Gammel fjellhytte - oppgradering og tilbygg

Startet av Pal.ah, mai 18, 2015, 20:37:00

Pal.ah

Fant prospektet med bilder fra hvordan det var ved overtagelse.

I tillegg til innvendige arbeider, så har vi også malt hytta. Fra brun og rød til Brunsvart og hvit. Særlig på solveggen var det HELT nødvendig. Hadde ikke vi gjort noe med en gang, så hadde kledningen (fra 1996) og vinduene vært gåene i løpet av kort tid.

Pal.ah

Reguleringsplan:

Følgende er sakset fra reguleringsplanen:

5.4 Høyder og utnyttelse
Fritidsbolig skal stå på ringmur. Høyde på ringmur skal være maksimalt. 0.5 meter over ferdig
terreng. Fritidsholig skal ha saltak med takvinkel mellom 22 og 30 grader. Største tillatte
bruksareal pr. fritidsbolig er 150 m2. Hems er tillatt. Største tillatte mønehøyde er 5,5 meter over ferdig terreng, største gesimshøyde er 2,6 meter.


Jeg er litt spent på hva de vil si omkring vår takvinkel. I dag har hytta 10 graders takvinkel og jeg ser på byggetillatelsen som ble gitt på 90 tallet (tilbygg av entre og do-rom) at "økt takvinkel bør bestrebes". Altså ikke et krav, men en anbefaling fra kommunen.
Utseendemessig, så hadde nok økt takvinkel vært å foretrekke, men det er jo arbeid det også. I tilfelle, så tenker jeg å fjerne shingel, og bygge nye "takstoler" oppe på det gamle taket. Da må også endeveggene kles om, i allefall fra gavl og opp. Himling innvendig ville blitt beholdt for  slippe å kle om invendige vegger.
Det er vel mulig å bygge nytt tak oppe på det gamle for å få økt takvinkel?

Pal.ah

Sitat fra: Bidda på mai 24, 2015, 16:20:40
Alternativt ett plan  ;)

Interessant! Sånn umiddelbart tenker jeg at 1 plan vil ruve mindre i terrenget enn 1,5 plan med hems, og at 1 plan derfor er et bra estetisk alternativ. Men hems gir jo mye plass og det er jo også interessant. Ser at jeg må drøfte litt internt i familien om hva vi ønsker av plass vs mønehøyde.... ???

Bidda

Reguleringsplanen ga dere romslighet med hele 150m2 bruksareal dvs at takhøyder under 190cm ikke skal telles med (deler av hems/loft).

Du trenger nok ikke gjøre noen med taket på eksisterende, men tilbygget må nok opp i 22 grader og da vil det nok gi penest resultat å la møne gå 90 grader på eksisterende.

Å vurdere 1 eller 1,5 etg tilbygg må nok dere selv ta beslutning, og kravet på 5,5 m mønehøyde bør normalt holde men du har nokså lavt terreng på utsiden som gjør at snittet rundt bygget blir lavt og derav lavere totalhøyde. En terrasse rundt bygget vil dra ned høydeinntrykket. Selv tror jeg at loftstuen vil fått en fin utsikt. Har du tegninger som viser fasaden slik den er nå?

torokris

Hei, fin farge på kjøkkenveggen. Hva har du brukt der og hvilke farge valgte du?

Pal.ah

Sitat fra: torokris på juli 21, 2015, 19:18:28
Hei, fin farge på kjøkkenveggen. Hva har du brukt der og hvilke farge valgte du?

På panelet brukte vi panellakk fra Jotun. Gjorde flere oppstrøksprøver før vi ble fornøyd. Endte med å blande 2 brun-nyanser.  Ettersom gammel panel har annen farge før beising enn hva beiseprøvene i butikk har (som er beiset på ny panel), så er oppstrøksprøver å anbefale.
Fargene vi blandet het 752 teak og 9016 lys sevje og blandingsforholdet var 50/50.

Bidda

I gang med tilbygget? For noe har du vel fått utført i sommer  ;D

Pal.ah

Sitat fra: Bidda på august 14, 2015, 20:35:50
I gang med tilbygget? For noe har du vel fått utført i sommer  ;D

Vi er nok foreløpig fortsatt i tenkefasen. Men ønsket om et tilbygg er fremdeles til stede. Denne sommeren har blitt brukt til ny uteplass i heimen. Alltid noe å gjøre når man har hus og familie ;D

Pal.ah

Ett år har gått siden forrige innlegg, og da handlet det om tilbygg. Tillbygg ønsker vi oss fremdeles, men vi har hverken laget tegninger eller startet noen prosess. Hytta fungerer bra som den gjør. Vi skulle gjerne hatt minium ett soverom til og et bad, men vi lar det avvente ett år til.

Imidlertid, så må man jo gjøre noe, så vi bestemte å sette inn vannklosett. Avløpsrør var under hytta, og vann var allerede trukket frem til dorommet. Så jobben bestod i å ta bort snurredassen, trekk frem avløpsrør og montere toalettet.
Og når vi først var i gang, så ble det litt beising, maling av lister og nytt gulv:-)

Første bilde viser snurredassen som er tømt og dyttet innover i krypkjelleren. Det er ikke mulig å få den ut uten å ødelegge grunnmuren (eller skjære den i biter). Altså ganske mye arbeid for lite, så den blir liggende. Evt gis den bort mot henting!
Avløpsrør er trukket frem og opp igjennom gulvet til vask (gjort tidligere) og do.

Nytt gulv legges over det gamle. Det tetter gamle hull og gir en pen overflate.

Veggene beises med Pure Nature fra Jotun i farge patinagrå (obs: jeg jobber i Jotun;-)). Taket blir hvitt og listene skal males.
Vasken fikk vi på finn og er satt i en enkel hjemmelaget hylle.

En enkel oppgradering som ikke kostet så mye og som ikke hindrer oss i å bygge et bad på et senere tidspunkt. Om det blir sommeren 2017 eller ikke, det vil tiden vise.




Bidda

Så bra, skjer litt da  ;D
Trodde du ikke fikk ut alt i bunnen av snurredassen, før du tok ut karusellen...

Pal.ah

Bidda: bare som en kort kommentar til å få ut alt av snurredassen uten å ta ut karusellen. Nå etter snart 3/4 år, så bekrefter lukten i kjelleren at man ikke får ut alt uten å ta ut karusellen. Så ja, karusellen må ut om man skal tømme den fullstendig ;D ;D ;D

Men som beskrevet var det ikke mulig å ta ut snurredassen uten å skjære den i biter eller å lage hull i grunnmuren. Så foreløpig ligger snurredassen trygt og godt i kjelleren. Hadde det kommet lukt inn i hytta, så måtte vi jo fjernet "hele dritten", men heldigvis kjenner vi ingen ting, bortsett fra når jeg titter inn i kjelleren...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod