Lade Elbil fra aggregat

Startet av 2re, mai 24, 2015, 09:32:41

2re

Har nettopp kjøpt en BMW I3 og vurderer muligheten for å kunne lade denne fra et Tec 29 med en Victron inverter 12/2000/80. Jeg må beregne å legge ut en skjøteledning på 30 meter fra hytta bort til bilen. Har luftet tanken til BMW forhandleren, og de mener det skal la seg gjøre. Har dere noen synspunkter rundt dette?
230v
Wallas 40cc

Røilern

Dette dreier seg bilens minstekrav til strømtilførsel, og hvor lenge  du er villig til å kjøre aggregatet.

TEC29 leverer 2,6kw kontinuerlig, det er 2600/230=11,3A

Det kan virke som om det er såvidt nok til å lade bilen, men det må du sjekke i manualen. På elbil.no stod det oppgitt intill 12A., en evt mangel på 0,7A vil Multiplussene hente fra dine batterier, så det burde går bra forutsatt at du har nok med strøm på disse.

Jeg vet ikke hva en i3 bruker av strøm pr km, men for egen del har jeg gjort regnestykket på en Tesla. Den bruker ca 250wh/km + ladeTap. La oss si 260km for enkelthet skyld. Det betyr at ditt aggregat kan lade 1 mil utkjørt distanse pr time aggregatkjøring. Med mindre hytta ligger nære så kan det bli mange timers kjøring

Jeg har 12mil til hytta og har konkludert med at alt annet enn en elbil som kan kjøre frem og tilbake uten lading er uaktuelt. Jeg har et 5kw aggregat hvor hver kW koster 10+kr og det blir både, dyrt, støyende og forurensende og lade bilen på denne måten.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

2re

I3 bruker 14-17 kWh/100 km. Om vi sier et snitt på 16, er det da mulig å få ut ca 1,6 mil pr time aggregatkjøring..? Ser også at amperbehovet kan justeres trinnvis ned til 6A. Har det noe å si?
Har 7 mil kjøring opp til hytta, så teoretisk skal det kunne holde fram og tilbake, men kunne jo vært greit å få på noen mil ekstra mens aggregatet allikevel er i drift. Den mye omtalte rekkeviddeangsten er sikkert ikke så trivelig å bli kjent med.
230v
Wallas 40cc

Røilern

Sitat fra: 2re på mai 25, 2015, 11:20:00
I3 bruker 14-17 kWh/100 km. Om vi sier et snitt på 16, er det da mulig å få ut ca 1,6 mil pr time aggregatkjøring..?

Ja, minus tapet ved lading som kanskje ligger i område 10%

Sitat fra: 2re på mai 25, 2015, 11:20:00
Ser også at amperbehovet kan justeres trinnvis ned til 6A. Har det noe å si?

Ja, setter du den på 6A, får du 6A x 230V = 1380W/time levert til bilen, og nesten det samme til lading av batterier i hytta. Dette krever at du kjører ladingen av bilen via inverteren slik at den vet hvor mye som bilen trekker og ikke overbelaster aggregatet. Victron inverterne er ganske smarte når det gjelder slikt. Jeg antar at den er justert inn til 11,7A maks belastning av aggregat.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

2re

Sitat fra: Røilern på mai 25, 2015, 16:11:11
Sitat fra: 2re på mai 25, 2015, 11:20:00
I3 bruker 14-17 kWh/100 km. Om vi sier et snitt på 16, er det da mulig å få ut ca 1,6 mil pr time aggregatkjøring..?

Ja, minus tapet ved lading som kanskje ligger i område 10%

Sitat fra: 2re på mai 25, 2015, 11:20:00
Ser også at amperbehovet kan justeres trinnvis ned til 6A. Har det noe å si?

Ja, setter du den på 6A, får du 6A x 230V = 1380W/time levert til bilen, og nesten det samme til lading av batterier i hytta. Dette krever at du kjører ladingen av bilen via inverteren slik at den vet hvor mye som bilen trekker og ikke overbelaster aggregatet. Victron inverterne er ganske smarte når det gjelder slikt. Jeg antar at den er justert inn til 11,7A maks belastning av aggregat.


Ok. Det høres jo positivt ut. Da sjekker jeg for sikkerhets skyld maks belastningen på aggregatet først. Takk for svar!!


230v
Wallas 40cc


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod