Plassering solcellepanel

Startet av shakudu, april 12, 2015, 10:55:05

shakudu

Har  kjøpt en liten fjellhytte uten noen fasiliteter og begynner med å planlegge solellestrøm.
Hytta vender mot sørvest og vinkelen på taket er 18 grader. Så jeg fant ikke umiddelbart noe idéelt sted for å sette panelene. Noen forslag?
Vegghøyden nederst i vindfanget er ca 150cm.

Røilern

To paneler vertikalt montert på hver sin side sydhjørnEt.
Hengsle de mot hjørne slik at de kan peke rett syd.

Alternativt på tak rettet mot syd
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ØysteinS

Henger meg på denne. Ved bruk av 2 (flere) panel, er det en idé å vinkle disse ulikt, for at ett av panelene kan utnytte mer av sola utover kvelden? Eller bør begge rettes likt mot sør, for å utnytte mest den tiden på dagen hvor laddingen er best?

Røilern

Rett mot syd og solen rett på panelet er det ideelle.

Men når sydveggen er full eller man har tatt ut maksimalt av MPPT regulatoren kan andre himmelretninger selvfølgelig tas i bruk.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

KjellG

En stående på hver side av vinduet? Ev vinklet ut fra veggen?  Henger du dem på hengsler, kan de legges mot veggen ved fravær.

shakudu

Når gir panelene best effekt? Hvor mye fra siden kan solen komme før det ikke er noe strøm?

kristianh

Er litt i samme situasjon. Vil flytte batteri og panel(er) til et nytt uthus. Problemet er at sør er 45 grader fra veggene, slik som det ser ut hos deg. Det er også lave vegger og lite veggareal slik at jeg risikerer å få delvis skygge på panelene fra hhv takutstikk og vindski.

Har per i dag et stk 140 watt panel. Har prøvd å lese litt og sånn som jeg kan forstå er det bedre å unngå delvis skygge så langt en kan, dvs. ihvertfall i mitt tilfelle heller installere to mindre paneler enn et stort panel. Ved å plassere de to mindre panelene på hver sin vegg klarer jeg å unngå delvis skygge slik at de blir mere "av/på" og i seriekobling skal ikke dette ha noe å si såvidt jeg kan skjønne, ihvertfall om en har MPPT regulator:
http://sargosis.com/articles/science/how-shade-affects-a-solar-array/

Jeg vurderer tre alternativ:

1. Flytte 140 watt panel til nytt uthus. For å få plass må det langt opp på kortvegg og vil da få direkte sol først rundt kl. 13 med delvis skygge fra vindski frem til kl. 17 (nå i august). Altså ikke mange timene med god lading
2. Installere to mindre 80-100 watt paneler som jeg da får til å plassere så langt ned at de ikke får skygge, på hver sin vegg. Kan da også få vinklet disse litt mer mot syd om de settes på høykant.
3. Beholde 140 watt på hovedbygget der det står i dag og grave ned feit og lang kabel til regulator.

Ble kanskje ikke så veldig opplysende innlegg, men tror jeg har konkludert med at alternativ 2 er det beste lademessig mens alternativ 3 er det beste rent estetisk ift at hovedbygget er kledd og mørkbeiset mens det nye uthuset er laftet og ubehandlet slik at panelene vil stikke seg veldig ut  ::)

Røilern

Sitat fra: shakudu på august 25, 2015, 12:44:28
Når gir panelene best effekt? Hvor mye fra siden kan solen komme før det ikke er noe strøm?

Dette er egentlig ikke så vanskelig.

1) Solen gir mest energi når solstrålene har kortest vei gjennom atmosfæren, og det skjer kl 12.

2) Solpanelet gir mest effekt hvis de treffer rett på panelet. Med en gang det blir en vinkel så fordeler solenergien seg utover en større flate og følgelig blir energien som fanges opp av panelet mindre. Rett en lommelykt mot et hvit ark og prøv så ser man raskt hva som skjer

Nr 1) er alltids mulig å få til, dvs ved hjelp av braketter, hengsler mm å plassere panelet rett mot syd, Vinkelen vil imidlertid alltid bli et kompromiss.

Det finnes løsninger som følger solen over himmelen automatisk. både for en og for 2 akser. jeg mener å huske å ha lest at en slik løsning kan øke energiopptaket med inntil 60%, men de er på ingen måte gratis. Med dagens priser på solpaneler mener jeg det er bedre og billigere å montere flere paneler på vegger og tak i vinkler som er praktisk mulig.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

shakudu

Skal utvide verandaen, så jeg lurer på om jeg skal gjøre den like bred som hytta og lage et 45 grader hjørne på den så jeg kan sette panelet på.
Da kommer vi også bort fra trærne som skygger for hytta. Og får beholde trærne som skygger for hytta!

petter`n

Jeg ville som det jeg har gjort ha satt panellene fast i isbordet mest mulig nord på taket. I tillegg montert en dreieplate til begge panelene. Krever litt innsats, men du får mye energi tilbake. 1 time ute av "kurs" så mister du bare et par % strøm, lag en plastplate med en skrue gjennom. Lett å se når solen gir 100%. Er du like oppegående som det jeg en gang var så kan noen sirkler lages som forteller deg x antall timer ute av kurs.

KjellG

Når du ikke er på hytta er det ikke så nøye, tiden lader.

Når du er der: sette panelet på en dreieplate? Drei den manuelt? Sette på en enkel motor som dreier den og nullstille selv? Kan startes igjen av klokke.

En slik følgemaskin bør kunne lages relativt billig. Mest effektivt trolig med en steppermotor som er strømløs mellom hvert "hakk".

OS

Sitat fra: KjellG på september 06, 2015, 18:35:43
Når du ikke er på hytta er det ikke så nøye, tiden lader.

Når du er der: sette panelet på en dreieplate? Drei den manuelt? Sette på en enkel motor som dreier den og nullstille selv? Kan startes igjen av klokke.

En slik følgemaskin bør kunne lages relativt billig. Mest effektivt trolig med en steppermotor som er strømløs mellom hvert "hakk".
Å lage en slik "følgemaskin" som du kaller det er i prinsippet enkelt men i praksis er det ikke det. Jeg har lest om mange som har forsøkt og feilet. Broren min har det på hytta og det bryter sammen hele tiden. Det billigste er nok å la panelene stå i en retning og heller kjøpe et ekstra panel for å kompensere for tapet du får med ikke å følge solen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

KjellG

Kommer jo litt an på hvor avansert en gjør det. Hentet fra et annet forum der panelet dreies for hånd 2-3 ganger/døgn:

HSt
Rotasjon for å få optimal vinkel må vel også til (på vanlig solpanel på hytte med manuell rotasjon så fikk vi ca dobbel lademengden på en dag ved å snu 2-3 ganger så det er ikke bare tull  ;D )

qhans

Kan en ikke bare løfte de over gavelen og på et stativ slik som tv antenner bare en fester de godt mot vær og ving.
Kansje ikke så estetisk akk men det må da være bedre.
Hos oss er gavlen svært lav og noen høge granbusker som tar vekk innstrålinga.
Det skal jeg gjøre.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod