Ren eller modifisert sinus på inverter til verktøy?

Startet av kjetillunde, april 28, 2015, 03:09:32

kjetillunde

Jeg trenger en inverter for å lade opp batteriene til makita drillen min. Må jeg ha ren sinus eller kan jeg greie meg med modifisert sinus?


r-ling

Dette kommer nok an på hvor dristig du er i forhold til å måtte kjøpe ny lader hvis det ikke går.
Jeg har en "billig-inverter" på 300 watt med modifisert sinus (firkantpuls) som funka helt fint på min DeWalt lader til batteridrill. Men da jeg satte denne laderen på strøm fra et aggregat med modifisert sinus, fikk den en "karamell" som gjorde at jeg måtte operere den og lodde på en ny sikring inne på printplata.
Hadde nok sjekka finn.no med jevne mellomrom for å se om det dukka opp noe pent brukt med ren sinus. Jeg fikk tak i en mascot 2286 for 1355,- pent brukt.
600 watt ren sinus. Kjøleskap og kjøkkenventilator funker helt topp.

stroller

Enig med forrige post her. Kan funke veldig bra lenge, men har selv gått over til ren sinus på parabol dekoder etter at vi måtte skifte denne to ganger på en billiginverter :-(

kjetillunde

Ok, takk for svar. Har dere noen forslag til en rimelig inverter med ren sinus?

På laderen står det:
240W 240V
9A 18V

Det betyr vel at den bruker 240W? Holder det med en 300W inverter?

OS

Sitat fra: kjetillunde på mai 01, 2015, 17:39:38
Ok, takk for svar. Har dere noen forslag til en rimelig inverter med ren sinus?

På laderen står det:
240W 240V
9A 18V

Det betyr vel at den bruker 240W? Holder det med en 300W inverter?
Jeg har veldig trua på Victron. Har hatt to invertere og en DC/DC konverter fra de og de er veldig solide. De har en med ren sinus på 350W som koster kr. 1639 hos farco.no

Så har du hyttetorget.no. De har en 300W til kr. 1750. Sunwind har en på 300W til kr. 1190. Sikkert helt ok de også.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kjetillunde

Takk for tipset. Finnes det noe rimeligere med akseptabel kvalitet?

OS

Sitat fra: kjetillunde på mai 02, 2015, 21:27:46
Takk for tipset. Finnes det noe rimeligere med akseptabel kvalitet?
Jeg tror ikke du kommer mye under kr 1100 her i Norge. Nordic Power 300W koster kr 1118 på elfa.se:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=69-712-12&toc=0&q=inverter

De har noen meget gode tilbud på modifisert sinus nå som kan være værdt å teste. F.eks denne med 88% (!) rabatt:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=69-713-37&toc=0&q=inverter

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kjetillunde

Det var voldsomt mye rabatt på den du linket til, kan det være riktig?
Den var uansett 24V da... også forstod jeg det som at jeg bør ha ren sinus.

Hva med denne?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58338156&searchclickthrough=true&searchQuery=Pure%20Sine%20Inverter

Det står ikke noe merke, kan den være brukbar?

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kjetillunde

690,- for en 300W med ren sinus er billig men er det risikabelt med tanke på mulig dårlig kvalitet? Stjeler de billige mer strøm?

stroller

Gå for noe som du vet holder  :) Det lønner seg som regel i det lange løp og sparer deg for mye ergrelse og frustrasjon! Har selv vært gjennom runden med problemomformere og det er ikke slikt jeg vil anbefale andre å jobbe med når de er på hyttetur  ;)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod