Autonom start på EU70is

Startet av anmo, april 28, 2015, 08:20:07

anmo

Hei,

Har akkurat bestilt et EU70is og har følgende spørsmål.

Har i dag en gammel EU30is (ca. 8år) som er vanskelig å bygge ut for autonom drift.
Victron Multipluss 12/3000-120/50
Morningstar Tristar 60 MPPT
2 stk solcellepanel polykrystallinsk 145W
6 stk AGM Power 1750s, 2 volt
Victron BMV 600

Har prøvd å finne ut på nettet om man kan bruke victron enheten til å fjernstarte EU70is, men er ikke kommet så mye opplysninger om denne ennå. Fikk en demonstrasjon på hyttemessen, hvor de startet aggregatet med ett trykk på knappen (Må ikke holdes inne til det starter). Vil det da fungere med releet på victron, eller må jeg ha et "støtterele"?

Mvh Morten

Røilern

Honda aggregatene har dessverre separat start stop inngang og egentlig ingen startautomatikk. Mao, det krever en start puls på 3-4-5 sekunder på en av inngangene og en tilsvarende stop puls på en annen inngang for å stoppe. Egentlig ganske utrolig at de har valgt en så dårlig løsning. Den fungerer bra bra med deres manuelle start stop bryter.

Multiplussen kan bare gi et av/på  signal ved å lukke et rele. Du må har ha en startautomatikk som kan gi de nødvendige start stop signalene til Honda'n når rele på victron inverter lukker. Jeg bygde dette selv med noen enkle tidsforsinkelsesreleer fra DX.com

Det finnes imidlertid ferdige løsninger å få kjøpt, men mange av de er for avanserte.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

anmo

Ok, takk for svar. Er på hytta nå, og får skrudd tenningen på aggregatet av og på med releet på victron'en, men den starter ikke  :( Er løsningen og kjøpe ett rele slik som du har? Har du noe å anbefale?

Mvh Morten

Røilern

Jeg har tenningen stående  på året rundt, på mitt EM5500cxs går det fint.

Victronen gir som sagt ikke noe start puls, kun av/på. Du må ha start automatikk i tillegg.

Har dessverre ikke noe forslag.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

GeirK

Sunwind selger en kontrollenhet for EU70is:

http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=9&pid=2010

Jeg har også sett en tilsvarende, men billigere enhet hos engelske gencontrol:

http://www.gencontrol.co.uk/auto-start-for-honda-eu65is.html

Jeg har ikke selv erfaring med noen av disse, og kan derfor ikke gi noen anbefaling.
Jeg har et Tec29 aggregat med autostart fra Studer C2600-24, Victron BMV600, samt Victron Global Remote 2.

Mvh Geir


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod