bare fire pinner på den. To inn og to ut. Nok om det.

Jeg kobler fra alt i november-februar for ikke å tappe ut batteriene. Kobler også fra solcellene da regulatoren bruker mer enn jeg får inn. Jeg lader batteriene vha aggregat når jeg er på hytta siste gang om høsten.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod