Pumpe vann fra oppkomme innsjø

Startet av Trillemarka-13, april 23, 2015, 11:11:45

Trillemarka-13

Hei dere!

Jeg må igjen ty til gode råd og vink her inne.

Case: det viser seg at vannet som ligger 35 meter fra hytta (ca 8 høydemeter) er et rent oppkomme vann. Det er ca 0,4*0,8 km stort. Jeg skal selvfølgelig ta en vannprøve av innsjøen så snart som mulig men hvilke forslag til løsning finnes her inne? Anlegget vil være driftet av sol/aggregate strøm. Har mulighet til bade 12 V og 230 strøm. Det skal benyttes til å fylle opp ca. 200 liters cisterne.

* Er det mest praktisk å ha en pumpe(hus) på land med slange ut i vannet og viderepumping frem til hytta? Eller å lage en innretning med nedsenket pumpe i vannet? Konkrete forslag til innkjøp hadde vært supert.

* Hvilke vannledninger/slange ville dere benyttet? Noen spesiell kran?

* Jeg vil ikke ha strøm nok til å ha varmekabel rundt vannledningen. Bør ledningen graves ned?

* Hvilke andre ting bør jeg tenke gjennom?

Setter stor pris på innspill her, og håper noen har laget sine egne løsninger på tilsvarende setup.

Ha en strålende torsdag!

Rypesteggen

Spørs litt hvor avhengig du er av at du har vann ved ALLE besøk på hytta..
Skal du gjøre dette sikkert/skikkelig, så bør du legge litt arbeid i å få dette frostsikkert. Du må uansett frostsikre (eller tømme) pumpen.
Lag en nedgravd/isolert kum på land (med bunn litt ovenfor "flomålet"), der pumpen plasseres, og med suge-slange ut i vannet, husk sugesil.
Jeg vil anbefale å legge DOBBEL slange til hytten. F.eks Ø20 til vannet, og Ø50 som varerør utenpå. Dette er relativ billige slanger.
Du må ha strøm til pumpen, og på slik lengde, så er det fornuftige å buke 230V.
Jeg ville lagt inn varmekabel i varerøret, slik at du i nødsfall kan bruke aggregat til å tine opp slangen. Kabel fåes på Jula (35m: Art:417057 Kr.2549,-)
Både vannslangen, strømkabel til pumpen og varmekabel legges i varerøret.
JA, slangen MÅ graves ned. Både visuellt og for frostbeskyttelse. Dybde avhenger av teledybde. Har du normalt mye snø/lite barfrost, kan du stort sett klare deg med 20cm. Har du mye barfrost/streng kulde må du dypere. Hvis du er uheldig et år, er det bare å starte aggregatet.
Lykke til :-)

Trillemarka-13

Takk for gode svar Rypesteggen!

Selve slangen som går fra pumpen til vannet vil jo da ikke kunne ha varmekabel. Hvordan løser en det om vinteren? Tar en den opp for hver gang og lager hull i isen?

Jeg vil anta at suge-slangen må legges ved inntaket mellom overflaten og bunnen? Er det typisk et "anker" og bøye løsning som blir benyttet?

Du ser ingen problemer med lengden/høyden? Har du noen erfaring og anbefaling på hvilken pumpe jeg bør velge?

Røilern

Jeg har en brønn ca 30 meter fra hytta.

Jeg har en nedsenket 230V pumpe i brønnen, den ligger på bunnen. Slangen er 32mm og med fall fra hytta mot brønn. Når pumpen stopper renner vannet tilbake til brønnen. Slik unngår man nesten frostproblemet. Ved barfrost på høsten vil det imidlertid fryse akkurat der slangen passer vannflaten. Det samme gjelder for et vann.

Inne i slangen har jeg frostsikringskabel som kan brukes i barfrostperiodene.

Du bør kunne ha samme løsningen fra ditt vann. Det eneste du trenger er en pumpe som kan løfte 8 meter og som har er strømforbruk du kan betjene og en kapasitet som er akseptabel.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka-13

Takk for svar Røilern. Her har jeg altså fått presentert to ulike løsninger en kan bruke.

Regner med jeg kommer med nye spørsmål etter at jeg har tatt en runde på Jula/Bauhaus/Clas/Hyttebutikken og diverse andre steder. 

God helg!

KjellG

Et forslag til?

Bruk en injektorpumpe. Da kan hele pumpa settes i kjellerne på hytta. I tillegg bør du vurdere varmekabel i røret. en trenger bare være på når du er på hytta. Dersom du tapper vann jevnlig, vil du trolig ikke trenge å ha den på mens du er der da det vil trekkes varme fra sjøen.

OS

Det er ikke fysisk mulig å suge vann høyere enn ca. 10m og 8m ligger ganske nært dette. Jeg ville valgt en "skyvepumpe" senket ned i innsjøen som Røilern beskriver.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

KjellG

Ejektorpumpe kan løfte mer en 100m, mye brukt i dype brønner før en fikk senkepumper.

Ellers er det riktig at sugepumper der en bare bruker atmosfæretrykk er begrenset av 1 bar = ca 11m løftehøyde minus litt til effektiv pumping og en ender med ca 8 m i praksis.

Trillemarka-13

Da tok dette fart ;)
Regner med at en slik pumpe krever mye strøm, men kan eventuelt driftes direkte av aggregatet?

Men fikk ikke helt tak i fordelen kontra de to andre forslagene?

KjellG

Blir jo et spørsmål om hva en finner fordelaktig.

Med en ejektor trenger du to slanger, vannet går i ring. Fordelen er at det er ikke noe pumpehus eller annet dill ute. Ikke noe strøm til pumpehus, ikke noe frost i pumpehus.

Ulempen er at du vil trenge varmekabel til under isen i vannet i to slanger. En kan holde det frostfritt ved å sirkulere vannet, men da bør en ha kabel som reserve om det stopper og fryser.

Siden løftehøyden er liten, kan en kanskje lage dette med en helt vanlig hyttepumpe og mekke en ejektor selv, men det har jeg aldri forsøkt. Har heller ikke brukt en ejektor.


Enkleste er kanskje en senkepumpe med varmekabel. Velger du tilbakerenning, må du trolig ha et åpent kar til å samle vann inne for ev deretter å pumpe derifra med hyttepumpe.

Sjekk med brønnborerfirmaer, de har kanskje noe brukt  fra kunder, som du kan få billig?



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod