Bygge åpen peis

Startet av Vidarhans, oktober 12, 2008, 16:30:59

Vidarhans

Hei,

Vi er i ferd med å bygge hytte, og planlegger en løsning med åpen peis mot ene delen av stua der sofakroken skal være, og peisovn av typen Jøtul med kokeplater på toppen inn mot spisestua. Tanken er at både peisovnen og den åpne peisen skal kobles inn på den samme pipa (Schiedel pipe hel) og den er dimensjonert for dette. Den åpne peisen skal altså være som en slags gammeldags grue uten form for peisinnsats. Vi ønsker enten å bruke kleberstein i deler av peisen, eller skifer som stables.

Men er det noen som vet hvor man kan finne bruksanvisning på hvordan man går frem, og hva man må forberede?

Hiawatha

Hei
Det er 3 år siden du spurte om råd.
Og jeg lurer på det sammen.
Har du fått bygget en åpen peis, og i såfall hvordan gjorde du det?

mvh Tom

Vidarhans

Hei,

Ja det har vel gått 3 år siden jeg skrev innlegget. Det var en tidlig fase av vårt hytteprosjekt, og alt ble ikke helt som vi da tenkte.

Istedet for en åpen løsning valgte vi en hjørne-løsning fra peis-produsenten Brunner. Dyr kvalitetsovn fra Tyskland som har en heis-funksjon på glasset slik at når vi heiser glasset opp så fungerer den som en åpen peis. Det blir jo mer fleksibelt siden vi kan fyre med glasset nede også og dermed både fyre mer økonomisk, men også sikrere ift brann fra gnister.

Ovnen vi valgte er såpass stor at når vi fyrer skikkelig i denne så yter den 12-14 Kwh og vi har derfor valgt ikke å montere peisovn nr 2 inn mot spisestua ennå. Men det kan hende vi monterer denne senere for å kunne fyre enda mer effektivt ift å få varmen i hytta.

Mvh Vidar

Toril

Hei

Det hadde vært moro å se bilder :)

Toril

nidelven_skyline

Jeg skal til å bygge to gammeldagse gruepeiser i hytta. Her er det mye å passe på om en skal få dette til å fungere. Det anbefales på det sterkeste å benytte seg av en murer med lang erfaring på dette.

Først av alt så trenger slike peiser ei skikkelig pipe. Jeg velger Leca Maxi som er den eneste "ferdig" pipa med stor nok åpning. I tillegg er det begrenset hva du kan koble til i tillegg. Jeg skal prøve meg med å koble til en vedovn på samme løpet, selv om mureren er litt skeptisk.

I tillegg må slike peiser få nok luft. Dette løses med å legge inn en tilluftskanal som forsyner peisen med uteluft, enten montert rett under peisen eller inne i selve peisen.

I tillegg er størrelsen av betydning om en skal få god trekk. Det er et mål hvor stor åpningsflate en åpen peis bør ha. Det vil si at dersom en ønsker en høy peis, må en kanskje bygge den smalere, og visa verca. En dyktig murer har tabeller for slikt.

Så må en huske å bygge pipa høy nok i forhold til møne. Der er det også en del regler må følges.

Dersom en fusker med noe av dette kan det medføre dårlig trekk i pipa med påfølgende tåkelurvarsling i stua når kaffen er klar. Slikt er sjeldent noen stor høydare for kosen og naboene vil se rart over til dere dersom røyken kommer ut av vinduene fremfor igjennom skorsteinen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod