Varta AA/AAA batterilader

Startet av petter`n, september 29, 2008, 22:21:43

petter`n

Nå har jeg drept 2 ladere på hytta, det funker ikke fra lighteruttaket som er inne. Uttaket er riktig m. + i senter, jeg lader fra samme uttak både mobil og data og det funker helt greit. I bil går det fint å lade, men på hytta må jeg koble rett på batteriet m. lighteruttak. Noen her som skjønner hvorfor???

petter`n

Saken løst, strøm fra solcelleregulator er ikke ren nok :(

kari-anne


Hvordan er det mulig?

Blir vel ikke renere enn fra batteriet/regulatoren?

petter`n

Ikke peil, snakket med med en bekjent som jeg har meget stor respekt for.
På hytta bruker jeg omformer som gir 240v og lader drillen (B&D) der, men Braun tannbørste går ikke gr. firkantpuls. Konklusjon : ikke alt funker, noe trenger renere strøm. Det er kanskje mulig å måle om 12v-strømmen er uren, men det har jeg ikke viten til :(

ca119

pettern`n .... du har vel regulator koblet til batteri!
Ihvertfall kobler man IKKE en AA/AAA-batterielader rett på regulator UTEN 12V BATTERI tilkoblet! Batteriet vil nemlig glatte ut evt. pulsing fra solcelleregulator.

Og 12V -> 230V omformer. De fleste rimlige omformer er såkalt "TILNÆRMET SINUS". De har ikke firkantpuls, men tar en liten pause ved 0V.
Likevel er ikke alt som fungere på slike omformer.
Gammle tv (CRT) var et bra eksempel - her så man ofte forstyrrelsesstriper i bilde. Aperater med vanlig trafo KAN BLI varm (må skjekkes) og du hører forskjell på f.eks. PC-lader (koble den hjemme (nesten lydløs) eller på en 12V->230V omformer (tydelig "SUMMING").

Og siden du snakker om AA/AAA-lader. Det finnes også batterilader som går på 12V!


petter`n

Sitat fra: ca119 på oktober 08, 2008, 12:45:39
pettern`n .... du har vel regulator koblet til batteri!
Ihvertfall kobler man IKKE en AA/AAA-batterielader rett på regulator UTEN 12V BATTERI tilkoblet! Batteriet vil nemlig glatte ut evt. pulsing fra solcelleregulator.

Og 12V -> 230V omformer. De fleste rimlige omformer er såkalt "TILNÆRMET SINUS". De har ikke firkantpuls, men tar en liten pause ved 0V.
Likevel er ikke alt som fungere på slike omformer.
Gammle tv (CRT) var et bra eksempel - her så man ofte forstyrrelsesstriper i bilde. Aperater med vanlig trafo KAN BLI varm (må skjekkes) og du hører forskjell på f.eks. PC-lader (koble den hjemme (nesten lydløs) eller på en 12V->230V omformer (tydelig "SUMMING").

Og siden du snakker om AA/AAA-lader. Det finnes også batterilader som går på 12V!


[/quot
Selfølgelig er batteriene tilkoblet regulator, men kan du forklare hva som skjer når laderen som er beregnet for 12 v tar kvelden når den kobles til på en utgående kurs men klarer seg ved å koble direkte fra batteriet???

ca119

Nei. Det burde den vel klare .... ladespenning til batteriet kan går opp mot 14.4 V. (Men det gjør den i en bil også).
Hva slags lader er det du har brukt (som tar kvelden?)
http://www.netonnet.no/index.asp?iid=127027
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=35430694


Og hvilken laderegulator har du?
Selvom det ikke burde ha noe å si - bare nøyskjerrig.

Har du mål spenningen på batterie kontra på de 12V uttak?

petter`n

Varta type 57078, regulator 7VA. Som du nevner, det piper v. lading av data, skal prøve å lade direkte fra batteri. Tror jeg legger inn en ledning direkte fra batteri m. sikk. og av/på-bryter så det problemet er ute av verden ;D

petter`n

Voltmeteret viser svært lite forskjell v. måling direkte på batt og inne på lighterkontakten. Ved toppladet batteri og 20 grader kobler den ut v. 14,4 ja.

HBOle

Måler du med eller uten belastning på kontakten?
Mvh
Ole

petter`n

Sitat fra: HBOle på november 19, 2008, 23:26:41
Måler du med eller uten belastning på kontakten?
Skjønner ikke hva du tenker på, men all måling er uten belastning kun for å vite om det er noe særlig tap underveis.
En annen ting er at disse sentralene (7VA) ikke er 100% like ang. det å vise riktig A-ladning inn til batteri og V på sentral kontra batteri og ledning inne. Kjøpte ny i våres og den var helt spinnvill, fikk en  lånesentral og den nekta plent å koble ut. Fikk helt ny og lånesentalen gikk i søpla hos RK-smia. Den nye funker perfekt, produsent ga klar beskjed til RK-smia om å gi meg en ny, men hvem selges min gamle til?
Litt avsporing, men har ikke fått noe skikkelig svar på hvorfor strømmen ut fra sental ikke er bra.

HBOle

Dersom kablene dine ikke har stort nok tversnitt i forhold til belastningen du trekker gjennom de så vil spenningen falle, spenningsfallet kommer først når kablene belastes....

Det har derfor liten hensikt å måle spenningen i kontakten uten belastning.

Med andre ord kan du ha lite spenningsfall frem til kontakten helt til du kobler inn laderen din. Dersom laderen din trekker mer strøm enn kablene kan levere synker spenningen, derfor anbefaler jeg å koble til belsatning lik laderen for så å la denne belastningen være tilkoblet en stund før måling foretas.

Et annet triks er å koble laderen direkte til utgangen på regulatoren for å se om dette fungerer, dersom dette fungerer er det stor sannsynlighet for at feilen ligger mellom regulator og kontakt (normalt skyldes dette for tynne kabler).

Å legge egen ledning til batteriet for laderen er et godt tiltak dersom laderen din trekker mye strøm.
Mvh
Ole

petter`n

Takker for klartenkt info ;D
Ideen med å måle inne er også for å ha kontroll med når batteriene er ferdig ladet v. 14,4 V.
Savner fremdeles svar på dette m. uren strøm ut fra sentralen, kanskje digital sentral er bedre??
Når det gjelder lading av data så skjønner jeg at 6A og 2,5 kvadrat m. alt for mange meter er helt på trynet, men det funker. Skal teste til sommeren om pipingen blir borte ved å bruke uttak m. meget kort ledning fra sentral.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod