Valg av Victron Multiplus

Startet av Doof, april 14, 2015, 16:55:00

Doof

Hei.

Skal kjøpe ny inverter etter å ha prøvd Kina inverter. Bygger om til 24v har batteribank av 24 stykk 2v 300ah batterier. (Kan også gå for 48v) Ville folk betalt det ekstra for å gå opp til 5000 w utgaven? Røilern har vel gått overt til 24/5000 utgaven. Bruken blir steikeovn, kjøleskap, lys og vannpumpe.
Røilern: Problemer med av din tidligere inverter blei overbelastet? Kjøleskap og steikeovn på samtidig.

Christoffer

OS

Jeg ville betalt ekstra for 5000W men hva du skal gjøre er vel bare du som kan svare på.

Et kjøleskap bruker lite i forhold til en steikeovn.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

torn

Jeg har gått for 24-5000w. Har ikke fått testa det så mye ennå. Når en skal kjøre steikeovn og det fort blir litt andre ting i tillegg er ikke det noe å lure på etter min mening. Prisdifferansen mellom 3kv og 5kv blir liten om en etterpå skal irritere seg over manglende kapasitet eller faktisk må bytte til 5kv.
Gull verdt å ikke være avhengig av aggregat annen enn til evt lading. 5kv gir jo også raskere lading med stort nok aggregat.

Doof

Aggregat er ikke noe problem. Har og muligheter å gå for 48 volt løsning. Bedre?
Kan vel bare trekke 2500watt av 3000 utgaven og 4500w av 5000 utgaven. Så er litt forskjell. Noen som har problemer med overbelasting av 3000 utgaven mend oppstart av kjøleskapet samtidig som stekeovn?

Christoffer

torn

48v gir vel mindre tap ved omkjøring til 230 veksel enn det 24V gir.
Jeg gikk for 24V fordi Alternativ energi som leverte meg systemet anbefalte 24v lithium kontra 48V. Usikker på hvorfor egentlig.

På 24v kan du vel kjøre noe lys etc utenom om du ønsker mens på 48V blir du nødt til å kjøre inverter og ta ut som 240V.

Er nok andre her som har bedre peiling på dette enn meg, men det er slik jeg har forstått det.

Røilern

Sitat fra: Doof på april 15, 2015, 13:49:50
Noen som har problemer med overbelasting av 3000 utgaven mend oppstart av kjøleskapet samtidig som stekeovn?

Christoffer

Multiplusene takler fint startlaster borti 100% overlast. Oppstart av kjøleskap(1000w) har aldri vært et problem hos meg samtidig som komfyren har stått på. det err jo bare en veldig kort periode og deretter trekker den bare noen få watt

48V versus 24V har vel flere aspekter

1) Batteristørrelse. For å unngå paralellkobling må man opp i spenning. Når man har valgte største tilgjengelige kapasitet på 2V celler så man man opp i spenning for å øke kapasiteten. Mine 12 2V AGM celler er nå koblet i en streng. Det er beste metode  etter boken.

2) Mindre tap

3) Spenninger over 45V eller så krever vel egentlig elektriker. Ikke flust med slike som har noen forståelse for store batteribanker.

4) Liten gevinst (kanskje) i inverterpris /kw og kabling i favør av 48V


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Doof

Mangen gode svar.

Nå består batteripakken som er innkjøpt av 24 stykk 2v 300ah. Ikke største 2v batteriene. Men blei bare slik..
Så skal jeg bare montere i serie blir pakken 48v.
Så valget er vel om jeg skal serie og paralell koble for 24v.

Elektriker er ikke noe problem.

Så Victron klarer godt oppstart strøm selv om den er litt belastet. Godt å høre.
Har vel bestemt at det blir 5000 utgaven.
Så er vel valget igjen på om det blir 24v eller 48 v......

OS

Sitat fra: Doof på april 17, 2015, 05:24:59
Mangen gode svar.

Nå består batteripakken som er innkjøpt av 24 stykk 2v 300ah. Ikke største 2v batteriene. Men blei bare slik..
Så skal jeg bare montere i serie blir pakken 48v.
Så valget er vel om jeg skal serie og paralell koble for 24v.

Elektriker er ikke noe problem.

Så Victron klarer godt oppstart strøm selv om den er litt belastet. Godt å høre.
Har vel bestemt at det blir 5000 utgaven.
Så er vel valget igjen på om det blir 24v eller 48 v......
Jeg hadde samme problemstillingen som deg. Valget sto mellom 24V og 48V og valget falt på 24V.

Hovedgrunnen er at utvalget av 48V utstyr er mye mindre enn på 24V som igjen er mye mindre enn på 12V. Du kan løse mye med en DC/DC konverter fra 48V til 12V eller 24V til 12V men noen ganger er det greit å kunne koble til ting direkte via en sikring. F.eks et relè.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: OS på april 17, 2015, 05:46:42
Jeg hadde samme problemstillingen som deg. Valget sto mellom 24V og 48V og valget falt på 24V.

Hovedgrunnen er at utvalget av 48V utstyr er mye mindre enn på 24V som igjen er mye mindre enn på 12V. Du kan løse mye med en DC/DC konverter fra 48V til 12V eller 24V til 12V men noen ganger er det greit å kunne koble til ting direkte via en sikring. F.eks et relè.


Enig med OS

Hvis du googler litt rundt invertere eller titter på Ebay så kan man kanskje også dra konklusjonen at for 5000W invertere så er 24V en veldig vanlig spenning. Det gir akseptable ampere gennom ledningene
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Generelt så er jo høyere batterispenning det er jo bedre er det.

Selvfølgelig kommer noen aspekter inn.

Blir spenningen over 48V (i følge det jeg har hørt på arbeidet) skal elektriker stå for kobling (om dette skal gjelde merket spenning eller faktisk ladespenning husker ikke jeg).
Høyere spenning gir mindre strøm for ved gitt effekt noe som er positivt.
Noe som som regel ikke nevnes er et jo høyere spenning batteri banken er på, jo høyere må ladespenningen fra solpanelene være også.

Et godt kompromi blir for mange 24V system. Da klarer det seg med min 2 paneler (hvis man tenker på paneler for 12V ssytemer) i serie. Og da X antall slike i parallell ut fra hvor stor ladekapasitat man ønsker seg. 48V system vil kreve 4 slike paneler i serie.

Der man sliter med til enhver tid at alle panelene er i solen (tenker på passerende skygger) så er færrest mulig paneler i serie å foretrekke, men ulempen at jo lavere ladespenning git da lavere batteribank spenning.
Man lærer så lenge man lever.

Doof

Også  lavvoltsanlegg  (under  50 volt)  kan utføres/monteres  av  ufaglærte  dersom   - effekten ikke overstiger  200 VA, -   -   -   monterings-  og  bruksanvisning  følges  nøye,   hele  anlegget  er  lett  tilgjengelig  for  visuell  inspeksjon  og  kontroll,  og   tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort  over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.  

Hentet fra nett.

Se linkhttp://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Andre/Elsikkerhet/74.pdf

Så bare fordi det er under 50 volt betyr ikke at du har lov........
12 volt X 16,66 amper = 200VA

OS

Det er jo en inverter vi snakker om her så en bør uansett ha elektriker for å koble til det som kommer ut på 230V siden. Så i den sammenhengen blir prisen på å koble til de to ledningene fra batteriene liten  :)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Doof

Elektriker er ikke problemet mitt, han er av og til med på hyttetur. Lander vel på 24 volt utgave. Men i dag er mye av solcellepanelene 24 v eller mer. Så ang lading fra panel skal det ikke mye til før 48v er mulig.

Takk for gode innspill.

Christoffer

OS

Sitat fra: Doof på april 20, 2015, 05:39:25
Elektriker er ikke problemet mitt, han er av og til med på hyttetur. Lander vel på 24 volt utgave. Men i dag er mye av solcellepanelene 24 v eller mer. Så ang lading fra panel skal det ikke mye til før 48v er mulig.

Takk for gode innspill.

Christoffer
Ja men husk at et 24V batteri kan ha spenning opp i 32V og du må ha litt å gå på så 34V solcelle er minimum.

Tilsvarende for 48V systemer er minimum 66V solcellepaneler.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

etsvends

Drar liv i denne gamle tråden da jeg driver å velger meg en multiplus. Har egentlig kommet frem til at jeg klarer meg med 2kw utgaven siden jeg har kjøpt gassovn som er innbygd. Det blir bruk til støvsuger, vaffeljern, vannkoke, kaffetrakter og div verktøy. Alt jeg driver i dag kjører jeg drar jeg fint med 1,5kw aggregat. Jeg kunne jo gått for 3kw, men ser at de ganske mye høyere egenforbruk. Hvis jeg i fremtiden ønsker mer kan jeg jo kjøre to multiplus i parallell og få 4 kw. Så til det store spørsmålet. Kan man kjøre 2 i parallell, men bare bruke en når effekten ikke er nødvendig eller må begge multiplus stå på hele tiden? Finner ikke noe om dette i manualen.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

OS

Sitat fra: etsvends på april 29, 2018, 17:52:26
Drar liv i denne gamle tråden da jeg driver å velger meg en multiplus. Har egentlig kommet frem til at jeg klarer meg med 2kw utgaven siden jeg har kjøpt gassovn som er innbygd. Det blir bruk til støvsuger, vaffeljern, vannkoke, kaffetrakter og div verktøy. Alt jeg driver i dag kjører jeg drar jeg fint med 1,5kw aggregat. Jeg kunne jo gått for 3kw, men ser at de ganske mye høyere egenforbruk. Hvis jeg i fremtiden ønsker mer kan jeg jo kjøre to multiplus i parallell og få 4 kw. Så til det store spørsmålet. Kan man kjøre 2 i parallell, men bare bruke en når effekten ikke er nødvendig eller må begge multiplus stå på hele tiden? Finner ikke noe om dette i manualen.
Hei,

Jeg stilte dette spørsmålet til Victron for en stund siden:

Q: If I use two Multiplus 24/2000 in parallel, can I switch one of them off (to save self-consumption) and on as needed?

A: No , sorry , but that is not possible !
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Jeg kjenner ikke Victron sitt system, men mine 3 Outbacks i parallell er konfigurert som Master og 2xslave. Masteren står alltid på og styrer alt. Slavene ligger i dvale (med minimalt forbruk) inntil masteren ber om at de aktiveres. Aktivering av slave 1 skjer når master er mer enn 50% utnyttet, og slave 2 når master+slave 1 er mer enn 50% utnyttet (eller noe i den duren). Systemet kan bygges ut med inntil 10 inverere, altså 9 slaver. Er forbruket lavt er det altså kun egenforbruket til masteren som går med.

Skulle tro Victron ville valgt en lignende løsning? Men det forutsetter kommunikasjon mellom inverterne da. I mitt system går alt via en spesiell 10-ports HUB, der også laderegulatorer, displayenhet og batterimonitorenhet er koblet til. Man kan sikkert bruke CAN-bus på samme måte.l

etsvends

Sitat fra: jkirkebo på april 30, 2018, 06:12:37
Jeg kjenner ikke Victron sitt system, men mine 3 Outbacks i parallell er konfigurert som Master og 2xslave. Masteren står alltid på og styrer alt. Slavene ligger i dvale (med minimalt forbruk) inntil masteren ber om at de aktiveres. Aktivering av slave 1 skjer når master er mer enn 50% utnyttet, og slave 2 når master+slave 1 er mer enn 50% utnyttet (eller noe i den duren). Systemet kan bygges ut med inntil 10 inverere, altså 9 slaver. Er forbruket lavt er det altså kun egenforbruket til masteren som går med.

Skulle tro Victron ville valgt en lignende løsning? Men det forutsetter kommunikasjon mellom inverterne da. I mitt system går alt via en spesiell 10-ports HUB, der også laderegulatorer, displayenhet og batterimonitorenhet er koblet til. Man kan sikkert bruke CAN-bus på samme måte.l

Jeg har sett litt etter outback invertere også, men har ikke funnet noen norske forhandlere. Hvor har du kjøpt dine? Hvor er det beste stedet for å sette seg inn i disse? Priser vs victron?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

etsvends

Sitat fra: OS på april 29, 2018, 19:16:50
Sitat fra: etsvends på april 29, 2018, 17:52:26
Drar liv i denne gamle tråden da jeg driver å velger meg en multiplus. Har egentlig kommet frem til at jeg klarer meg med 2kw utgaven siden jeg har kjøpt gassovn som er innbygd. Det blir bruk til støvsuger, vaffeljern, vannkoke, kaffetrakter og div verktøy. Alt jeg driver i dag kjører jeg drar jeg fint med 1,5kw aggregat. Jeg kunne jo gått for 3kw, men ser at de ganske mye høyere egenforbruk. Hvis jeg i fremtiden ønsker mer kan jeg jo kjøre to multiplus i parallell og få 4 kw. Så til det store spørsmålet. Kan man kjøre 2 i parallell, men bare bruke en når effekten ikke er nødvendig eller må begge multiplus stå på hele tiden? Finner ikke noe om dette i manualen.
Hei,

Jeg stilte dette spørsmålet til Victron for en stund siden:

Q: If I use two Multiplus 24/2000 in parallel, can I switch one of them off (to save self-consumption) and on as needed?

A: No , sorry , but that is not possible !

Ikke det jeg håpet på. Jaja 2stk 24/2000 bruker knapt mer en 24/3000 så ikke krise, men hadde vært greit om den ene kunne gå i dvale.
Syntes det er merkelig stort hopp i egenforbruk fra 2kw til 3 kw utgaven
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

jkirkebo

Sitat fra: etsvends på april 30, 2018, 07:32:08
Sitat fra: jkirkebo på april 30, 2018, 06:12:37
Jeg kjenner ikke Victron sitt system, men mine 3 Outbacks i parallell er konfigurert som Master og 2xslave. Masteren står alltid på og styrer alt. Slavene ligger i dvale (med minimalt forbruk) inntil masteren ber om at de aktiveres. Aktivering av slave 1 skjer når master er mer enn 50% utnyttet, og slave 2 når master+slave 1 er mer enn 50% utnyttet (eller noe i den duren). Systemet kan bygges ut med inntil 10 inverere, altså 9 slaver. Er forbruket lavt er det altså kun egenforbruket til masteren som går med.

Skulle tro Victron ville valgt en lignende løsning? Men det forutsetter kommunikasjon mellom inverterne da. I mitt system går alt via en spesiell 10-ports HUB, der også laderegulatorer, displayenhet og batterimonitorenhet er koblet til. Man kan sikkert bruke CAN-bus på samme måte.l

Jeg har sett litt etter outback invertere også, men har ikke funnet noen norske forhandlere. Hvor har du kjøpt dine? Hvor er det beste stedet for å sette seg inn i disse? Priser vs victron?

Jeg kjenner ikke til noen norske forhandlere. Jeg kjøper selv fra EcoDirect, og får det sendt til JetCarrier i New Jersey. Derfra går det med båt til Halden. Frakten den veien er en brøkdel av å få det sendt direkte med FexEx eller lignende.

Outback har eget forum på hjemmesiden om det er noe du lurer på, ellers er manualene ganske så gode (og selvsagt tilgjengelig til nedlasting).

Outback blir noe billigere, en 48V/3000W Outback (VFXR3048E) koster meg ca. 16.500,- inkl. frakt mens en Victron Multiplus 48/3000 ligger på ca. 20.500,- inkl. frakt. For 12V og 24V tror jeg forskjellen er mindre.
 

erstokke

Husk at Victrons modellbetegnelser er baset på VA, så min Multiplus 12/2000/80 er ikke på 2000w, men 1600w kontinuerlig. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte 3000.

jkirkebo

Sitat fra: erstokke på mai 02, 2018, 09:38:56
Husk at Victrons modellbetegnelser er baset på VA, så min Multiplus 12/2000/80 er ikke på 2000w, men 1600w kontinuerlig. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte 3000.

Jeg hadde en 2,6kW Outback på 12V anlegg tidligere, dette skapte stadig problemer pga. spenningsfall. Så om man skal ha noe mer enn 2000VA-modellen ville jeg nok vurdert vel og lenge om jeg ikke skulle gått for 24V eller helst 48V anlegg.

Dessuten blir batterikablene fryktelig tykke, 95mm2 er ikke noe som er enkelt å holde på med. Nå har jeg 9kW på 52V, det er helt uproblemastisk mhp. spenningsfall og batterikablene er på mer håndterbare 50mm2. Har man 3000W på 48V holder det lenge med 16mm2 kabler.

Doof

Jeg gikk for 48/5000 angrer ikke på valget. Ser at jeg av og til får alarm på høy strømtrekk. Dette spesiellt når ting starter opp. Når man først får 230 atrøm kommer det mye nytt elektriske apparater på hytten og bruken/ strømtrekk går opp.

Ygnastølen

Hei

Jeg kjøpte 24/5000 og er veldig fornøyd.

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod